• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Et tilbakeblikk på digitaliseringen

Utsnitt fra CinemaCon 2014s mange utstillinger. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Et tilbakeblikk på digitaliseringen
John Berge
25. mars 2014

LAS VEGAS: For å se veien videre, er det smart å ta et tilbakeblikk på hvor man nylig har vært. CinemaCon, verdens største kinokonferanse, startet med et tilbakeblikk på de siste ti årene.

CinemaCon er verdens største kinokonferanse, med mottoet «å feire kinoopplevelsen», og arrangeres for fjerde gang på rad i Las Vegas.

Julian Levin, Executive Vice President, Digital Exhibition & Non-Theatrical Sales and Distribution, Twentieth Century Fox International, tok derfor for seg litt historikk rundt digitaliseringen.

Det er nå ca. 115.000 digitaliserte saler i verden i dag, og prosentandelen er på 93 % i USA og 89 % internasjonalt. Det finnes ca 135.000 kinosaler på verdensbasis.

– Da vi først begynte å tenke på digitalkino, måtte vi se på fordelene med det. Filmskapere var både for og imot digital teknologi, men nå må de jobbe digitalt selv om de føler at film er bedre. Og digital er bedre. For studioene er digitalovergangen veldig lønnsom, fastslo Julian Levin fra Fox.

Han påpekte også at for kinoene er fordelene mange – blant annet sentraliserte spillelister, digitalreklame, alternativt innhold, 3D digitalt, og felles produktstandarder fra DCI og SMPTE har hjulpet i overgangsfasen.

Den store debatten for rundt ti år siden var hvordan endringen i bransjen skulle skje og hvordan det hele skulle finansieres. Det var ikke enkle spørsmål å få svar på, medgikk Fox-sjefen.

– Et bra punkt var Digital Cinema Intitiatives (DCI), som ble startet i 2002. Dette er en strategisk allianse fra seks av de store studioene. DCI skulle sørge for at den digitale teknologien hadde en åpen standard. DCI var en stor ting. Ignorerte vi standardiseringsønskene og lot alle gjøre som de ville, ville det vært kaos, vi ville ikke hatt kontroll over noe og sikkerheten ville ikke vært god nok, med forskjellige systemer og inkompatible formater. Men siden vi gjorde ting gjennom DCI, fikk vi kvalitetskontroll, åpne standarder, høy sikkerhet, et system som var bedre enn 35 mm, og både 2K og 4K. De tekniske spesfikasjonene ble klare i 2005.

Virtual Print Fee (VPF)-finansiering var ikke enkelt å få til mens den amerikanske økonomien var i en krisesituasjon. Julian Levin sa svært lite rundt dette temaet, og viste frem en plansje (se et av bildene), men fortsatte så med å konstatere at Avatar ble filmen som sørget for et stort skifte.

– Avatar kom i 2009, og bransjen så seg aldri tilbake. James Cameron ga kinoene et bra startpunkt til å investere i digitale projektorer.

Hva gjaldt distribusjon sa Fox-sjefen at satelitt var det raskeste og enkleste og det som er det mest brukte systemet i USA.

VPF-modellen ble kort presentert med denne plansjen. Foto: John Berge Julian Levin, Executive Vice President, Digital Exhibition & Non-Theatrical Sales and Distribution, Twentieth Century Fox International, på podiet for å redegjøre for digitaliseringen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET © VPF-modellen ble kort presentert med denne plansjen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
De ulike digitale leveringsmetodene ble presentert slik. Foto: John Berge De ulike digitale leveringsmetodene ble presentert slik. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
25. mars 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dolby Atmos for mobile enheter
«CinemaCon bedre enn ShoWest»