
The Hunger Games: Mockingjay – Part 1
Kinopremiere: 19.11.2014
Regi: Francis Lawrence
Lyd: Dolby Atmos hos kinoene som har dette. Finnes også med Auro 11.1 og Datasat.
Bilde: Digital Intermediate (4K) (master format) og Panavision (anamorphic) (source format)
The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 og 2 ble spilt inn i perioden 23. september 2013 til 20. juni 2014.
Philip Seymour Hoffman i rollen som Plutarch Heavensbee hadde spilt inn alle sine scener før han døde 2. februar 2014.
Part 2 får norsk premiere i november 2015.
Alle norske kinoer – 192 totalt – har satt opp The Hunger Games: Mockingjay – Part 1, forteller Nordisk Film Distribusjon. De håper på samme besøk som på forrige film, rundt 350.000.
Variety melder om at The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 ligger an til å bli årsbeste med hensyn til åpningsomsetning på kinoene i USA.
Også her hjemme er kinonorge klar for rekordinnrykk de neste dagene. Det braket løst med midnattspremiere på rekordmange 60 kinoer natt til onsdag 19. november, som er offisiell premieredag. Og tirsdag 18. november var det storslagen festpremiere i Oslo, på Colosseum Kino som seg hør og bør.
Statistisk sett er fakta disse
- The Hunger Games (premiere: 23.02.2012) – Besøkstall: 250.964
- The Hunger Games: Catching Fire (premiere: 23.11.2013) – Besøkstall: 345.510
Så hva nå?
Catrin Gundersen, markedssjef i Nordisk Film Distribusjon, har jobbet med alle de tre The Hunger Games-filmene.
– «Alle» har bestilt filmen. Det er 192 bookinger. Da er Oslo og andre med flere kinohus å regne som en booking. Og alle som har Dolby Atmos får filmen i dette formatet, dvs. ti kinoer. Filmen er i 4K, men vi har ingen oversikt her over hvem som viser filmen i dette formatet, men antar at de som har 4K viser filmen i 4K, opplyser hun overfor KINOMAGASINET.
– Hvordan har utviklingen vært for franchisen i Norge?
– Jeg var med og lanserte også de to første. Det har vært en spennende og gøy prosess. Da vi fikk høre om The Hunger Games, så vi potensialet med en gang. Vi lærte mye med Twilight. Der var vi ikke godt nok forberedt til første film, da vi ikke ante hvordan det kunne bli. Med The Hunger Games tok vi tak i ting fra starten av og jobbet deretter. 250.000 besøkende på den første filmen var en dobling av besøket på den første Twilight, og det var mye på grunn av forberedelsene. Så fikk vi 350.000 på neste film. Det ble da ca 30 % økning. Toeren var en enklere jobb. Da trengte vi ikke å fortelle så mye hvordan dette var, forteller hun.
– Hva er potensialet i denne tredje omgangen?
– Vi har alltid ambisjoner om å vokse, men det kan hende at denne franchisen nådde metningspunktet på forrige film, så vi blir ikke skuffet hvis den ikke øker i samme takt som forrige gang. Når det er sagt så sier jeg ikke at det er umulig, men man skal huske på at med 350.000 besøkende så har man truffet bredt. Denne filmen er en del 1 av del 2. Statistikk sett dropper man på del 1 og går opp på den avsluttende delen.
– Dette med å dele opp den siste boken i en filmserie basert på bøker er en trend nå etter at Harry Potter-serien gjorde det. Er det melking av fansen? Det har skjedd med Twilight og vil skje med Divergent, og The Hunger Games.
– Ja, det er vel litt melking, delvis. Men det er store tykke bøker som filmatiseres og da har man lyst ha med mest mulig. Da er det bedre å dele opp i to filmer, enn å ha en tre timer lang siste film. Dessuten får fansen, de unge voksne, ikke nok. De er oppriktig lei seg når de ser siste filmen i slike serier.
– Det sies at denne filmen er bedre enn forløperne?
– Den er annerledes. Nå beveger man seg bort fra The Hunger Games. Nå er man over i revolusjonen, det er mer politisk, strategisk og delvis en krigsfilm. Før var filmene lukket til arenaen, med Dødslekene, nå ser man mer av Panem – som dette stedet heter.

Facebook
RSS