• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Ekstremvekst for kinoreklame

Bjørn Erling Ottersen trer av adm. direktør i Media Direct Norge AS (MDN).. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Ekstremvekst for kinoreklame
John Berge
25. september 2015

Mediebyråforeningens reklamestatistikk til og med august viser en vekst på nesten 30 prosent for kinoreklame. Bare nettreklame har større vekst.

Men så står også kinoreklame kun for 0,7 % av det totale reklamemarkedet.

– Da er kanskje en så stor prosentvis vekst ikke like imponerende – er man liten blir tallene fort «store»?

Direktør Bjørn Erling Ottersen hos Media Direct Norge (MDN) svarer:

– Vel, selv om vi er en liten kanal, er det en faktisk økning på ni millioner kroner ut august.

– Tallene er klare. Kinoreklamen har den største økningen i noen kanal. Ingen annen kanal har større økning hos mediebyårene enn kinoreklame!

Totalt er det kjøpt kinoreklame for 38,5 millioner kroner til og med august 2015 i Norge. Også totalmarkedet for reklame øker. Der er veksten på 2,2 prosent i forhold til samme periode i 2014.

Bjørn Erling Ottersen sier til KINOMAGASINET at det er to klare årsaker til det hele:

– Det er bra med publikum på grunn av gode filmer . Det er selvfølgelig viktig!

– Men det er også det at potensielle kunder ser god effekt ved å reklamere på kino. Ikke minst i år fordi vi har gjort en stor markedsinnsats som dokumenterer hvor bra kino er og hvilken reklameeffekt det har på publikum. Det går på erindring, hvordan folk husker det bedre enn reklame via andre kanaler. Dette er en grunnen til veksten.

– MDN og konkurrenten har flere samarbeidsarenaer nå. Spiller dette inn?

– Det stemmer, vi har Gullfilmen-kåringen og vi hadde nettopp Kinofagdagen. Det vi er bevisst på er at vi forsøker å gjøre ting der det er bra for markedet, ettersom kino er en liten kanal i den store sammeneng. Da er det viktig at vi samarbeider om det som gavner markedet. Vi har de samme besøkstall og beregningsmetoder, men har selvsagt ikke prissamarbeid. Generelt jobber vi sammen på enkelte områder for at det blir enklere for kunder og byråer.

– Og nå blir reklameplassene utsolgt på flere filmer?

– Det var fullt på Bølgen – ikke ledig plass igjen. Vi kan jo ikke vise reklame så lenge vi vil. Vi har riksreklame i ti minutter og samme tid for lokalreklame – tilgjengelig. Det er maksimum 20 minutter. Nå ser jeg at det er store muligheter for at Spectre blir utsolgt.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
25. september 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Her er fasit etter Kinofagdagen 2015
Tester fremtidens DX-billettsystem