• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

En elegi for filmkritikken 2.0

Anne Gjelsvik er professor i filmvitenskap ved Institutt for kunst og medievitenskap NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
En elegi for filmkritikken 2.0
John Berge
John Berge
27. september 2019

Fakta om Anne Gjelsvik

Anne Gjelsvik er professor i filmvitenskap ved Institutt for kunst og medievitenskap NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Hun forsker på amerikansk film og fjernsyn, norsk samtidsfilm, vold i film, filmkritikk og medier og terror. Hun har skrevet flere bøker og er fast bidragsyter i filmtidsskriftet Montages.no.
Fødselsdato: 4. juni 1965 (alder 54 år), Florø

Hva er elegi? Elegi (gresk ἐλεγεία; fra ἔλεγος, elegos, «klagesang») er opprinnelig en gresk diktform, utelukkende bestemt av den metriske formen, bygget opp av distikon. Ordets opprinnelse er gammelt, kanskje førgresk. I dag defineres det enkelt sett som ethvert dikt eller musikkstykke som uttrykker alvorlig refleksjon, som sorg, klage, melankoli, lengsel eller vemod.

KINOMAGASINET PÅ BIFF 2019

KINOMAGASINET deltar på årets 20. Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) takket være reise- og oppholdstøtte fra festivalen.

Dag to av Konvent for filmformidling 2019 fant sted under Bergen internasjonale filmfestival (BIFF), torsdag 26. september.

BERGEN: – Inntrykket jeg får av studentene mine er at det ikke er så viktig med filmkritikk. Kanskje vi rett og slett ikke trenger det.

Professor Anne Gjelsvik ved NTNU kan mer om norsk filmkritikk enn de fleste her til lands.

Hun innledet dag to under Filmkonvent for filmformidling, med tittelen «En elegi for filmkritikken 2.0» – en oppdatering av en bekymringsmelding fra 2012.

Gjelsvik viste til historiske artikler fra både Norsk Filmblad og Aftenposten som både før andre verdenskrig og på 1960-tallet uttrykte bekymring for filmkritikken. Det er altså ikke noe nytt at noen er bekymret for akkurat tingenes tilstand innen feltet.

Og Gjelsvik har også erkjent at det ble ropt «ulv, ulv« for mange ganger, også i moderne tid. For filmkritikken døde ikke.

Anno 2019 blomstrer den kanskje mer enn noensinne, med blogger, videoblogger, uavhengige nettsteder og ikke minst brukeranmeldelser via IMBb.com, Rotten Tomatoes og all verdens Facebook-sider. Men hos massemediene har filmkritikken trangere kår og en hel generasjon av veteraner er enten avgått med pensjon eller døde.

Da Gjelsvik skrev 1.0 av sin elegi i 2012 var følelsen at det var større grunn til bekymring enn tidligere, og sju år siden er hun enda mer bekymret.

– Min konklusjon pr. i dag er at det ikke er noe tvil om at filmjournalistikken er truet av fanvideoer, blogger, en overflod på nettet, og manglende anmeldelser i store medier, sa Gjelsvik.

Hun mente at filmkulturstoffet siden 2012 har hatt sju magre år, hvor mange journalister har mistet jobben.

Gjelsvik sa at kinoene – til tross for fine tall og en bedre utvikling enn pessimistene forutså – har fått en betydelig degradert betydning for filmdistribusjon og filmopplevelse.

– Vi ser mer og mer her hjemme at vi snakker og skriver mer om mer om hva som er på Netflix og HBO og mindre om filmkunsten på kino. Det er mye lengre mellom mesterverk som The Wire og The West Wing enn hva podcaster og Facebook-innlegg skal ha oss til å tro. Samtalen om audiovisuelle medier har endret seg på kinokunstens bekostning, sa Gjelsvik.

Hun viste til et spesialnummer av filmklubbforbundets tidskrift, Z, for en tid tilbake som handlet om nettopp filmkritikk. Der skrev mange av kritikerne at de gjør det de gjør «fordi de elsker film». Et hovedaspekt fra Gjelsviks analyse av uttalelsene var at hun har inntrykk av at alle anmelderne «tar film på alvor».

– Og vi trenger filmkritikk fordi noen må ta filmen på alvor. Det betyr forskjellige ting: å se filmen på sine egne premisser, å yte filmen rettferdighet. Noen er mest opptatt av form, hvordan filmen er skapt og fungerer, mens andre er opptatta av innhold og betydning, og å plassere filmen i kontekst, i en filmhistorisk- og samfunnsmessig kontekst.

Anne Gjelsvik kom også inn på noe som opptar mange av filmtidskriftene for tiden, nemlig hvis Norsk filmintstitutt (NFI) kutter filmskriftstøtten. Dette skjer ikke for 2020, da NFI ga tidskriftene mulighet til å søke høsten 2019. Og hvis den «forsvinner», så skal den havne hos Norsk kulturråd, understreket NFIs representanter på konventet for filmformidling.

Gjelsvik påpekte at Wuxia er forsvunnet. (Det samme er den trykte utgaven av Cinema, tidligere bladet Film & Kino. Magasinet er nå nettbasert. Red. anm.)

– Siste nummer av Z handler om den norske kortfilmen, sa Gjelsvik og holdt frem magasinet.

– Hvor skal vi lese om disse filmene om Z er borte. Rushprint (nå kun nettbasert. Red. anm.) er et viktig organ for hele bransjen og for filmhistoriske ting. Montages har et prosjekt, kalt Analysen, jeg vil løfte frem. Dette er et viktig forum. Jeg er inhabil – fordi jeg er med selv – men meg og mange kolleger har bidratt til disse tidskriftene over tid. Vi som er ansatt i akademia, vi skal selvsagt undervise,men det viktigste er å skaffe forskningsmidler og pulisere i akademiske tidskrifter. Analysen gir verken penger ,prestisje eller poeng. Men vi får noe annet – følelsen av å bidra til noe viktig, sa Gjelsvik.

Anne Gjelsvik. Foto: Privat/Facebook.

NTNU-professoren avrundet med sju punkter om hvorfor profesjonell filmkritikk fortsatt trengs:

• Fordi film er vår tids viktigste kulturuttrykk.

• Fordi filmkritikk gir mer en en Twitter-post:

• Fordi det finnes andre verdier enn penger.

• Fordi den nye, kommende NFI-direktøren bruker ord som «produkt», «kunde», «forbrukeradferd» og «konsum».

• Fordi nylig gikk 15.000 og så på Rambo: First Blood, mens 1.700 så mesterverket Barn. «Det er nesten så en får lyst grine blod selv,» sa Gjelsvik.

• Fordi filmkritikk kan fortelle om hva vi er opptatt av, hva slags verdier vi deler, hva som fascinerer og rører oss og er en del av historien om hvem vi er:

• Fordi det kan hjelpe oss å finne det vakre.

Etter Gjelsviks elegi fikk utvalgte filmkritikere selv komme til orde. (Reportasje kommer.)

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
27. september 2019
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMHISTORIKK

Nå mener ekspertene at Georges film var best

John Berge12. februar 2021
Les mer

Filmhistorisk tilbakeblikk på 1971

Christian Høkaas3. februar 2021
Les mer

85 års-jubilanten: Modern Times

Anne Helen Houg21. januar 2021
Les mer

Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer

John Berge14. januar 2021
Les mer

Filmene som gir deg julestemning – sett med skråblikk

admin27. desember 2020
Les mer

Kan du lære noe om kasino og pengespill fra TV-serier?

admin14. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stephen King: Kongen av skrekk
Fire ganger James Bond hos Cinemateket i Oslo