
LIDKÖPING: Etter snart 30 år med popcorn står Per Sundling sine døtre klar til å overta familiebedriften. – Men jeg kan ikke slutte ennå. Det skjer så mye kult, sier Per.
Vi er på besøk hos Sundlings AB sitt store kontor- og fabrikklokaliteter ved innsjøen Vänneren.
Firmaet har utvidet lokalene med to nye haller, for smaken av popcorn og snacks fenger over hele Norden. Dette har effektivisert produksjonslinjene, og lageret er nå mye mer funksjonelt.
De siste årene har Sundlings utvidet produktspekteret med popcorn med egenutviklede nordiske smaker, baconsnacks, sour cream, og nå kommer også barsnacks – med det nye varemerket Yngwie’s.
Ingen over, ingen ved siden, for både kinoer og konsertsteder. Sundlings har vært markedsleder og øker stadig. Så bra går forretningen at de nå har 6.000 kvadratmeter å boltre seg på.

Snart 30 år etter at popcorneventyret startet har Per Sundling fortsatt stor iver etter å videreutvikle firmaet. Kvaliteten er på topp, i alle ledd, og Orville Redenbacher’s regnes som det beste. Bak: døtrene Maria og Emma. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Maria Sundling er på plass som markedssjef og hans andre datter, Emma Bustad, trådte våren 2018 inn som viseadministrerende direktør etter først å ha vært innkjøpssjef et par år.
Da pappaen ringte henne for to år siden og sa han trengte en ny innkjøpssjef, passet det som hånd i hanske med Emma og familiens planer, etter å ha fått barn, om å flytte hjem til Lidköping. – Sundlings, familiefirmaet, har alltid vært der i mitt liv. Jeg har vært engasjert i firmaet og det føles naturlig nå å komme hjem.

Per foran bedriftens historiske avdeling. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Pappa har vært tydelig hele veien om å ikke sette noe press på oss, sier Emma, som også har en lillebror, Erik på 22 år, i tillegg til søsteren Maria (26).
– Med Emma og Maria inn i selskapet har vi fått en struktur, for første gang, på 29 år med budsjetter og planer. Emma er mer strukturert enn jeg er. Det passer bra, sier Per og ler. Han medgir at Sundlings har «drevet på magefølelsen», og det har jo gått riktig så bra.
– Vi følger fortstatt magefølelsen, men den skal underbygges med fakta. Denne kombinasjonen er nøkkelen for vekst, sier Emma. – Men det er viktig at det ikke blir for kompleks, da drepes kreativiteten.
– Jeg har vært livredd for å sette press på barna. De har fått lære seg og være ydmyke alle tre. Ingen har utnyttet at de er mine barn. Man skal også ville jobbe i Sundlings, det har ikke vært noe press på at firmaet skal leve videre innad i familien, sier Per Sundling åpenhjertig.
– Det er fantastisk at de nå er med. Det er ikke utenkelig at også Erik havner her. Jeg har aldri stilt spørsmålet om når de vil begynne. Men de vil. Nå har vi snart drevet dette i 30 år. Det er helt utrolig, sier Per Sundling (65).
– Jeg gir meg neppe for om fem år. Så skal jeg komme innom hver dag og alle må le av mine dårlige historier. «Her kommer gubbjævelen igjen», vil folk si, hehe.
– Og popcorn er dere fortsatt ikke lei av?
– Nei, vi spiser av de ulike typene nesten hver dag.

Per Sundling. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Det er to typer popcorn: De med sommerfugl-«vinger» og de som ligner på en sopp. De med soppfasong er mest egnet å sprute sukkerslag med smaker på. Sundlings-teamet testet i mange år for å finne de rette smakene. Å importere fra USA og tro dette ville fenge i Norden slo de fort fra seg.
– Karamellsmaken er mest populær her, som i USA, men smakene er forskjellige. Vi forsto raskt at vi måtte skape noe skandinaviske ganer ville like. Vi ser også at folk helst vil ha miks av smaker i en pose, fremfor separate.

That’s the way the money goes
Pop goes the weasel! Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Hos kinokiosker og serveringslokaliteter rundt på konsertsteder, arenaer og fornøyelsesparker i Norge står det mange popcornmaskiner levert av Sundlings. De kan holde i ti til femten år, med jevnlig vedlikehold er nøkkelen. Sundlings reiser rundt en gang pr. år for kontroll. Da sparer de og kundene seg for problemer rundt jul og høytider. Men det er faktisk baconsnacks, lagd av hvete, som nå er det største produktet, mer enn popcorn.
I 2019 beveger Sundlings se også inn på dagligvare, i første omgang i Sverige. Kino-, event- og konsertmarkedet er utsatt for svinginger og Sundlings behøver flere bein å stå på.
– Vi vet at folk liker produktene, og nå har vi kapasitet til å også satse på butikkvarer.

Her pakkes alt i poser. Fra venstre: Maria, Emma og Per Sundling. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
I år satses det også på popcorn tilsatt cheddarost og smør. Dette blir de nye storselgerne.
Per Sundling sier han føler seg trygg på fremtiden for Sundlings.
– Jeg vet jeg kan slutte når det passer meg, fordi Maria og Emma har forstått hvordan firmaet skal drives. Vi bryr oss om de ansatte og inntjeningen for kundene våre. Vi er ydmyke.

Dimensjonene er enorme i de store lagerhallene. Da blir det med ett tydelig at nordiske mennesker elsker snacks og popcorn. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Les hele historien om SUNDLINGS her fra et tidligere besøk:
Facebook
RSS