• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Fantefilm AS hedret av kinobransjen

Arild Kalkvik, kinosjef i Trondheim Kino (t.v.) – for anledningen juryleder for interessesammenslutningen Fremtidens kinos Innovasjonspris. Den gikk til Fantefilm AS, her ved produsent Martin Sundland. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fantefilm AS hedret av kinobransjen
John Berge
12. november 2015

Fremtidens kino drives av Location, Filmweb, Coca-Cola og flere av de største kinoene i Norge. Fremtidens kino er et samarbeidsforum for ulike aktører innen bransjen. Arbeidet koordineres av Film & Kino.

Konseptet beskrives slik: «Fremtidens kino består av toneangivende aktører i den norske kinobransjen som jobber for å styrke bransjens konkurransekraft gjennom å samles, løfte blikket og tenke utvikling sammen – på tvers av konkurransesituasjon og geografi.»

Mer informasjon, se nettsiden http://www.fremtidenskino.no
(Merk: Ikke oppdatert siden november 2013!)

DRAMMEN: Produksjonsselskapet Fantefilm AS er hedret av samarbeidsorganet Fremtidens kino for sin innsats for norsk film og kinobransje med suksessfilmen Bølgen.

Selskapet fikk den såkalte Innovasjonsprisen under Den norske kinokonferansen på KinoCity i Drammen onsdag 11. november 2015.

– Hensikten med å ha en slik pris er å gjøre litt stas på aktører som bidrar til at det er gøy å drive med kino og at vi blir lagt merke til. Og at vi tjener de pengene på det som gjør at vi kan fortsette med å drive kino. Det har vært aktører der ute som har turt mer enn andre og vært innovative og gått i bresjen for noe som er spennende, sa juryleder Arild Kalkvik da han leste opp begrunnelsen.

Kalkvik sa at Fantefilm «med innovative og uredde grep har bidratt til vekst i kinobesøket».

Og litt av en vekst! Siden premieren 28. august 2015 har Bølgen per dags dato blitt sett av 820.589 personer. Når filmen lanseres på Blu-ray og DVD den 30. november 2015 kan førsteopplaget, ifølge kilder i bransjen, havne på rundt 150.000 eksemplarer.

«Sjangerfilm er populært hos kinopublikummet, men enkelte sjangere er mer krevende enn andre. Katastrofefilm-sjangeren er ytterst krevende å mestre ved at publikum stiller store krav til storslagne effekter og troverdighet», sa Kalkvik videre.

«Med kinofilmen Bølgen har Fantefilm gjort det vågestykke å lage en film innenfor denne sjangeren, og som sjelden mestres selv av de store Hollywood-studioene. Bølgen bruker et dagsaktuelt tema som utgangspunkt for fortellingen og leverer visuelle effekter norsk film aldri har sett maken til. 800.000 kinogjengere kan ikke ta feil – katastrofefilm fungerer også på norsk.

Produsent og partner Martin Sundland i Fantefilm AS mottok innovasjonsprisen på vegne av selskapet. Han takket for prisen på vegne av alle som står bak Bølgen.

Fra scenen sa Sundland følgende i sin takketale:

– Jeg kjenner at jeg blir veldig stolt over å få en sånn pris. Jeg synes det er utrolig hyggelig å bli sett. Vi er selvfølgelig blitt sett av et voldsomt stort kinopublikum. Det er vi utrolig glad for. Men også av dere i bransjen, som uttrykker takknemlighet på denne måten.

Sundland fortalte overfor bransjefolkene i salen at «det har vært en tøff reise».

– Det var veldig mange som ikke trodde dette var mulig å lage Bølgen. Jeg var ikke helt sikker selv da vi satte i gang, om det var mulig. Men vi gjorde noen tester og kjente vi fikk tryggheten vi trengte for å kunne gå i gang med et så – i norsk sammenheng – med et så vanvittig prosjekt.

– Vi ønsker et mangfold. For fem år siden hadde jeg sagt: «Drit i alt det kunstneriske og smale, men bare kjør på de store blockbusterne». Det mener jeg ikke lenger, sa Sundland også i talen.

I en samtale med KINOMAGASINET etter utdelingen utdyper den norske suksessprodusenten uttalelsene. Han mener at de norske filmene for tiden er under et stort press.

– Det som før ble betegnet som små og mellomstore filmer har nesten mistet hele sitt publikum, mener Sundland.

Mens en slik mellomfilm tidligere kunne bli sett av 40-50.000 personer er det nå altfor mange av disse filmene som nesten ikke får et publikum på kino i det hele tatt, hevder produsenten.

– Det er viktig at vi har et mangfold i den norske filmfaunaen, men slik som systemet er nå står også den store blockbusteren under et sterk press. Norsk filminstitutts fordeling av de offentlige støttemidlene er veldig skjevdelt i favør av de såkalte kunstneriske filmene som gjør det det vanskeligere og vanskeligere å komme gjennom med store filmer som Bølgen. Den norske kinobransjen burde benytte sin stemme og tenke gjennom om dette er en utvikling som de ønsker, eller om de ønsker å bidra til en dreining hvor vi kan få flere store filmer som trekker et stort publikum i årene fremover.

Produsent Are Heidenstrom, regissør Roar Uthaug og produsent Martin Sundland under lanseringen av Bølgen i Haugesund 16. august 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
12. november 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Bølgen på Blu-ray med Dolby Atmos 09.11.2015
  • Amerikansk kinolansering av Bølgen 16.09.2015
  • Bølgen kan nå 800.000 besøkende 15.09.2015
  • Bølgen fosser fortsatt frem 07.09.2015
  • Bølgen drar med seg publikum 31.08.2015
  • Anmeldelse: Bølgen 16.08.2015
  • Ny trailer: Bølgen 02.07.2015
  • Ny trailer: Tar Bølgen til Haugesund 15.04.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Alle avgjørelser må vente til desember 2015
Kinokonferansen 2015: «Takk for innsatsen!»