• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

En liten og en STOR distributør ble hedret av kinosjefene

Glade prisvinnere: (fra venstre): Vibeke Skistad fra Euforia med prisen for «Årets lansering 2018» og Morten Thoresen og Simon Kvame fra Nordisk Film Distribusjon med prisen for «Årets distributør». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
En liten og en STOR distributør ble hedret av kinosjefene
John Berge
23. august 2018

HAUGESUND: En oppsiktsvekkende og spesiell lansering fra en bitteliten distributør, av Adjø, Montebello ble belønnet med ny pris, og giganten Nordisk Film Distribusjon ble kåret til «Årets distributør».

Under en tilstelning i regi av Norske kinosjefers forbund (NKF) onsdag 22. august 2018 under Den norske filmfestivalen ble to priser delt ut.

Den nye prisen, «Årets lansering», gikk til Euforia Film for deres lansering av Adjø, Montebello.

Filmen ble sett av over 50.000 personer i løpet av de fire dagene den ble kinovist fra torsdag 7. til søndag 10. desember 2017.

Prisen går til en kinofilmdistributør «som gjør en ekstraordinær innsats for en film og løfter den til uante høyder.»

Juryen mener at Euforia har jobbet godt sammen med filmskaperne og kinoene.

Vibeke Skistad fra Euroria Film (midten) sammen med kinosjefene Anita Kristensen (Bø kino) og Jørgen Søderberg Jansen (Fredrikstad kino). Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Adjø Montebello-digitalplakat. Foto/Copyright: akam1k3 / Euforia.

En film som i utgangspunktet var litt uvanlig nådde over 50.000 besøk på bare noen få dager. Distributøren klarte å nå ut til fanbasen, og fikk kinoene til å lage mange flotte premierearrangementer. Og ikke minst: Man satt muligens en ny rekord i å besøke kinoene med filmskaperne. I løpet av fire intensive dager trosset de vær og vind og besøkte 13 (?) kinoer, fra nord til sør, fra øst til vest og fra stor til liten kino.

Vibeke Skistad fra Euroria Film takker for prisen for «Årets lansering». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Les mer om denne lanseringen her:

Over 50.000 så Adjø Montebello i løpet av fire kinovisningsdager

Karpe Diem besøker tolv kinoer landet rundt med sin nye film, Adjø Montebello

Derfor vil Euforia og Karpe Diem vise Adjø Montebello kun fire dager på kino

Fire dager med kinovisninger av Karpe Diems Adjø Montebello

Montebello-filmen til Karpe Diem slår selv Star Wars i raskt forhåndssalg

Prisen for «Årets distributør» gikk til markedslederen gjennom flere år: Nordisk Film Distribusjon.

Nordisk Film Distribusjon har år etter år levert et sterkt repertoar av norske filmer.

De satser tungt på norsk film, til glede for filmskapere, skuespillere, publikum og kinoer.

Det siste året har de blant annet lansert Den 12. mann, Askeladden – I Dovregubbens hall, Utøya 22. juli, Norske byggeklosser, Ekspedisjon Knerten, Per Fugelli – Siste resept og Prebz & Dennis – The Movie.

Norske filmer er viktige for kinoene på mange måter. Å formidle norske historier er en del av samfunnsoppdraget vårt. I tillegg er norske filmer helt avgjørende for kinobesøket. En viktig årsak til de gode besøkstallene de siste årene er de store norske filmene, heter det i kinosjefens begrunnelse.

Morten Thoresen (t.v) og Simon Kvame fra Nordisk Film Distribusjon med prisen for «Årets distributør». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Regissør Harald Zwart (midten) under innspillingen av Den 12. mann. Jonathan Rhys-Meyers (t.v.) spiller Kurt Stage, sjef for Gestapo i Tromsø. Foto: Jarle Nyttingnes.

Fra venstre: Jørgen Søderberg Jansen (Fredrikstad kino), Morten Thoresen og Simon Kvame fra Nordisk Film Distribusjon og Anita Kristensen (Bø kino). Selskapet fikk prisen for «Årets distributør». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Kinosjefene deler ut ny pris

Årets distributør 2016 har ordet

Kinosjefene kåret Disney til Årets distributør 2017

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
23. august 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Gir seg etter femten år på Ski kino

John Berge10. mai 2023
Les mer

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinosjefene deler ut ny pris
Kulturhus + kino = Sant