• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Euforia: VOD gir bare småpenger

Vibeke Skistad, daglig leder i Euforia Film, under VOD-debatten i Fimens hus i Oslo tirsdag 21.10.2014. T.h.: Joakim Thorkildsen, redaktør i Filter. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Euforia: VOD gir bare småpenger
John Berge
22. oktober 2014

– DVD er «borte». Vi kan snakke om VOD så flott vi bare vil, men det gir bare noen få hundre tusen kroner i løpet av mange år.

Det uttalte Vibeke Skistad, daglig leder i Euforia Film, under VOD-debatten i Fimens hus i Oslo, hvor Norsk filminstitutt i samarbeid med Rushprint inviterte til Filmsamtale. I innbydelsen lød det:

«Klimaet innen distribusjonsleddene har hardnet til også her hjemme etter som strømmetjenestene spiser seg inn på kinoene og tv-kanalenes tradisjonelle enemerker. Det tilspisset seg da produsenten og distributøren av Jakten på Berlusconi ville gi spillefilmen førpremiere på TV2 Sumo, men måtte droppe det da kinoene truet med boikott.»

– Vi har hatt Kong Curling på VOD-toppen i mange år. Det er bare en brøkdel av inntekten vi hadde på DVD. Det er helt krise. Det er bare småpenger i forhold. Vi vil bare kinoene vel, sa Skistad.

Hun sier Euforia i tilfellet Jakten på Berlusconi ville prøve å tenke nytt, og mener det må bevises med en faktisk test om det å vise filmen hos en VOD-aktør i forkant av kinolanseringen, har en eventuell negativ effekt.

– Jeg kjenner ingen som sier at hvis filmen gikk på Canal Digital forrige helg, da tror jeg ikke at man gidder å gå på kino. Man taper ikke kinopublikum, men det må bevises først, selvsagt, sa Skistad og antydet at det hadde vært spennende om storfilmer som Børning eller Kaptein Sabeltann hadde hatt slike tester.

Skistad tok selvkritikk på at Euforia kanskje skulle ha løftet saken høyere opp, på konsernivå, men poengterte at hun fikk klarsignal fra mange i kinobransjen.

– Jeg fikk gode tilbakemeldinger som ga meg selvtillit til stuntet. Det var mailer med beskjeder som «tommelen opp, dette tror vi er riktig, bra dere tenker nytt, norsk film har store utfordringer, det er bra dere gjør det». Det har jeg svart på hvitt. Og internt i forskjellige organisasjoner var det ulike meninger, sa Skistad som mens det stormet som verste nesten følte seg som en hvitsnippforbryter som hadde gjort noe galt. Men det står ikke noe sted i filmleieavtalene som forhindrer stuntet, sa hun.

– Kort tid etter fikk vi en henvendelse fra Film & Kino om ny filmleieavtale, hvor det står at det skal være eksklusivitet i det vinduet så og så lenge, før andre plattformer. Og det selv etter alt bråket, sa Skistad.

Da brøt adm. direktør Lene Løken fra Film & Kino inn fra benkeplass og sa at dette var en «feilsitering».

– Det står at denne avtalen gjelder ikke dersom kinoene ikke får eksklusivitet. Kinoen betaler ikke full pris for en vare som andre har sett. De filmleieavtalene går på at det kinoen betaler for er eksklusivitet. Er det ikke det, gjelder ikke avtalen. Da må vi forhandle frem en annen pris. Vi sier ikke at vi skal ha ekslusivitet, men at vi ikke betale for eksklusivitet om vi ikke har det, sa Løken i en replikk.

Skistad fortalte videre at det var «hett» da det stormet som verst og SF Kino sa de nektet å vise filmen om ikke TV 2 Sumo-visningen ble stanset.

– Der og da var det helt forferdelig. Det overhodet ikke noe morsomt. Det er ikke noen som er ute etter konflikter, som overskriften på dette seminaret indikerer. Alle vil tjene penger, alle vil filmen vel. Spørsmålet er hvordan skal vi utnytte det enorme DVD-tapet. Da må kinoene innrømme at det sitter mye konservatisme som ikke gavner noen. Det er såkalte «dark windows» også, hvor filmen er i ingemannsland. Den er ferdig på kino og skal ut på video. Da er det bare Pirate Bay. Filmen er ikke tilgjengelig lengre andre steder. Selger du til VOD da, gjør du produsenten og distributøren en tjeneste, men da må fysisk distributør godta dette. Men noen kinoer synes det er vanskelig selv da, om den er ferdig og filmen ikke er på kino. Det er annerledes i de store byene.

Redaktør Joakim Thorkildsen i Filter var blant panelistene som bifalt mer fleksibilitet i avtaleverket, slik at kinofilmer som går dårlig, raskere kan VOD-lanseres.

– VOD er et viktig format for filmer som ikke får sjansen på kino eller kommer raskt på VOD fordi tallene på kino ikke er gode nok. Det ville ha vært superinteressant å prøve f.eks. Blind i sommer. Da ville kinoene sagt det ikke ville gått, selvsagt. Og filmen er fortsatt ikke på VOD, sa Thorkildsen.

SF Kino-direktør Ivar Halstvedt spurte forsamlingen om hva man ønsker av kinoene.

– Hvorfor har vi brukt millioner av kroner på digitaliseringen? sa Halstvedt, og mente at «vi må snakke mer sammen» og at alle VOD-forsøk må avklares i god tid.

– Alle store kinoer driver internasjonalt og erkjenner at ekslusivitetsvinduet er under sterkt press og at det skal mye til for at det opprettholdes. Det nytter ikke å prosterere. Men kinoen har overlevd, sa Halstvedt.

Flere saker med referat fra debatten kommer på KINOMAGASINET. For bakgrunnstoff, se lenkene under.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
22. oktober 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Mener at vinduene forsvinner 21.10.2014
  • Kinosjefene om Berlusconi 11.09.2014
  • Fram Kino setter ikke opp Berlusconi 04.09.2014
  • SF Kino ga Euforia tre timers frist 07.09.2014
  • Euforia: – Har snakket med kinoene 02.09.2014
  • – Euforia er kjempeinnovative 03.09.2014
  • Massivt press stanset TV 2 Sumo-premieren 05.09.2014
  • SF Kino ga Euforia tre timers frist 07.09.2014
  • Produsent og distributør tar selvkritikk 03.09.2014
  • NKFs Arild Kalkvik: Glad for utfallet 05.09.2014
  • Livlig debatt blant kinosjefene 03.09.2014
  • Ingen videolansering før kinorunden er over 08.09.2014
  • Arild Kalkvik om VOD-utfordringene 01.10.2014
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Jensens stipendrapport fra CinemaCon
Innovasjonsprisen til Filmkameratene