• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

– Euforia er kjempeinnovative

TV 2 Sumo-sjef, Kristian Bruarøy. Foto: TV 2. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
– Euforia er kjempeinnovative
John Berge
3. september 2014

TV 2 er eid av Egmont, som kjent eier både kinokjeden Oslo Kino og filmselskapet Nordisk Film.

TV 2 Sumo har den siste tiden gjort flere grep for å gjøre tjenesten tilgjengelig. Nå kan du bruke TV 2 Sumo på TV-skjermen via Apple TV, Sony Playstation 4, Chromecast Samsung Smart-TV, i tillegg til at tjenesten er tilgjengelig på mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner.

– Euforia er kjempeinnovative, som vil prøve slikt, fastslår TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy.

Fredag 5. september har TV 2s VOD-tjeneste, Sumo, førpremiere på Jakten på Berlusconi, til og med søndag 7. september. Den vil den ligge tilgjengelig i 48 timer. Filmen er fritt tilgjengelig for alle som abonnerer på TV 2 Sumo. Filmpremieren skjer først uken etter, fredag 12. september.

TV 2 skal vise filmen på TV, og har bl.a. rettigheter like etter kinovindu, før DVD.

Ifølge Euforia er TV 2 også med på å finansiere filmen.

TV 2 Sumo peker på at allerede for elleve år siden testet de å lansere filmen Villmark på deres daværende web-TV-tjeneste – og det faktisk samtidig som filmpremieren.

– Det kan hende at visningen vår av Jakten på Berlusconi gjør den bedre kjent, så kanskje flere ser den på kino. Vi opplever i alle fall at gjør noen andre en serie kjent, så kan den bli stor på vår tjeneste. Det kan være en tidligere vist serie hos en annen VOD-tjeneste, slik som Vikings, som først ble vist hos HBO Nordic. Det skader ikke noe at Vikings lå på HBO Nordic. Vi har prøvd å plukke de store kvalitetsseriene som ikke har hatt så stor rekkevidde i andre abonnementstjenester eller på TV.

Bruarøy sier at TV 2 Sumo er veldig kjent for visningen av TV 2s egne programmer og premium sport.

– En nyere markedsundersøkelse viser at Sumo er kjent merkevare. Men det blir oppfattet som en sportstjeneste. Men det er også mye eget TV 2-innhold og etterhvert mer filmer.

– Vi ser at interessen for film er såpass økende. Filmvinduene i Norge på dette området er SVOD, som er likt Premium Pay (Viasat Film o.l.). De dominerer på de rettigheten. De eneste som har klart å komme seg inn med ferskere filmer innen SVOD, er Netflix med Warner-avtalen. Før det var Netflix lammet av det samme som oss. Vi ønsker å gå inn i film, men ikke klart å komme oss inn i de vinduene ennå, sier Kristian Bruarøy.

Han peker på at det fortsatt er kringkastings/liniære rettigheter som bestemmer hvor lenge ting kan ligge ute.

– Studioene vil fortsatt bevare DVD-vinduet. Så det er fremdeles vinduer.

Men, peker TV 2 Sumo-sjefen på, en av diskusjonene i USA, er en diskusjon om nettopp vinduene.

– Kinoene ønsker eksklusiviteten, men samtidig ser filmselskapene at de kjemper mot pirater og de vil helst ikke ha doble markedsføringskampanje. Så det brygger opp til en stillingskrig mellom kinoene og filmstudioene, om hvordan distribusjon av film skal skje.

TV 2 startet med streaming allerede i 1997, og Kristian Bruarøy har jobbet for selskapet innen feltet siden 2001. TV 2 Sumo er en egen velintegrert avdeling i selskapet.

– Vi er større enn alle de andre nordiske VOD-leverandørene. Bare Netflix er større enn oss, hevder Bruarøy, som ikke vil gå ut med dagsferske abonnementstall.

– De varierer. På det meste, under OL, hadde vi 350.000. Men vi har ikke like mange nå.

Relaterte sakerKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
3. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoVOD
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Euforia: – Har snakket med kinoene 02.09.2014
  • Kinosjefforbundet: – Utrolig skuffet 02.09.2014

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer

Lover å restaurere nærmere 350 norske filmklassikere

admin17. mars 2022
Les mer

Teasertrailer: Obi-Wan Kenobi

John Berge10. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinosjefforbundet: – Utrolig skuffet
Livlig debatt blant kinosjefene