
Gullfilmen 2015
Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. Det er første år prisen deles ut, for 2015.
Joh. Johannson og Evergood gikk helt til topps og vant historiens første Gullfilmen med filmen «Butler» i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge. Reklamefilmen «Butler» fikk Sølvfilmen i 3. kvartal 2015 – og var en av fire filmer som konkurrerte om Gullfilmen. De andre var: Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.
Reklamefilmen «Butler» for Evergood kaffe var den beste av norske kinoreklamefilmer i 2015.
Det mener en fagjury – som på vegne av kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame – for første gang har kåret det de kaller «Gullfilmen».
Med fire kvartalsvinnere gjennom 2015 var det duket for offentliggjøring av vinnerfilmen under en tilstelning på Kino Victoria i Oslo, mandag 8. februar 2016, som KINOMAGASINET var invitert til å overvære.
Konkurransen om Gullfilmen sto mellom Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal, Sølvfilmen-vinneren «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood som vant tredje kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.
Om vinneren «Butler» het det iht. juryens begrunnelse:
«Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål».
Les mer om filmen «Butler» her, da den vant Sølvfilmen.
«Mange femmere og seksere»
Juryleder Lasse Gimnes fra GimCom sier at filmene som de fikk til vurdering gjennom fjoråret holdt en meget høy kvalitet. Det var mange femmere og seksere, fortalte Gimnes forsamlingen. Det viktigste med de aller, aller beste filmene var at de skulle ha høy produksjonskvalitet, treffe målgruppen uovertruffent, og enten ha en salgsutløsende eller merkevarebyggende effekt. Det var også viktig at vinnerfilmene hadde et klart budskap, med en godt fortalt historie.
– Det er ekstra morsomt å jobbe med kino når man ser dommedagsprofetien opp gjennomtidene. Da fjernsynet kom i sin tid trodde mange at kino gikk en viss vei. Men kino levde godt videre. Så kom Beta og VHS. Det skulle ta livet av kino, men klarte det ikke. DVD kom senere. Det skulle ta livet av kino som mediekanal, men lyktes heller ikke med det. Nå har vi streaming, med Netflix som har lyktes best, men de klarer ikke å ta livet av kino. Og vi så at 2015 ble nok et godt kinoår, sa Gimnes.
Kinoreklame har effekt
Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame i Media Direct Norge, fortalte forsamlingen at de første kinoreklamefilmene ble vist i 1922 i Norge.
– Det er mye av det samme, den dag i dag, men dyrere, sa han til latter fra salen.
Lieblein hevdet at det er «de sosiale, aktive menneskene du treffer på kino».
– Folk tror det er bedre reklamefilmer på kino, selv om de fleste også er blitt vist på TV. Det har med mediets egenskaper å gjøre, mener Lieblein.
– Vi får jo ofte de beste reklamefilmene også!
Han viste til research utført av konkurrenten og samarbeidspartneren CAPA Kinoreklame, og sitt eget selskap, Media Direct Norge, som også de siste årene viser at kinoreklame er mer effektivt enn TV-reklame.
– Folk husker, liker, erindrer og forstår reklamebudskapene. Hele 77 % følger godt med på kinoreklamen av de som sitter i salen.
Det kommer også et intervju med prisvinneren om kort tid.


Facebook
RSS