
Walt Disney Studios melder at «The Lone Ranger»-floppen kan koste dem mellom 160 til 190 millioner dollar i årets fjerde kvartal.
Studioet har nylig meldt om omsetningen i tredje kvartal, som er ned 36 % til 201 millioner dollar sammenlignet med samme periode i fjor. Også for året under ett, frem til 30. juni, har studioet en nedgang på 2 prosent til 1,6 milliarder dollar. Dette skyldes svakere kinobesøk på Disney-filmer internasjonalt, melder Disney. Men salget av forbrukervarer øker i 2013. Her anerkjenner Disney at filmene også sørger for bedre salg av varer knyttet til filmene.
Disney-sjef Bob Iger har nylig uttalt seg om risikoen med store sommerfilmer.
– Vi tror fortsatt på «tentpole» strategien. (Med en storslagen, og som regel dyr, «eventfilm. Red. anm.) Vi tror fortsatt på den strategien. Det er måten å reise seg over konkurrentene med en stor film, med store skuespillere og stor markedsføring bak seg, sa Iger ifølge en rekke amerikanske filmmedier.
Disney har for tiden stor suksess på kinoer verden over med Iron Man 3 og Monsters University, som også vil løfte hjemmevideomarkedet i Q4. Selskapet har også en rekke Marvel-storfilmer på gang – Thor: The Dark World, Captain America: The Winter Soldier, Guardians of the Galaxy og The Avengers 2. For ikke å snakke om egne og nye Pixar-filmer og de nye, kommende Star Wars-filmene.
The Lone Ranger kostet 215 millioner dollar å lage og har så langt tjent inn 176 millioner dollar i USA og 87 millioner dollar i land utenfor USA.
– De siste somrene har vært overfylte med filmer og veldig konkurransepregede, men ikke mer enn tidligere år før det, sa Bog Iger i en samtale med analytikere. Han pekte på at flere filmer har strevd med å tjene inn budsjettet i sommer, heriblant After Earth (Sony), R.I.P.D. (Universal), Turbo (Dreamworks Animation) og Smurfs 2 (Sony).
Iger mener at det er mer risiko forbundet med store filmlanseringer, men at dette ikke er en ny eller overraskende situasjon.
– Det er vanskelig å lage gode filmer, sa Iger. Og understreket at studioet bare lager nye filmer når de «tror på historiene og filmskaperne.»
Iger mener at Disneys animasjonstrategi fungerer bra, og viste til suksessene med Tangled og Wreck-It Ralph.
– Planes var egentlig tenkt som en rett på video-film, men vi så på den og så kvaliteten, og bestemte oss for at det å kinolansere den var smartere, sa Iger til analytikerne.
PS! The Lone Ranger-stjerne Johnny Depp og produsent Jerry Bruckheimer har uttalt seg om hvordan filmen har gjort det. Ifølge Variety hevder Depp at «anmeldelsene ble skrevet sju til åtte måneder før filmen åpnet». – De (kritikerne. Red. anm.) hadde forventninger om at dette måtte bli en blockbuster. Jeg hadde ingen forventninger om det. Det har jeg aldri, sa Depp. Bruckheimer sa til Yahoo UK Irland: «Jeg tror de anmeldte budsjettet. Ikke filmen. Publikum bryr seg ikke om hva budsjettet er – de betaler det samme om en film koster en dollar eller 20 millioner dollar.»
– Det er uheldig, fordi filmen er en fortreffelig film, det er en stor, episk film. Den har masse humor. Det er en av de filmene som hva det enn er kritikerne ikke så denne gang, så vil de se den igjen om noen år og innse at de gjorde en feil, sa Bruckheimer.
PPS! KINOMAGASINET var et (av få?) magasiner som ga The Lone Ranger god kritikk. Les anmeldelsen her.

Facebook
RSS