• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Early business for businessfilm

Kenneth Jønsson, salgssjef hos United International Pictures (UIP). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Early business for businessfilm
John Berge
John Berge
27. januar 2014

The Wolf of Wall Street har norgespremiere 31. januar, men gjennom store deler av måneden har forretningsmarkedet hatt anledning til å se filmen.

Per 24. januar har det vært tilsammen 27 visninger av filmen, og over 1.400 besøkende.

Visningene har skjedd som lukkede visninger blant annet hos kinoer i Oslo, Stavanger, Haugesund, Fredrikstad, Bergen, Ålesund, Tromsø og Trondheim.

Kenneth Jønsson, salgssjef hos United International Pictures (UIP), forteller til KINOMAGASINET at det har vært mange henvendelser om bedriftsvisninger på finansthrilleren.

– Hvor tidlig vi kan begynne å vise filmen, godkjennes av studioet, og dermed kan kinoene selge inn slike forestillinger. Bedrifter ønsker slike visninger i forkant av premieren, gjerne noen uker før, og med denne begynte vi allerede i starten av januar, forteller Jønsson.

Den første lukkede bedriftsvisningen skjedde i Oslo 6. januar.

– Det er nærliggende å tro at en del finansvirksomheter har valgt denne, mener Jønsson.

Han sier at det ofte er slik at kinoene tar kontakt med distributøren for å få til lukkede førpremierer.

– Hva betyr det for dere i forbindelse med en lansering?

– Det er word-of-mouth-effekten, at de snakker om filmen til venner og bekjente. Det skaper buzz og forventninger, at det en film det blir snakket om. Og denne snakkes det definitivt om.

UIPs salgssjef bekrefter at forventningene er høye til The Wolf of Wall Street. Filmen vant to Golden Globe Awards, og er nominert til fem Academy Awards.

– Filmen har allerede gått opp i nabolandene, Sverige og Danmark, og gjør det bra – over alle forventninger. Det gjelder alle markeder i Europa. Dette er Martin Scorseses beste europaåpning noensinne. Tallene er kanskje litt skuffende i USA, men der er filmen også mottatt på en annen måte. Det er en høyere toleranse i Europa for et tidsvis drøyt innhold. Det er nok lettere for oss som har avstanden til historien.

Kenneth Jønsson sier at UIP håper på et besøk oppmot 200.000 besøkende på norske kinoer.

Økonomidirektør Morten Valestrand i Oslo Kino forteller til KINOMAGASINET at bedriftsvisninger blir stadig mer populært.

– Har man hatt et arrangement en gang, kommer man gjerne tilbake. Noen leier Colosseum 1 til kundearrangementer, eller ansattevisninger, men i det siste er det blitt veldig populært med Kino Victoria, og kombinere det med bevertning, sier Valestrand.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
27. januar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström

admin15. januar 2021
Les mer

Her er årets første planlagte norske kinofilmer

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Fin filmvår presentert mens kinoene fortsatt er i unntakstilstand

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Wonder Woman 1984 gjorde det sterkt hos HBO Max

John Berge30. desember 2020
Les mer

Regissøren var usikker på om vi ville få se Sjel

admin29. desember 2020
Les mer

Relanserer kommende tiårsjubilant på norske kinoer

John Berge10. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tror Gravity får fornyet tillit
Søvngjengeren er årets første NFD-lansering