• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Evergoods film var den beste på kino i 2015

Markedsdirektør Ted Allergoth fra Joh. Johannson Kaffe (midten) omkranset av Gullfilmens hoveddamer: Caroline Kjeldsen (Seniorrådgiver riksreklame hos Media Direct Norge) og Marianne Aamodt (Key Account Manager, CAPA Kinoreklame). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Evergoods film var den beste på kino i 2015
John Berge
John Berge
8. februar 2016

Gullfilmen 2015

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. Det er første år prisen deles ut, for 2015.

Joh. Johannson og Evergood gikk helt til topps og vant historiens første Gullfilmen med filmen «Butler» i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge. Reklamefilmen «Butler» fikk Sølvfilmen i 3. kvartal 2015 – og var en av fire filmer som konkurrerte om Gullfilmen. De andre var: Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.

Reklamefilmen «Butler» for Evergood kaffe var den beste av norske kinoreklamefilmer i 2015.

Det mener en fagjury – som på vegne av kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame – for første gang har kåret det de kaller «Gullfilmen».

Med fire kvartalsvinnere gjennom 2015 var det duket for offentliggjøring av vinnerfilmen under en tilstelning på Kino Victoria i Oslo, mandag 8. februar 2016, som KINOMAGASINET var invitert til å overvære.

Konkurransen om Gullfilmen sto mellom Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal, Sølvfilmen-vinneren «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood som vant tredje kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.

Om vinneren «Butler» het det iht. juryens begrunnelse:

«Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål».

Les mer om filmen «Butler» her, da den vant Sølvfilmen.

«Mange femmere og seksere»

Juryleder Lasse Gimnes fra GimCom sier at filmene som de fikk til vurdering gjennom fjoråret holdt en meget høy kvalitet. Det var mange femmere og seksere, fortalte Gimnes forsamlingen. Det viktigste med de aller, aller beste filmene var at de skulle ha høy produksjonskvalitet, treffe målgruppen uovertruffent, og enten ha en salgsutløsende eller merkevarebyggende effekt. Det var også viktig at vinnerfilmene hadde et klart budskap, med en godt fortalt historie.

– Det er ekstra morsomt å jobbe med kino når man ser dommedagsprofetien opp gjennomtidene. Da fjernsynet kom i sin tid trodde mange at kino gikk en viss vei. Men kino levde godt videre. Så kom Beta og VHS. Det skulle ta livet av kino, men klarte det ikke. DVD kom senere. Det skulle ta livet av kino som mediekanal, men lyktes heller ikke med det. Nå har vi streaming, med Netflix som har lyktes best, men de klarer ikke å ta livet av kino. Og vi så at 2015 ble nok et godt kinoår, sa Gimnes.

Kinoreklame har effekt

Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame i Media Direct Norge, fortalte forsamlingen at de første kinoreklamefilmene ble vist i 1922 i Norge.

– Det er mye av det samme, den dag i dag, men dyrere, sa han til latter fra salen.

Lieblein hevdet at det er «de sosiale, aktive menneskene du treffer på kino».

– Folk tror det er bedre reklamefilmer på kino, selv om de fleste også er blitt vist på TV. Det har med mediets egenskaper å gjøre, mener Lieblein.

– Vi får jo ofte de beste reklamefilmene også!

Han viste til research utført av konkurrenten og samarbeidspartneren CAPA Kinoreklame, og sitt eget selskap, Media Direct Norge, som også de siste årene viser at kinoreklame er mer effektivt enn TV-reklame.

– Folk husker, liker, erindrer og forstår reklamebudskapene. Hele 77 % følger godt med på kinoreklamen av de som sitter i salen.

Det kommer også et intervju med prisvinneren om kort tid.

har ledet juryen som kåret Norges beste reklamefilm i 2015 – Gullfilmen. Foto: John Berge Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame i Media Direct Norge overleverer prisen for «Gullfilmen» til en glad vinner: Markedsdirektør Ted Allergoth fra Joh. Johannson Kaffe (t.h.). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET © Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, har ledet juryen som kåret Norges beste reklamefilm i 2015 – Gullfilmen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
8. februar 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Gilde vant årets andre sølvfilm 07.07.2015
  • Kino-sølvfilmpris til Grandiosa 20.04.2015
  • Evergood beste reklamefilm i tredje kvartal 21.10.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer

Nå droppes Kinospillet for godt

John Berge19. august 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmreklame rimeligere med kortreist print
Evergood lover ny toppfilm til høsten 2016