
Mediebyråforeningens reklamestatistikk til og med august viser en vekst på nesten 30 prosent for kinoreklame. Bare nettreklame har større vekst.
Men så står også kinoreklame kun for 0,7 % av det totale reklamemarkedet.
– Da er kanskje en så stor prosentvis vekst ikke like imponerende – er man liten blir tallene fort «store»?
Direktør Bjørn Erling Ottersen hos Media Direct Norge (MDN) svarer:
– Vel, selv om vi er en liten kanal, er det en faktisk økning på ni millioner kroner ut august.
– Tallene er klare. Kinoreklamen har den største økningen i noen kanal. Ingen annen kanal har større økning hos mediebyårene enn kinoreklame!
Totalt er det kjøpt kinoreklame for 38,5 millioner kroner til og med august 2015 i Norge. Også totalmarkedet for reklame øker. Der er veksten på 2,2 prosent i forhold til samme periode i 2014.
Bjørn Erling Ottersen sier til KINOMAGASINET at det er to klare årsaker til det hele:
– Det er bra med publikum på grunn av gode filmer . Det er selvfølgelig viktig!
– Men det er også det at potensielle kunder ser god effekt ved å reklamere på kino. Ikke minst i år fordi vi har gjort en stor markedsinnsats som dokumenterer hvor bra kino er og hvilken reklameeffekt det har på publikum. Det går på erindring, hvordan folk husker det bedre enn reklame via andre kanaler. Dette er en grunnen til veksten.
– MDN og konkurrenten har flere samarbeidsarenaer nå. Spiller dette inn?
– Det stemmer, vi har Gullfilmen-kåringen og vi hadde nettopp Kinofagdagen. Det vi er bevisst på er at vi forsøker å gjøre ting der det er bra for markedet, ettersom kino er en liten kanal i den store sammeneng. Da er det viktig at vi samarbeider om det som gavner markedet. Vi har de samme besøkstall og beregningsmetoder, men har selvsagt ikke prissamarbeid. Generelt jobber vi sammen på enkelte områder for at det blir enklere for kunder og byråer.
– Og nå blir reklameplassene utsolgt på flere filmer?
– Det var fullt på Bølgen – ikke ledig plass igjen. Vi kan jo ikke vise reklame så lenge vi vil. Vi har riksreklame i ti minutter og samme tid for lokalreklame – tilgjengelig. Det er maksimum 20 minutter. Nå ser jeg at det er store muligheter for at Spectre blir utsolgt.
Facebook
RSS