• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Leder

Er det dyrt å gå på kino?

Er det dyrt å gå på kino?
John Berge
22. april 2014

Mer prisfokus på bransjen i KINOMAGASINET.

Få kinobransjer noe sted i verden er mer kartlagt enn den norske kinobransjen. Det skal bransjens fagblad rette enda mer søkelys på.

Både Film & Kino, bransjeorganisasjonen for kinoene, og Filmweb – nettstedet og firmaet som leverer tjenester til bransjen (og forbrukerne) – har enorme mengder med tall og fakta.

Nå har vi begynt et nøysommelig arbeid vi gjerne vil fordype oss videre i utover 2014, og årene som kommer. Her har vi mange spennende ideer og planer som vi kommer tilbake til.

Vi startet med å se nærmere på Film & Kinos månedlige statistikk, som fokuserer på besøket og omsetningen hos hver enkelt kino, hittil i år – til den enhver aktuelle måned. Akkumlert. Og som da fokuserer på samme periode i fjor, slik at man kan se både økning og evt nedgang i besøkstall og omsetning. Men bak disse tallene er det interessante trender, i gjenspeilingen av hva som skjer hver måned. Her kan vi fastslå at snittprisene øker til dels drastisk hos landets største kinokjede, Oslo Kino.

Dette har vi skrevet en større sak om, som du kan lese her på KM.

For å kontrollere selve billettprisene på en tilfeldig valgt film, Divergent, sjekket vi prisene på en del viktige kinoers nettsider. (Dette skal vi gjøre på andre utvalgte filmer fremover.)

Så til denne lederens innledende tittel og spørsmål: Er det dyrt å gå på kino?

Spør du en norsk kinosjef om det er dyrt å gå på kino, vil han eller hun helt sikkert programmessig svare at det er det slett ikke i forhold til andre kulturtilbud.

Men det er dyrt å gå på kino. Valget står ikke (som regel) mellom kino, konsert, teater, fotballkamp osv.

Det står i praksis mellom en bedagelig anlagt kveld i sofaen hjemme, med streamingmuligheter opp og ned i mente (HBO, Netflix, Viaplay, Get, Altibox med flere), ekstreme mengder TV-kanaler, Facebook, Twitter, Instagram og andre sosiale medier, i tillegg til alt det andre som må gjøres enten man bor alene eller sammen med noen.

Når det koster ufattelige 79 kroner å leie så mye filmer og TV-serier som man orker via Netflix, og når det i tillegg er lett som barnemat å streame fra en endeløs rekke av fildelingssider filmer som enten går på kino eller ennå ikke er satt opp, er det enda klarere (for folk flest) at det å gå på kino er dyrt.

Så er det ofte dyrt og/eller vanskelige parkeringsforhold, mange steder.

Så er det enda dyrere om man går to eller tre eller fire sammen på kino. Og er du far eller mor i huset må du betale for både liten og stor.

Så er kinogodteriet blant de dyreste godene. Dette er et annet faktum kinosjefene ikke «liker» å høre påpekt – og tenk deg, enkelte kaller det faktisk «smugling» om man som kunde er smart nok til å kjøpe godteriet andre steder! (Et tema KM vil komme tilbake til ila. 2014.)

Det er dyrt å gå på kino, og jeg tror flere norske byer hadde hatt godt av å hatt konkurranse, dvs. forbrukerne i disse byene ville kunne dratt fordeler av det.

Slik det er nå, er kinoselskapene, uavhengig av hvem som eier de, stort sett monopolister i nesten alle byer, med unntak av Tønsberg (Norsk Kino vs SF Kino) og til en viss grad nabobyene Skien og Porsgrunn (Porsgrunn kommunale kino vs SF Kino Skien).

Men, om du driver alene, «uten konkurranse», i alle fall kinokonkurranse, så vet du at du har masse konkurrenter!

Skal man lokke flere til å gå på kino, er det ikke bare riktig, men også smart å fokusere på nettopp pris. Et i markedsføringsmessig sammenheng meget godt virkemiddel, bare se på effekten det har den ene dagen (!) i året kinoene tilbyr halv pris på Den store kinodagen. Hadde jeg drevet kino, ville jeg også fokusert på pris innenfor kinogodteri.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Leder
22. april 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra Leder

Du er ikke lat eller dum om du ser på Netflix

Christian Høkaas23. april 2019
Les mer

Øyenvitne til bransjeforandringer

John Berge2. januar 2016
Les mer

CinemaCon 2015: Ingen mørke skyer i sikte?

John Berge29. april 2015
Les mer

Netflix-effekten

John Berge30. september 2014
Les mer

Ønsker bransjen et fagblad?

John Berge23. september 2014
Les mer

En stor norsk kinouke

John Berge9. desember 2013
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

En stor norsk kinouke
Ønsker bransjen et fagblad?