
Analytikerne hos hhv. Media Direct Norge (MDN) og CAPA Kinoreklame tror Dyrene i Hakkebakkeskogen vil få minst 400.000 besøkende på norske kinoer.
Den nye, norske animasjonsfilmen, med premiere 25. desember 2016, kan bli enda en stor kinosuksess i et år preget av norske toppfilmer, med Kongens nei, Snekker Andersen og Julenissen og Børning 2.
– Jeg tror at Dyrene i Hakkebakkeskogen kommer til å gjøre det kjempebra, sier Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS.

Linn Barholt, filmekspert hos CAPA Kinoreklame AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Det opprinnelige estimatet hos CAPA var på 400.000, men nå som filmen har fått så fantastiske kritikker utelukker ikke Barholt at den kan komme enda høyere.
– Det er også lite konkurranse i det alderssegmentet for familier utover nyåret, så den har potensiale til å vises langt inn i 2017, mener CAPAs ekspert.
(Filmen har fått terningkast seks hos Dagbladet, og fem hos Aftenposten, Dagsavisen og Bergens Tidende, mens VG og en del andre har gitt terningkast fire.)

Gunnar Holm-Lintermann er senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Gunnar Holm-Lintermann, seniorrådgiver kinoreklame hos MDN, sier til KINOMAGASINET at de også har estimert det norske kinobesøket på Dyrene i Hakkebakkeskogen vil ende opp rundt 400.000 personer.
– Klarer Dyrene i Hakkebakkeskogen virkelig å treffe den varmen vi alle savner når det er vinter kan besøk selvfølgelig gå over estimerte 400 000. De første terningkast kan tyde på dette, men erfaringen viser at gode anmeldelser ikke betyr like mye på familiefilmer som f.eks. drama for voksne, sier Holm-Lintermann.
Den danske filmeksperten mener at historien om Hakkebakkeskogen og de kjente sangene fra Torbjørn Egner ligger i de fleste nordmenns DNA.
Om ikke barna allerede kjenner til dette universet står foreldre klare til å ta opp nostalgien igjen og videreføre denne norske kulturarven. Her treffer familie-samseingen på kino rent og mange generasjoner kommer trolig til å ta turen sammen i julen for å dele denne folkelige fortellingen.
– Det har allerede blitt lansert en populær julefilm allerede i november, med Snekker Andersen og Julenissen. De familier som ser en julefilm sammen i året kan derfor ha valgt den ene eller den andre – noe som da påvirker besøket på begge, sier MDNs mann.
Den siste Flåklypa-filmen, Solan & Ludvig – Herfra til Flåklypa, hadde premiere på samme dato (25. desember) i 2015, med samme regissør (Rasmus Sivertsen) og samme animationsselskap (Qvisten animation ) som Dyrene i Hakkebakkeskogen og er i tillegg også norsk kulturarv. Den fikk ca. 440.000 besøkende.
– Derfor ligger vår estimat der det ligger. Det er kanskje litt moderat med tanke på Solan & Ludvig – Jul i Flåklypa, som hadde 895.000 besøkende to år før, i 2013, men Snekker Andersen og julenissen er allerede besøkt av 470.000 denne vinter og som sagt kan dette påvirke det hele, sier Gunnar Holm-Lintermann.
Han anmerker at Dyrene i Hakkebakkeskogen har vært godt synlig i den travle jule-shoppingen og bra markedsføring er alltid viktig med slike filmer.
MDNs ekspert legger til:
– Det er viktig å si at det vi driver med er kvalifisert synsing. Ingen av oss vet det riktige svaret her. Det eneste som er sikkert er at vi tar feil, men vi prøver å ta så lite feil som mulig.

Åge Hoffart, leder for kinoavdelingen hos SF Norge AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Distributøren på sin side, SF Studios, sier til KINOMAGASINET at tror kinoene vil vise filmen helt til våren.
– Vi rekker nok ikke å få med noe særlig over 100.000 besøkende på denne siden av nyttår, men siden dette ikke er en julefilm så kommer kinoene til å kjøre på helt til våren kommer, mener Åge Hoffart, sjef for kinovdelingen.
– At kritikkene har vært helt strålende er heller ikke noe minus. Og vi er på alle kinoene som viser film i julen.
Hoffart sier Hakkebakkeskogen er en historie som nesten alle i hele Norge kjenner til, ikke bare blant de yngste, men i minst tre generasjoner.
– Vi har hørt sangene, kan synge med, og vi har lest boka, sett stykket på teater m.m., og når nå Rasmus og Qvisten har laget en så underholdende film av dette – med noen nye vrier uten at den kjente historien er endret – så tror jeg på stor suksess!

Reklameplakat for Dyrene i Hakkebakkeskogen med aktuelle anmeldelser.
Facebook
RSS