• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Felleseierskap med TV 2 gir mer medietrykk

Mormor spilles av Marit Opsahl Grefberg (f. 1936) i «Mormor og de åtte ungene». Foto: Nordisk Film Distribusjon
Felleseierskap med TV 2 gir mer medietrykk
John Berge
15. august 2013

Nordisk Film Distribusjon er klar med musikalen «Mormor og de åtte ungene» på alle norske kinoer. En stor kampanje, med mye fokus hos TV 2 er på plass.

– Lanseringen er veldig bred og kampanjen er stor, forteller kinodirektør Morten Christoffersen til KINOMAGASINET.

– Vi kjører i de fleste brede medier, med stort trykk. I og med at vi har samme eier som TV2, kan vi med fordel kjøre stort på denne kanalen som treffer både barn og foreldre godt. Vi har gjort mange aktiviteter mot barn og barnefamilier gjennom sommeren, med turné med danseshow og oppvisning på samlingsteder for familier, aktivitetshefter og plakater for kinoene, og lansering av filmmusikken, forteller han videre.

Om TV 2-satsingen utdyper kinodirektøren videre:

– Vi er i samme konsern, så vi får ekstra gode betingelser. Det er den kanalen vi treffer målgruppen best. NRK kan vi jo ikke annonsere hos. TV er fortsatt det mediet som bygger oppmerksomhet veldig raskt, og dessuten er bevegelige bilder best å vise der.

Onsdag 14. august var det førpremiere på filmen på Colosseum kino i Oslo.

– Det var veldig god stemning. Barna satt stille og de kjedet seg ikke. Det er et bra tegn! sier Christoffersen.

– Hva slags respons har dere fått fra kinoene?

– Vi har fått meget gode tilbakemeldinger. Vi har på denne filmen sendt ut ekstremt mange og fine aktivtetspakker, som kinoene har vært veldig flinke til å bruke.

– Hvor mange steder setter den opp?

– Filmen går opp på alle kinoer som har mulighet til å sette den opp, som er så godt som alle.

– Hvilke forventninger har dere om besøkstall?

– Det er tall vi ikke går ut med. Men vi har et klart mål, og det er at så mange barn som mulig skal se og synge på de fengende Mormor og de åtte ungene-sangene i månedene fremover – og det tror jeg vi skal klare.

Under arrangementet Filmhøsten 2013 i Filmens hus tirsdag 13. august var filmens regissør, Lisa Marie Gamlem, tilstede for å fortelle mer om filmen.

– Historien er basert på den første boken hvor mormor er med. Hun er med i fire av kapitlene, fortalte Gamlem.

– Etter fått barn selv ser jeg på barnefilm med nye øyne. Jeg synes det er viktig med filmer som har et verdigrunnlag. Selv har jeg et humanistisk menneskesyn. I en tid med konflikter er det kjempeviktig ting å fortelle om troen på mennesket, sa hun videre.

Om sjangervalget musikal sa Gamlem at «livet er en slager».

– Målgruppen er de fra tre til seks år. Innholdet og fortellerformen er tilpasset de. Men mange av de kunstneriske og estetiske valgene er gjort for å gi noe til alle, for folk i alle aldre.

I et intervju med vårt søstermagasin og nettsted HIGH-DEF forteller regissøren at hun har vokst opp i en familie der alle leser mye bøker, så serien om Mormor og de åtte ungene ble lest mange ganger i løpet av oppveksten.

– Filmen var jeg for liten til å se på kino, men etterhvert så jeg den på TV, og da var det stor stas fordi den jo er filmet på Grünerløkka i Oslo der jeg selv vokste opp.

– Hvem bestemte at det skulle bli musikal?

– Musikalgrepet var vel i hovedsak en idé jeg hadde. Mye basert på at den gamle filmen allerede finnes og forteller historien fra boken. Vi bestemte oss derfor for å gi universet en ny form.

– Hva er du mest fornøyd med i filmen?

– Jeg syns musikken har blitt veldig fin. Og jeg liker faktisk fremdeles godt å høre på den.

– Er du spent foran lanseringen?

– Ja. Og det er jo alltid ekstra stort press når man jobber med en nasjonal kulturskatt som Anne Cath. Vestlys litterære arv jo er, forteller Gamlem til HIGH-DEF.

Regissør Lisa Marie Gamlem har laget «Mormor og de åtte ungene». Foto: John Berge Regissør Lisa Marie Gamlem har laget «Mormor og de åtte ungene». Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
15. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Satser hus og hjem på «Mormor og de åtte ungene» 06.05.2013
  • Lanserer «Mormor og de åtte ungene»-traileren 05.06.2013

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

100 kinoer setter opp «Kyss meg … »
«Vi trenger noen hundrede tusener på kino»