• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Etterspill om «The Lone Ranger»

Johnny Depp som Tonto og Armie Hammer som John Reid/The Lone Ranger. Foto: Walt Disney Studios
Etterspill om «The Lone Ranger»
John Berge
John Berge
8. august 2013

Walt Disney Studios melder at «The Lone Ranger»-floppen kan koste dem mellom 160 til 190 millioner dollar i årets fjerde kvartal.

Studioet har nylig meldt om omsetningen i tredje kvartal, som er ned 36 % til 201 millioner dollar sammenlignet med samme periode i fjor. Også for året under ett, frem til 30. juni, har studioet en nedgang på 2 prosent til 1,6 milliarder dollar. Dette skyldes svakere kinobesøk på Disney-filmer internasjonalt, melder Disney. Men salget av forbrukervarer øker i 2013. Her anerkjenner Disney at filmene også sørger for bedre salg av varer knyttet til filmene.

Disney-sjef Bob Iger har nylig uttalt seg om risikoen med store sommerfilmer.

– Vi tror fortsatt på «tentpole» strategien. (Med en storslagen, og som regel dyr, «eventfilm. Red. anm.) Vi tror fortsatt på den strategien. Det er måten å reise seg over konkurrentene med en stor film, med store skuespillere og stor markedsføring bak seg, sa Iger ifølge en rekke amerikanske filmmedier.

Disney har for tiden stor suksess på kinoer verden over med Iron Man 3 og Monsters University, som også vil løfte hjemmevideomarkedet i Q4. Selskapet har også en rekke Marvel-storfilmer på gang – Thor: The Dark World, Captain America: The Winter Soldier, Guardians of the Galaxy og The Avengers 2. For ikke å snakke om egne og nye Pixar-filmer og de nye, kommende Star Wars-filmene.

The Lone Ranger kostet 215 millioner dollar å lage og har så langt tjent inn 176 millioner dollar i USA og 87 millioner dollar i land utenfor USA.

– De siste somrene har vært overfylte med filmer og veldig konkurransepregede, men ikke mer enn tidligere år før det, sa Bog Iger i en samtale med analytikere. Han pekte på at flere filmer har strevd med å tjene inn budsjettet i sommer, heriblant After Earth (Sony), R.I.P.D. (Universal), Turbo (Dreamworks Animation) og Smurfs 2 (Sony).

Iger mener at det er mer risiko forbundet med store filmlanseringer, men at dette ikke er en ny eller overraskende situasjon.

– Det er vanskelig å lage gode filmer, sa Iger. Og understreket at studioet bare lager nye filmer når de «tror på historiene og filmskaperne.»

Iger mener at Disneys animasjonstrategi fungerer bra, og viste til suksessene med Tangled og Wreck-It Ralph.

– Planes var egentlig tenkt som en rett på video-film, men vi så på den og så kvaliteten, og bestemte oss for at det å kinolansere den var smartere, sa Iger til analytikerne.

PS! The Lone Ranger-stjerne Johnny Depp og produsent Jerry Bruckheimer har uttalt seg om hvordan filmen har gjort det. Ifølge Variety hevder Depp at «anmeldelsene ble skrevet sju til åtte måneder før filmen åpnet». – De (kritikerne. Red. anm.) hadde forventninger om at dette måtte bli en blockbuster. Jeg hadde ingen forventninger om det. Det har jeg aldri, sa Depp. Bruckheimer sa til Yahoo UK Irland: «Jeg tror de anmeldte budsjettet. Ikke filmen. Publikum bryr seg ikke om hva budsjettet er – de betaler det samme om en film koster en dollar eller 20 millioner dollar.»

– Det er uheldig, fordi filmen er en fortreffelig film, det er en stor, episk film. Den har masse humor. Det er en av de filmene som hva det enn er kritikerne ikke så denne gang, så vil de se den igjen om noen år og innse at de gjorde en feil, sa Bruckheimer.

PPS! KINOMAGASINET var et (av få?) magasiner som ga The Lone Ranger god kritikk. Les anmeldelsen her.

Jerry Bruckheimer. Foto: John Berge Jerry Bruckheimer. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
8. august 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmanmeldelse: «The Lone Ranger» 02.07.2013
  • «The Lone Ranger» og «Julestjernen» topper Disney-høsten 20.05.2013
  • Bruckheimer om oppfølgere 11.06.2013

Siste saker fra FILMLANSERING

Paramount utsetter fremtiden enda en gang

John Berge12. april 2021
Les mer

Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021

John Berge26. februar 2021
Les mer

Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer

John Berge25. februar 2021
Les mer

Nå krymper også Paramount kinovinduet

John Berge25. februar 2021
Les mer

Kinolansering av Black Widow fortsatt prioritet nummer én

 for Disney

John Berge12. februar 2021
Les mer

Vidunderlige nyheter. Nå kommer Wonder Woman 1984 endelig på kino.

John Berge10. februar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Ny trailer: The Hitman’s Wife’s Bodyguard
    TRAILER15. april 2021
  • Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»
    KINODRIFT15. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Ny trailer: The Hitman’s Wife’s Bodyguard
    TRAILER15. april 2021
  • Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»
    KINODRIFT15. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Over 40.000 så «Monsteruniversitetet»
Liten dramafilmlansering med store navn