• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Ekstremvekst for kinoreklame

Bjørn Erling Ottersen trer av adm. direktør i Media Direct Norge AS (MDN).. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Ekstremvekst for kinoreklame
John Berge
John Berge
25. september 2015

Mediebyråforeningens reklamestatistikk til og med august viser en vekst på nesten 30 prosent for kinoreklame. Bare nettreklame har større vekst.

Men så står også kinoreklame kun for 0,7 % av det totale reklamemarkedet.

– Da er kanskje en så stor prosentvis vekst ikke like imponerende – er man liten blir tallene fort «store»?

Direktør Bjørn Erling Ottersen hos Media Direct Norge (MDN) svarer:

– Vel, selv om vi er en liten kanal, er det en faktisk økning på ni millioner kroner ut august.

– Tallene er klare. Kinoreklamen har den største økningen i noen kanal. Ingen annen kanal har større økning hos mediebyårene enn kinoreklame!

Totalt er det kjøpt kinoreklame for 38,5 millioner kroner til og med august 2015 i Norge. Også totalmarkedet for reklame øker. Der er veksten på 2,2 prosent i forhold til samme periode i 2014.

Bjørn Erling Ottersen sier til KINOMAGASINET at det er to klare årsaker til det hele:

– Det er bra med publikum på grunn av gode filmer . Det er selvfølgelig viktig!

– Men det er også det at potensielle kunder ser god effekt ved å reklamere på kino. Ikke minst i år fordi vi har gjort en stor markedsinnsats som dokumenterer hvor bra kino er og hvilken reklameeffekt det har på publikum. Det går på erindring, hvordan folk husker det bedre enn reklame via andre kanaler. Dette er en grunnen til veksten.

– MDN og konkurrenten har flere samarbeidsarenaer nå. Spiller dette inn?

– Det stemmer, vi har Gullfilmen-kåringen og vi hadde nettopp Kinofagdagen. Det vi er bevisst på er at vi forsøker å gjøre ting der det er bra for markedet, ettersom kino er en liten kanal i den store sammeneng. Da er det viktig at vi samarbeider om det som gavner markedet. Vi har de samme besøkstall og beregningsmetoder, men har selvsagt ikke prissamarbeid. Generelt jobber vi sammen på enkelte områder for at det blir enklere for kunder og byråer.

– Og nå blir reklameplassene utsolgt på flere filmer?

– Det var fullt på Bølgen – ikke ledig plass igjen. Vi kan jo ikke vise reklame så lenge vi vil. Vi har riksreklame i ti minutter og samme tid for lokalreklame – tilgjengelig. Det er maksimum 20 minutter. Nå ser jeg at det er store muligheter for at Spectre blir utsolgt.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
25. september 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Her er fasit etter Kinofagdagen 2015
Tester fremtidens DX-billettsystem