• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

En elegi for filmkritikken 2.0

Anne Gjelsvik er professor i filmvitenskap ved Institutt for kunst og medievitenskap NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
En elegi for filmkritikken 2.0
John Berge
27. september 2019

Fakta om Anne Gjelsvik

Anne Gjelsvik er professor i filmvitenskap ved Institutt for kunst og medievitenskap NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Hun forsker på amerikansk film og fjernsyn, norsk samtidsfilm, vold i film, filmkritikk og medier og terror. Hun har skrevet flere bøker og er fast bidragsyter i filmtidsskriftet Montages.no.
Fødselsdato: 4. juni 1965 (alder 54 år), Florø

Hva er elegi? Elegi (gresk ἐλεγεία; fra ἔλεγος, elegos, «klagesang») er opprinnelig en gresk diktform, utelukkende bestemt av den metriske formen, bygget opp av distikon. Ordets opprinnelse er gammelt, kanskje førgresk. I dag defineres det enkelt sett som ethvert dikt eller musikkstykke som uttrykker alvorlig refleksjon, som sorg, klage, melankoli, lengsel eller vemod.

KINOMAGASINET PÅ BIFF 2019

KINOMAGASINET deltar på årets 20. Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) takket være reise- og oppholdstøtte fra festivalen.

Dag to av Konvent for filmformidling 2019 fant sted under Bergen internasjonale filmfestival (BIFF), torsdag 26. september.

BERGEN: – Inntrykket jeg får av studentene mine er at det ikke er så viktig med filmkritikk. Kanskje vi rett og slett ikke trenger det.

Professor Anne Gjelsvik ved NTNU kan mer om norsk filmkritikk enn de fleste her til lands.

Hun innledet dag to under Filmkonvent for filmformidling, med tittelen «En elegi for filmkritikken 2.0» – en oppdatering av en bekymringsmelding fra 2012.

Gjelsvik viste til historiske artikler fra både Norsk Filmblad og Aftenposten som både før andre verdenskrig og på 1960-tallet uttrykte bekymring for filmkritikken. Det er altså ikke noe nytt at noen er bekymret for akkurat tingenes tilstand innen feltet.

Og Gjelsvik har også erkjent at det ble ropt «ulv, ulv« for mange ganger, også i moderne tid. For filmkritikken døde ikke.

Anno 2019 blomstrer den kanskje mer enn noensinne, med blogger, videoblogger, uavhengige nettsteder og ikke minst brukeranmeldelser via IMBb.com, Rotten Tomatoes og all verdens Facebook-sider. Men hos massemediene har filmkritikken trangere kår og en hel generasjon av veteraner er enten avgått med pensjon eller døde.

Da Gjelsvik skrev 1.0 av sin elegi i 2012 var følelsen at det var større grunn til bekymring enn tidligere, og sju år siden er hun enda mer bekymret.

– Min konklusjon pr. i dag er at det ikke er noe tvil om at filmjournalistikken er truet av fanvideoer, blogger, en overflod på nettet, og manglende anmeldelser i store medier, sa Gjelsvik.

Hun mente at filmkulturstoffet siden 2012 har hatt sju magre år, hvor mange journalister har mistet jobben.

Gjelsvik sa at kinoene – til tross for fine tall og en bedre utvikling enn pessimistene forutså – har fått en betydelig degradert betydning for filmdistribusjon og filmopplevelse.

– Vi ser mer og mer her hjemme at vi snakker og skriver mer om mer om hva som er på Netflix og HBO og mindre om filmkunsten på kino. Det er mye lengre mellom mesterverk som The Wire og The West Wing enn hva podcaster og Facebook-innlegg skal ha oss til å tro. Samtalen om audiovisuelle medier har endret seg på kinokunstens bekostning, sa Gjelsvik.

Hun viste til et spesialnummer av filmklubbforbundets tidskrift, Z, for en tid tilbake som handlet om nettopp filmkritikk. Der skrev mange av kritikerne at de gjør det de gjør «fordi de elsker film». Et hovedaspekt fra Gjelsviks analyse av uttalelsene var at hun har inntrykk av at alle anmelderne «tar film på alvor».

– Og vi trenger filmkritikk fordi noen må ta filmen på alvor. Det betyr forskjellige ting: å se filmen på sine egne premisser, å yte filmen rettferdighet. Noen er mest opptatt av form, hvordan filmen er skapt og fungerer, mens andre er opptatta av innhold og betydning, og å plassere filmen i kontekst, i en filmhistorisk- og samfunnsmessig kontekst.

Anne Gjelsvik kom også inn på noe som opptar mange av filmtidskriftene for tiden, nemlig hvis Norsk filmintstitutt (NFI) kutter filmskriftstøtten. Dette skjer ikke for 2020, da NFI ga tidskriftene mulighet til å søke høsten 2019. Og hvis den «forsvinner», så skal den havne hos Norsk kulturråd, understreket NFIs representanter på konventet for filmformidling.

Gjelsvik påpekte at Wuxia er forsvunnet. (Det samme er den trykte utgaven av Cinema, tidligere bladet Film & Kino. Magasinet er nå nettbasert. Red. anm.)

– Siste nummer av Z handler om den norske kortfilmen, sa Gjelsvik og holdt frem magasinet.

– Hvor skal vi lese om disse filmene om Z er borte. Rushprint (nå kun nettbasert. Red. anm.) er et viktig organ for hele bransjen og for filmhistoriske ting. Montages har et prosjekt, kalt Analysen, jeg vil løfte frem. Dette er et viktig forum. Jeg er inhabil – fordi jeg er med selv – men meg og mange kolleger har bidratt til disse tidskriftene over tid. Vi som er ansatt i akademia, vi skal selvsagt undervise,men det viktigste er å skaffe forskningsmidler og pulisere i akademiske tidskrifter. Analysen gir verken penger ,prestisje eller poeng. Men vi får noe annet – følelsen av å bidra til noe viktig, sa Gjelsvik.

Anne Gjelsvik. Foto: Privat/Facebook.

NTNU-professoren avrundet med sju punkter om hvorfor profesjonell filmkritikk fortsatt trengs:

• Fordi film er vår tids viktigste kulturuttrykk.

• Fordi filmkritikk gir mer en en Twitter-post:

• Fordi det finnes andre verdier enn penger.

• Fordi den nye, kommende NFI-direktøren bruker ord som «produkt», «kunde», «forbrukeradferd» og «konsum».

• Fordi nylig gikk 15.000 og så på Rambo: First Blood, mens 1.700 så mesterverket Barn. «Det er nesten så en får lyst grine blod selv,» sa Gjelsvik.

• Fordi filmkritikk kan fortelle om hva vi er opptatt av, hva slags verdier vi deler, hva som fascinerer og rører oss og er en del av historien om hvem vi er:

• Fordi det kan hjelpe oss å finne det vakre.

Etter Gjelsviks elegi fikk utvalgte filmkritikere selv komme til orde. (Reportasje kommer.)

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
27. september 2019
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMHISTORIKK

Fem norske skuespillere vel verdt å følge med på.

admin1. mai 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Elsker du, som oss, E.T. the Extra-Terrestrial?

John Berge20. april 2022
Les mer

Heldig eller uheldig? Fem filmer som tar for seg sjansenes største spill

admin1. april 2022
Les mer

80 års-jubilant i 2021: Citizen Kane

Torunn Sola21. februar 2022
Les mer

Ny musikkdokumentar om Bond-serien

John Berge17. desember 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stephen King: Kongen av skrekk
Fire ganger James Bond hos Cinemateket i Oslo