• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Leder

Et vindu åpent for forandring

Lanseringsvinduer for film. Illustrasjon: Per Mork ©
Et vindu åpent for forandring
John Berge
22. april 2013

Får vi en fremtid hvor filmene lanseres samtidig i «alle vinduer»? Jeg håper og tror det.

Stadig flere toppsjefer hos studioene tar også til orde for dette og under CinemaCon-messen i Las Vegas forleden ble det avholdt en interessant debatt om temaet.

Vinduet – eller mer korrekt: avstanden – mellom når en film lanseres i ulike kanaler – har lenge vært i endring.

Det har krympet.

Vil det på sikt forsvinne helt?

Avstanden mellom kinolansering og videolansering har i noen tilfeller vært helt nede i ti uker, også her til lands. (Hodejegerne er et relativt ferskt eksempel.) Selv fjorårets storfilm, Kon-Tiki, kom på BD/DVD/VOD bare litt over tre måneder etter kinopremieren.

Jeg husker en konferanse i London for ikke mange år siden. Da sa en toppsjef fra Warner noe i denne duren: «Vi er den eneste bransjen som bruker millioner av dollar på å fortelle folk om produktet vårt, for så å si til forbrukerne at dere må komme tilbake om fire måneder!»

At kinoeiere nå uttrykker bekymring, like mye som at de som selger fysisk videosalg ikke liker at VOD lanseres enten samtidig med det fysiske videogram eller i noen tilfeller før, er som ventet.

Men den dagen Hollywood-studioene finner en ny «modell», som sikrer alle ledd i verdikjeden, den dagen lanseres alt samtidig.

De kunstige skillene mellom bransjene er i ferd med å viskes ut gjennom endret forbrukeradferd og teknologiske muligheter. Mantraet nå er å gi kundene det de vil ha, når de vil ha det, på hvilken som helst måte. Om man da vil se en film når den er rykende fersk annet sted enn kino er det pt. ingen lovlige alternativer.

Premium VOD har så vidt vært prøvd ut. Mot en høyere pris enn vanlig VOD/videoleie, kan man se filmen enten samtidig med kinovisningen eller kort tid etter premieren. Men likevel før ordinær VOD/ordinær videolansering.

Nå forsøker studioene med systemet UltraViolet (dessverre ikke lansert i Norden ennå) å gi forbrukerne både en fysisk BD/DVD og en slags digital VOD-din-for-alltid-fil.

Det er ikke så veldig usannsynlig at man også kan se for seg muligheten til å kjøpe både kinobilletten og/eller den fysiske eller digitale versjonen av en film samtidig. Og hvorfor ikke? Den moderne trend er «umiddelbar nytelse», her og nå. Slik dagens foredlede system fungerer, innbyr det bare til mer fildeling og piratkopiering av filmer og TV-serier.

Det blir uansett en spennende debatt fremover, som vi på KINOMAGASINET & VIDEOMAGASINET skal følge tett!

Relaterte sakerBlu-rayDVDKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Leder
22. april 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerBlu-rayDVDKinoVOD

Siste saker fra Leder

Du er ikke lat eller dum om du ser på Netflix

Christian Høkaas23. april 2019
Les mer

Øyenvitne til bransjeforandringer

John Berge2. januar 2016
Les mer

CinemaCon 2015: Ingen mørke skyer i sikte?

John Berge29. april 2015
Les mer

Netflix-effekten

John Berge30. september 2014
Les mer

Ønsker bransjen et fagblad?

John Berge23. september 2014
Les mer

Er det dyrt å gå på kino?

John Berge22. april 2014
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Er det rart bransjen sliter?