• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
    • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

En tredje The Hunger Games-suksess i sikte

Cecilie Langfeldt Lønn, PR & Marketing Koordinator og Catrin Gundersen, markedssjef, på Colosseum Kino tirsdag 18. november i forbindelse med festpremiereforestillingen av The Hunger Games: Mockingjay – Part 1. Foto: Sigurd Moe Hetland. © Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
En tredje The Hunger Games-suksess i sikte
John Berge
19. november 2014

The Hunger Games: Mockingjay – Part 1
Kinopremiere: 19.11.2014
Regi: Francis Lawrence
Lyd: Dolby Atmos hos kinoene som har dette. Finnes også med Auro 11.1 og Datasat.
Bilde: Digital Intermediate (4K) (master format) og Panavision (anamorphic) (source format)

The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 og 2 ble spilt inn i perioden 23. september 2013 til 20. juni 2014.

Philip Seymour Hoffman i rollen som Plutarch Heavensbee hadde spilt inn alle sine scener før han døde 2. februar 2014.

Part 2 får norsk premiere i november 2015.

Alle norske kinoer – 192 totalt – har satt opp The Hunger Games: Mockingjay – Part 1, forteller Nordisk Film Distribusjon. De håper på samme besøk som på forrige film, rundt 350.000.

Variety melder om at The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 ligger an til å bli årsbeste med hensyn til åpningsomsetning på kinoene i USA.

Også her hjemme er kinonorge klar for rekordinnrykk de neste dagene. Det braket løst med midnattspremiere på rekordmange 60 kinoer natt til onsdag 19. november, som er offisiell premieredag. Og tirsdag 18. november var det storslagen festpremiere i Oslo, på Colosseum Kino som seg hør og bør.

Statistisk sett er fakta disse

  • The Hunger Games (premiere: 23.02.2012) – Besøkstall: 250.964
  • The Hunger Games: Catching Fire (premiere: 23.11.2013) – Besøkstall: 345.510

Så hva nå?

Catrin Gundersen, markedssjef i Nordisk Film Distribusjon, har jobbet med alle de tre The Hunger Games-filmene.

– «Alle» har bestilt filmen. Det er 192 bookinger. Da er Oslo og andre med flere kinohus å regne som en booking. Og alle som har Dolby Atmos får filmen i dette formatet, dvs. ti kinoer. Filmen er i 4K, men vi har ingen oversikt her over hvem som viser filmen i dette formatet, men antar at de som har 4K viser filmen i 4K, opplyser hun overfor KINOMAGASINET.

– Hvordan har utviklingen vært for franchisen i Norge?

– Jeg var med og lanserte også de to første. Det har vært en spennende og gøy prosess. Da vi fikk høre om The Hunger Games, så vi potensialet med en gang. Vi lærte mye med Twilight. Der var vi ikke godt nok forberedt til første film, da vi ikke ante hvordan det kunne bli. Med The Hunger Games tok vi tak i ting fra starten av og jobbet deretter. 250.000 besøkende på den første filmen var en dobling av besøket på den første Twilight, og det var mye på grunn av forberedelsene. Så fikk vi 350.000 på neste film. Det ble da ca 30 % økning. Toeren var en enklere jobb. Da trengte vi ikke å fortelle så mye hvordan dette var, forteller hun.

– Hva er potensialet i denne tredje omgangen?

– Vi har alltid ambisjoner om å vokse, men det kan hende at denne franchisen nådde metningspunktet på forrige film, så vi blir ikke skuffet hvis den ikke øker i samme takt som forrige gang. Når det er sagt så sier jeg ikke at det er umulig, men man skal huske på at med 350.000 besøkende så har man truffet bredt. Denne filmen er en del 1 av del 2. Statistikk sett dropper man på del 1 og går opp på den avsluttende delen.

– Dette med å dele opp den siste boken i en filmserie basert på bøker er en trend nå etter at Harry Potter-serien gjorde det. Er det melking av fansen? Det har skjedd med Twilight og vil skje med Divergent, og The Hunger Games.

– Ja, det er vel litt melking, delvis. Men det er store tykke bøker som filmatiseres og da har man lyst ha med mest mulig. Da er det bedre å dele opp i to filmer, enn å ha en tre timer lang siste film. Dessuten får fansen, de unge voksne, ikke nok. De er oppriktig lei seg når de ser siste filmen i slike serier.

– Det sies at denne filmen er bedre enn forløperne?

– Den er annerledes. Nå beveger man seg bort fra The Hunger Games. Nå er man over i revolusjonen, det er mer politisk, strategisk og delvis en krigsfilm. Før var filmene lukket til arenaen, med Dødslekene, nå ser man mer av Panem – som dette stedet heter.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
19. november 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Mer alvor og mer action i The Hunger Games 17.11.2014
  • Over 500 i kø for «Hunger Games»-billetter 03.11.2013
  • Besøk fra Hollywood på «The Hunger Games» 01.11.2013
  • «Hunger Games 2» først i Norge 26.07.2013

Siste saker fra FILMLANSERING

Tok ingen sjanser denne gang. Økte aldersgrensen

admin20. april 2023
Les mer

Ond oppstandelse

Jon Smeland Olsen18. april 2023
Les mer

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet Digitalt abonnement skrekk Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stor ståhei om remake.me
The Salvation: En utvandrers historie