
The Wolf of Wall Street har norgespremiere 31. januar, men gjennom store deler av måneden har forretningsmarkedet hatt anledning til å se filmen.
Per 24. januar har det vært tilsammen 27 visninger av filmen, og over 1.400 besøkende.
Visningene har skjedd som lukkede visninger blant annet hos kinoer i Oslo, Stavanger, Haugesund, Fredrikstad, Bergen, Ålesund, Tromsø og Trondheim.
Kenneth Jønsson, salgssjef hos United International Pictures (UIP), forteller til KINOMAGASINET at det har vært mange henvendelser om bedriftsvisninger på finansthrilleren.
– Hvor tidlig vi kan begynne å vise filmen, godkjennes av studioet, og dermed kan kinoene selge inn slike forestillinger. Bedrifter ønsker slike visninger i forkant av premieren, gjerne noen uker før, og med denne begynte vi allerede i starten av januar, forteller Jønsson.
Den første lukkede bedriftsvisningen skjedde i Oslo 6. januar.
– Det er nærliggende å tro at en del finansvirksomheter har valgt denne, mener Jønsson.
Han sier at det ofte er slik at kinoene tar kontakt med distributøren for å få til lukkede førpremierer.
– Hva betyr det for dere i forbindelse med en lansering?
– Det er word-of-mouth-effekten, at de snakker om filmen til venner og bekjente. Det skaper buzz og forventninger, at det en film det blir snakket om. Og denne snakkes det definitivt om.
UIPs salgssjef bekrefter at forventningene er høye til The Wolf of Wall Street. Filmen vant to Golden Globe Awards, og er nominert til fem Academy Awards.
– Filmen har allerede gått opp i nabolandene, Sverige og Danmark, og gjør det bra – over alle forventninger. Det gjelder alle markeder i Europa. Dette er Martin Scorseses beste europaåpning noensinne. Tallene er kanskje litt skuffende i USA, men der er filmen også mottatt på en annen måte. Det er en høyere toleranse i Europa for et tidsvis drøyt innhold. Det er nok lettere for oss som har avstanden til historien.
Kenneth Jønsson sier at UIP håper på et besøk oppmot 200.000 besøkende på norske kinoer.
Økonomidirektør Morten Valestrand i Oslo Kino forteller til KINOMAGASINET at bedriftsvisninger blir stadig mer populært.
– Har man hatt et arrangement en gang, kommer man gjerne tilbake. Noen leier Colosseum 1 til kundearrangementer, eller ansattevisninger, men i det siste er det blitt veldig populært med Kino Victoria, og kombinere det med bevertning, sier Valestrand.
Facebook
RSS