
Fiber Protector AS
Jo Einride Lid Lerheim er daglig leder i Fiber ProTector.
Besøksadresse:
Grini Næringspark 1,
1361 Østerås Norge
Nettside:
fiberprotector.com
E-post:
services @ fiberprotector.com
Koronaårene 2020 og 2021 ble berget for Fiber ProTector sitt vedkommende takket være desinfeksjonsmiddelet BarrierTech.
Siden 2007 har det norske firmaet produsert og solgt en luktfritt, vannbasert hånd og overflatedesinfeksjon. Da omsetningen stupte på øvrige tjenester, økte etterspørselen
etter desinfeksjon.
Fiber ProTector startet allerede i 1995. Firmaet betjener sektorer som kino og kulturhus, hotell og overnattingssteder, offentlige og private kontorbygg, samt transportsektor/cruise markedet. De er størst innenfor preventivt vedlikehold i disse markedene.
– Alle våre sektorer dro nytte av vår desinfeksjon, på ulikt vis, forteller Jo Einride Lid Lerheim, daglig leder i Fiber ProTector.
For Kino Norge ble det for svært mange redningen at man tok i bruk en «fogger», for trygg, rask desinfisering av kinosaler og fellesområder. På den måten kunne kinoene desinfisere en hel kinosal på 15 minutter. Det sparte de både tid og penger på, samt at antall visninger økte pr dag.

Fiber Protectors desinfeksjon og fogger er blitt et meget populært produkt for kinoene. Foto: Per Mork.
– Hvordan har det gått i 2022 for dere?
– Det har vært krevende på flere områder. Selv om de fleste reiseliv og kultursektorene har åpnet uten restriksjoner, virker det som det er en økt forsiktighet i bruk av vedlikeholdsmidler. Det kan nok også ha sammenheng med den generelt høye prisveksten og usikkerheten på rentemarkedet. For vår del merkes det først og fremst ved at kundene i større grad fokuserer på det viktigste som må vedlikeholdes, og gjerne skyver litt på resten. Flere kunder har utsatt rens og impregnering av sitt interiør, både av økonomiske grunner, men i mange tilfeller pga svært lite bruk i perioden de var stengt ned.
– Hva gjelder desinfeksjon så er vi omsetningsmessig tilbake på 2019 nivå. Vi ser ikke den helt store endringen på håndhygiene. Vår eminente impregnering selges også som konsumentprodukt i butikker, og der har vi merket økt interesse og omsetning siste året. Men alt i alt er vi tilfredse med situasjonen, og vi er svært glade for at alle våre dyktige utførende fortsatt er med oss.
– Hva slags visjon har dere for videre vekst og produkutvikling?
– Det grønne skiftet er noe vi har vært aktiv pådriver for lenge. For oss betyr det at resultatet av våre tjenester skal merkes hos våre kunder, ved at daglig renhold blir enklere og interiører varer lenger. Vi blir oftere og oftere introdusert for muligheten til å redde møbler ved å tilby vårt UpCycle konsept. Så istedenfor å skrote møbler som er tilsmusset, bistår vi med å gjøre disse rene og pene, så de kan vare lenge. Vi jobber videre med å gjøre våre impregneringsprodukter enda mer miljøvennlige, og ser også at kunder i større grad er opptatt av dette. Derfor vil vi nok se en større dreining av bruk av vannbasert impregnering i fremtiden. Paradokset er at miljøfokus på den ene siden, kan påvirke miljøet på en annen side. Ved dårlig beskyttet interiør, slites tekstilene fortere ned og en må kjøpe nytt.
Facebook
RSS