• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Effektiv kinofagdag i regi av MDN og CAPA

Fra venstre: Jan Tore Kristiansen (CAPA) og Ronny Lieblein (MND). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
Effektiv kinofagdag i regi av MDN og CAPA
John Berge
1. september 2016

OSLO: Kinoreklame var i fokus da CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge (MDN) for andre år på rad inviterte til Kinofagdag.

– Dette må bli en tradisjon, sa MDN-sjef Lieblein i innledningen. Han sa at de to konkurrentene har tatt hintet etter responsen fra forrige gang (i 2015) hvor det ble for mange tema og for lite i dybden. Derfor gikk de i år kjappere til verks, med færre tema og dypere i materien.

– Vi er veldig stolte av å drive med kino. Kinobesøket er opp 14 % fra i fjor. De av dere som har sett medietallene, ser vi gjør det bra målt mot 2014, da vi var helt nede. Men da er enkelt å gå opp igjen, selvfølgelig! sa Lieblein.

IKKE KONGEN PÅ TRYNET

Broadcast manager Marianne Massaui fra Mediacom slo fast at tross VHS, DVD, Blu-ray og Pirate Bay så holder kinobesøket seg stabilt.

– Det er fremdeles blockbusterne som bestemmer om det blir et godt kinoår eller ikke. I år er det et klassisk kinoår med gode filmer.

– Men skal Kongens nei tryne som Birkebeinerne? Vi kan ikke ha to storfilmer som tryner samme år, så jeg sier 600.000 besøkende på den. Det har jeg bestemt meg for!

– De unge går fremdeles mer på kino enn de gamle, sett på makan! Kino er fremdeles Norges viktigste kulturtilbud. Det er flere brukere enn på konserter og et fint lavterskeltilbud.

Massaui mener kino skaper oppmerksomhet og at reklamefilmene vist der gir en høyere reklameobservasjon enn i andre visningsformer.

– I år er «sky is the limit». Det har vært 50 % vekst innen kino hos mediebyråene så langt i år.

– Det er to hovedgrunner til det. Flere blir med, som har vært borte fra kino og flere aktører segmenterer mediebruken.

IMAX ER KRYDDER

Kinofremtiden? Ikke så mye annerledes enn nåtiden, men innholdet avgjør, slo hun fast.

– Det er spennende at kommer IMAX-kino i Oslo. Det er fint med «krydder».

Research and Insight Manager Michael Tull fra det britiske kinoreklameselskapet Digital Cinema Media – som har 80 prosent av markedet – presenterte en undersøkelse fra Millward Brown.

– Kino spiller en nøkkelrolle i mediamiksen for annonsørene. Kino bidrar til at varemerker huskes, det skaper en emosjonell forbindelse mellom varemerket og forbrukerne, og produktene virker ofte annerledes og blir da vurdert og skaper buzz hos forbrukerne, sa Tull og mente det. Han hadde solid statistikk å vise frem på lerretet.

– I utenforverdenen er det så mye som distraherer folk. Det er vanskelig å engasjere folk. Men i kinosalen er det ikke slik.

KINOREKLAMEN HAR EN EFFEKT

Millward Brown-undersøkelsen viste at kinoreklame i mye større grad en annen reklame får folk til å kjøpe noe. Nettannonsering ga kun 0,6 % kjøpseffekt. Magasiner 2,1 %, og kino? 3,6 %.

Hvilket medium gir størst effekt på hvorvidt noen vil anbefale et produkt? Her «vant» magasiner med 1,7 %, kino fikk 1,4 % og nettannonsering igjen 0,6 %.

Research and Insight Manager Michael Tull fra det britiske kinoreklameselskapet Digital Cinema Media. Foto: John Berge Kinofagdag 2016 ble arrangert av Media Direct Norge (MDN) og CAPA Kinoreklame. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
KINOMAGASINET.no Publikum i salen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
KINOMAGASINET.no Broadcast manager Marianne Massaui fra Mediacom. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
Publikum i salen. Foto: John Berge Research and Insight Manager Michael Tull fra det britiske kinoreklameselskapet Digital Cinema Media. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
1. september 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN og CAPA inviterer til kinofagdag 28.06.2016
  • CAPA-selger ble årets medieselger 23.01.2016
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • CAPA med sjarmoffensiv 30.01.2015
  • Den nye CAPA-sjefen er i gang 09.10.2014
  • Her er den nye direktøren i CAPA 01.09.2014
  • CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked» 29.08.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014
  • MDN valgte Advertising Accord 24.02.2016
  • Ny avtale mellom KA og MDN 12.11.2015
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • Fortsatt vekst for kinoreklame 07.03.2016
  • Ekstremvekst for kinoreklame 25.09.2015
  • Leserinnlegg: Kinoreklame på offensiven 29.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • Kinoreklame vekker oppsikt 13.06.2014
  • Samkjører kinoreklame i seks land 02.05.2014
  • Fra minst til størst innen kinoreklame 27.02.2014
  • Irriterende kinoreklame i fokus 22.09.2013

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nå kommer endelig smakstilsatt popcorn
«Eksplosjon» i kundemassen for Fiber ProTector