
Gullfilmen. Ny, årlig kåring av beste reklamefilm som vises på kino. Første år med kåring er 2015.
Først på nyåret 2016 vil historiens første «Gullfilm» bli kåret.
Kvartalsvinnerne vil få heder og ære for sine respektive «Sølvfilmer». Annonsøren som blir kåret til vinner av «Gullfilmen», vil bli premiert med reklameeksponering på kino fra Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame.
Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
Det ble reklamefilmen «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood som ble tredjekvartalsvinneren i kåringen av årets beste kinoreklame.
Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. Nå foreligger altså tre reklamefilmer som skal være med å konkurrere om Gullfilmen når status for 2015 skal gjøres opp. Det skal kåres totalt fire sølvfilmer før Gullfilmen skal utropes.
I første kvartal i år var det Stabburet og Grandiosa som vant Sølvfilmen i kinoreklamemarkedet. Sølvfilmen for andre kvartal ble vunnet av Gilde og filmen «Takk for maten».
Hollywood-legenden Morgan Freeman har hovedrollen i kaffereklamefilmen «Butler» og føyer seg således inn i rekken av kjente skuespillere som har reklamert for nettopp Evergood opp gjennom årene.
Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for tredje kvartal:
«Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål».
Administrende direktør Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge sier følgende om vinnerfilmen:
– Dette er en flott film med høy produksjonskvalitet. Filmen har et tydelig budskap og har en god historie. Tydelig og merkevarebyggende.
Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, istemmer:
– Dette er filmen som realiserer de målsettinger som en god reklamefilm skal ha. Høy produksjonskvalitet og et veldig tydelig budskap. Dette er den klare vinneren dette kinokvartalet.
Juryleder Lasse Gimnes i GimCom mener det blir produsert svært mye god reklamefilm i form av levende bilder i Norge for tiden. Og mye av denne reklamen blir vist på kino.
– Det er mye reklamefilm med et faglig veldig høyt nivå. Det er kvalitetsfilmer med klare budskap. Og stadig flere blir eksponert for kino-reklamen. 2015 ser ut til å bli et meget godt år, takket være filmer som Bølgen, sier Lasse Gimnes.
Reklamebyrået Naug & Venner står bak filmen «Butler». Hovedopptakene er gjort i Costa Rica. Opptakene med Morgan Freeman ble gjort i New York.
Det var fem filmer som var med i kampen om den tredje Sølvfilmen for 2015.
I tillegg til vinner-filmen ble Gilde-filmen «Fra noen som har vært oppe en stund», filmen «Skru av mobilen» fra Netcom, Ringnes Farris-filmen «Bøkeskogen» og «Hele Norges Bredbånd» fra Telenor vurdert av juryen.
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av kinoreklameselskapene CAPA og/eller Media Direct Norge.
Selve reklamefilmen er ikke klarert for visning via Internett ennå, men kan fortsatt sees på kino, før forestillingene.
I mellomtiden, se en Evergood-reklame fra en tid tilbake som bonus under!


Facebook
RSS