• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Evergoods film var den beste på kino i 2015

Markedsdirektør Ted Allergoth fra Joh. Johannson Kaffe (midten) omkranset av Gullfilmens hoveddamer: Caroline Kjeldsen (Seniorrådgiver riksreklame hos Media Direct Norge) og Marianne Aamodt (Key Account Manager, CAPA Kinoreklame). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Evergoods film var den beste på kino i 2015
John Berge
8. februar 2016

Gullfilmen 2015

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. Det er første år prisen deles ut, for 2015.

Joh. Johannson og Evergood gikk helt til topps og vant historiens første Gullfilmen med filmen «Butler» i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge. Reklamefilmen «Butler» fikk Sølvfilmen i 3. kvartal 2015 – og var en av fire filmer som konkurrerte om Gullfilmen. De andre var: Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.

Reklamefilmen «Butler» for Evergood kaffe var den beste av norske kinoreklamefilmer i 2015.

Det mener en fagjury – som på vegne av kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame – for første gang har kåret det de kaller «Gullfilmen».

Med fire kvartalsvinnere gjennom 2015 var det duket for offentliggjøring av vinnerfilmen under en tilstelning på Kino Victoria i Oslo, mandag 8. februar 2016, som KINOMAGASINET var invitert til å overvære.

Konkurransen om Gullfilmen sto mellom Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal, Sølvfilmen-vinneren «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood som vant tredje kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.

Om vinneren «Butler» het det iht. juryens begrunnelse:

«Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål».

Les mer om filmen «Butler» her, da den vant Sølvfilmen.

«Mange femmere og seksere»

Juryleder Lasse Gimnes fra GimCom sier at filmene som de fikk til vurdering gjennom fjoråret holdt en meget høy kvalitet. Det var mange femmere og seksere, fortalte Gimnes forsamlingen. Det viktigste med de aller, aller beste filmene var at de skulle ha høy produksjonskvalitet, treffe målgruppen uovertruffent, og enten ha en salgsutløsende eller merkevarebyggende effekt. Det var også viktig at vinnerfilmene hadde et klart budskap, med en godt fortalt historie.

– Det er ekstra morsomt å jobbe med kino når man ser dommedagsprofetien opp gjennomtidene. Da fjernsynet kom i sin tid trodde mange at kino gikk en viss vei. Men kino levde godt videre. Så kom Beta og VHS. Det skulle ta livet av kino, men klarte det ikke. DVD kom senere. Det skulle ta livet av kino som mediekanal, men lyktes heller ikke med det. Nå har vi streaming, med Netflix som har lyktes best, men de klarer ikke å ta livet av kino. Og vi så at 2015 ble nok et godt kinoår, sa Gimnes.

Kinoreklame har effekt

Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame i Media Direct Norge, fortalte forsamlingen at de første kinoreklamefilmene ble vist i 1922 i Norge.

– Det er mye av det samme, den dag i dag, men dyrere, sa han til latter fra salen.

Lieblein hevdet at det er «de sosiale, aktive menneskene du treffer på kino».

– Folk tror det er bedre reklamefilmer på kino, selv om de fleste også er blitt vist på TV. Det har med mediets egenskaper å gjøre, mener Lieblein.

– Vi får jo ofte de beste reklamefilmene også!

Han viste til research utført av konkurrenten og samarbeidspartneren CAPA Kinoreklame, og sitt eget selskap, Media Direct Norge, som også de siste årene viser at kinoreklame er mer effektivt enn TV-reklame.

– Folk husker, liker, erindrer og forstår reklamebudskapene. Hele 77 % følger godt med på kinoreklamen av de som sitter i salen.

Det kommer også et intervju med prisvinneren om kort tid.

har ledet juryen som kåret Norges beste reklamefilm i 2015 – Gullfilmen. Foto: John Berge Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame i Media Direct Norge overleverer prisen for «Gullfilmen» til en glad vinner: Markedsdirektør Ted Allergoth fra Joh. Johannson Kaffe (t.h.). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET © Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, har ledet juryen som kåret Norges beste reklamefilm i 2015 – Gullfilmen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
8. februar 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Gilde vant årets andre sølvfilm 07.07.2015
  • Kino-sølvfilmpris til Grandiosa 20.04.2015
  • Evergood beste reklamefilm i tredje kvartal 21.10.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmreklame rimeligere med kortreist print
Evergood lover ny toppfilm til høsten 2016