
HAUGESUND: En oppsiktsvekkende og spesiell lansering fra en bitteliten distributør, av Adjø, Montebello ble belønnet med ny pris, og giganten Nordisk Film Distribusjon ble kåret til «Årets distributør».
Under en tilstelning i regi av Norske kinosjefers forbund (NKF) onsdag 22. august 2018 under Den norske filmfestivalen ble to priser delt ut.
Den nye prisen, «Årets lansering», gikk til Euforia Film for deres lansering av Adjø, Montebello.
Filmen ble sett av over 50.000 personer i løpet av de fire dagene den ble kinovist fra torsdag 7. til søndag 10. desember 2017.
Prisen går til en kinofilmdistributør «som gjør en ekstraordinær innsats for en film og løfter den til uante høyder.»
Juryen mener at Euforia har jobbet godt sammen med filmskaperne og kinoene.

Vibeke Skistad fra Euroria Film (midten) sammen med kinosjefene Anita Kristensen (Bø kino) og Jørgen Søderberg Jansen (Fredrikstad kino). Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Adjø Montebello-digitalplakat. Foto/Copyright: akam1k3 / Euforia.
En film som i utgangspunktet var litt uvanlig nådde over 50.000 besøk på bare noen få dager. Distributøren klarte å nå ut til fanbasen, og fikk kinoene til å lage mange flotte premierearrangementer. Og ikke minst: Man satt muligens en ny rekord i å besøke kinoene med filmskaperne. I løpet av fire intensive dager trosset de vær og vind og besøkte 13 (?) kinoer, fra nord til sør, fra øst til vest og fra stor til liten kino.

Vibeke Skistad fra Euroria Film takker for prisen for «Årets lansering». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
Les mer om denne lanseringen her:
Over 50.000 så Adjø Montebello i løpet av fire kinovisningsdager
Karpe Diem besøker tolv kinoer landet rundt med sin nye film, Adjø Montebello
Derfor vil Euforia og Karpe Diem vise Adjø Montebello kun fire dager på kino
Montebello-filmen til Karpe Diem slår selv Star Wars i raskt forhåndssalg
Prisen for «Årets distributør» gikk til markedslederen gjennom flere år: Nordisk Film Distribusjon.
Nordisk Film Distribusjon har år etter år levert et sterkt repertoar av norske filmer.
De satser tungt på norsk film, til glede for filmskapere, skuespillere, publikum og kinoer.
Det siste året har de blant annet lansert Den 12. mann, Askeladden – I Dovregubbens hall, Utøya 22. juli, Norske byggeklosser, Ekspedisjon Knerten, Per Fugelli – Siste resept og Prebz & Dennis – The Movie.
Norske filmer er viktige for kinoene på mange måter. Å formidle norske historier er en del av samfunnsoppdraget vårt. I tillegg er norske filmer helt avgjørende for kinobesøket. En viktig årsak til de gode besøkstallene de siste årene er de store norske filmene, heter det i kinosjefens begrunnelse.

Morten Thoresen (t.v) og Simon Kvame fra Nordisk Film Distribusjon med prisen for «Årets distributør». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Regissør Harald Zwart (midten) under innspillingen av Den 12. mann. Jonathan Rhys-Meyers (t.v.) spiller Kurt Stage, sjef for Gestapo i Tromsø. Foto: Jarle Nyttingnes.

Fra venstre: Jørgen Søderberg Jansen (Fredrikstad kino), Morten Thoresen og Simon Kvame fra Nordisk Film Distribusjon og Anita Kristensen (Bø kino). Selskapet fikk prisen for «Årets distributør». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
Facebook
RSS