
ODEON OSLO PÅ STORO: Espen Sandberg er klar med regi av ny og altoppslukende mini-IMAX-film.
IMAX introduserer nå en splitter, ny merkevarefilm som vil vises eksklusivt i IMAX-kinoer over hele verden fra mars 2019.
Regissøren bak verket er ingen ringere enn nordmannen Espen Sandberg.
Regissørduoen Espen Sandberg og Joachim Rønning fra Sandefjord slo på den norske stortromma med Max Manus (2008) og Kon-Tiki, (2012) som landet dem Hollywood-jobben som regissører på den femte Pirates of the Caribbean-filmen: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017).
Siden har de gått sine egne veier. Rønning gikk solo og regisserer den kommende Maleficent-oppfølgeren Maleficent: Mistress of Evil med Angelina Jolie i tittelrollen. Filmen kommer i oktober 2019.
Sandberg har også siden Hollywood-samarbeidet gått sin egen vei. Frykt ikke, KINOMAGASINET har allerede meddelt at det er ikke noe dramatikk bak forhenget med denne splittelsen. Sandberg har i den siste tiden hatt bånn gass med storfilmen Amundsen, men sveipet en tur innom reklamefilmsjangeren.
Sandberg er ikke fersk innenfor reklamefilmbransjen. Han har gjennom Roenberg-selskapet, hvor han samarbeidet med makkeren Rønning, laget en rekke reklamefilmer. Han sier i et intervju med KINOMAGASINET at han tok med alle erfaringer fra den tiden, og da sjansen kom til ham om å lage en reklamefilm i IMAX, så kunne han ikke si nei takk.
Filmen ble utviklet og produsert i samarbeid med det internasjonale reklamebyrået TBWA\Chiat\Day. Dette er IMAXs globale kreative mediebyrå.
Reklamefilmen, som også fungerer som en opplevelseskortfilm, har tittelen Infinite Worlds.

Espen Sandberg inne i IMAX-salen hos ODEON Oslo. Foto: Christian Høkaas, SCENEMAGASINET.no ©
Den fremhever de ulike fordelene med IMAX-opplevelsen, samtidig som publikum får en reise i en fantastisk visuell verden akkompagnert av en majestetisk lydmiks.
Sandberg tok turen innom kinosenteret ODEON Oslo på Storo for å presentere dette verket på den norske premieredatoen for Captain Marvel, onsdag 6. mars 2019.
Det er i underkant et år siden (22. mars 2018) at Norges første IMAX-kinosal ble åpnet på ODEON Oslo, og fra og med mars 2019 vil Infinite Worlds bli vist i denne IMAX-salen og i cirka 1100 andre IMAX-saler over hele verden.
ODEON skal bygge flere IMAX-kinoer og vurderer flere byer i Norge
«Det å se filmen i en IMAX-sal for første gang er en helt annen opplevelse,» forteller Sandberg, som har tidligere sett denne filmen med litt andre briller. Han har brukt tiden sin på å gå igjennom et u-rendret verk.
Infinite Worlds er også en kombinasjon av computergenererte spesialeffekter og filming på lokasjon. Det er en stor del finarbeid, særlig det å gå bilde for bilde i denne kortfilmen, som ikke er det samme som å se den på et over 25 x 15 meter stort lerret. Gjennom arbeidet på denne filmen forteller Sandberg at han er utrolig takknemlig for innsatsen til filmfotografen Pål Ulvik Rokseth, som han også samarbeidet med på Amundsen.
Sandberg gjorde suksess nå nylig med heltedramaet Amundsen. Over 160.000 solgte billetter (per 7. mars 2019), gir den en solid andreplass (så langt) på kinotoppen 2019. Filmen har også fått gode anmeldelser fra kritikerne. KINOMAGASINET ga filmen terningkast 4.
– Nå har du regissert både Amundsen og denne kortfilmen uten Joachim Rønning, føler du at du har fått din egen stemme?
«Du, det er litt vanskelig å svare på, men ja, jeg vil nok si det,» sier Sandberg.
«Jeg er glad i store bilder!»

Espen Sandberg og Joachim Rønning under International Day-lunsjen 27. mars 2017 på Caesars Palace i Las Vegas, Nevada. Foto: Ryan Miller/Capture Imaging for CinemaCon.
Sandberg føyer seg inn i reken av regissører som fascineres av et visuelt blikk som rommer mye. På samme måte som David Lean trakk publikum til å se Lawrence av Arabia i kinosaler, for det fantes ingen film med det majestetiske omfanget som dette verket da den kom ut i 1962. (Filmen ble som kjent en storslagen suksess blant kritikere og kinobesøkende). Vi lever ikke i 1962 lenger og tilgjengeligheten til storfilmer fra sofakroken er mye lettere. IMAX er en god løsning som kan gi denne David Lean-stemningen.
«Få folk ut av sofaen hjemme i stua,» sier Sandberg som er stor tilhenger av hva IMAX-formatet har å si for filmopplevelsen. Infinite Worlds beskriver denne opplevelsen med et visuelt språk, som passer til kinofilmer.
– Hva var den største utfordringen med Infinite Worlds?
«Datamengden var en stor utfordring,» nevner Sandberg og sammenligner IMAX-kameraene og de vanlige kameraene han har skutt med. Det er store mengder gigabyte. Sandberg kunne gjerne skutt en storfilm i IMAX, men nevner at kameraene er meget store. Det er litt vanskeligere å komme inn i trange rom. Prosessen er krevende, men resultatet er vidunderlig.
«Jeg tror vi kommer til å se mer av det,» sier Sandberg om hva fremtiden vil bringe for regissører som ønsker å filme i IMAX.
For Sandberg betyr det veldig mye å se en storfilm i en kinosal som Odeon IMAX. Han beskriver det som «følelsen av å være tolv år igjen».
Som var omtrent da Sandberg og Rønning for alvor begynte å leke seg som filmskapere. En magisk tid!

Joachim Rønning og Espen Sandberg anno 2008. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Mer om Infinite Worlds:
Sandbergs kortfilm er en reise inn i en filmverden hvor vi som seer blir visuelt dyttet gjennom metaforiske filmruter fra scene til scene. Vi beveger oss fra nede i gjørma med soldater fra andre verdenskrig som ligger i dekning under en massiv krigsscene til det ytre rom. Intensjonen til filmen er beskrevet som en invitasjon. Den skal invitere publikum å søke etter den perfekte kinoopplevelsen og gi slipp på de tradisjonelle tankene om hvordan en kinoopplevelse skal være. Konseptet forteller det så enkelt som at IMAX er søken etter den perfekte visuelle opplevelsen.
Filmen er nokså kort, men det er som en forrett. Den gir en god smak for enhver kinogåer, før storfilmen begynner. Jeg ønsker å sammenligne den med THX-traileren Amazing Life fra 2007, som jeg så for første gang i slutten av tenårene på Colosseum kino. De 46 sekundene i den traileren gir meg fremdeles frysninger og beviste meg, som 16-åring, at film er best på kino. Det Amazing Life gjør for lyd er det Infinite Worlds gjør for video, selv om jeg gjerne skulle hatt enda mer.
Facebook
RSS