• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

DX og Videvox med samarbeidsavtale

AVTALEN SIGNERT: Oddvar Haug Jenssen fra DX og Marius Christiansen fra Videvox møttes nylig i Oslo og i Sandvika for møter og avtalesignering. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
DX og Videvox med samarbeidsavtale
John Berge
10. mars 2016

Billettsystemleverandøren DX og kinoteknikkleverandøren Videvox Norge har inngått en forpliktende samarbeidsavtale.

Det mener de to selskapene – basert hhv. i Bodø og Sandvika i Bærum kommune utenfor Oslo – vil gavne ikke bare dem selv, men også kinokundene.

DX og Videvox sier dette er den første store avtalen som er gjort på tvers av kinoleverandørsidene i Norge.

I første omgang dreier avtalen seg om et samarbeid om «signage» – digitale informasjonsskjermer.

Mens selskapene har holdt på med dette hver for seg og kjempet om markedsandeler, skal de nå altså presentere en felles løsning.

Haugesund-møte

En dialog innledet under filmfestivalen i Haugesund i august 2015 ble startskuddet for det som nå presenteres i mars 2016.

I praksis betyr avtalen at DX nå legger ned sin egen visningsløsning og går for Videvox’ løsning: Incode.

Dette systemet har Videvox hatt stor suksess med de senere årene. I selskapets morland, Sverige, er det nær 30 kinoer som bruker systemet og på Kastrup flyplass i Danmark er flaggskipet. Der er det hele 160 skjermer som bruker Icode.

DX har hatt en egen programvare for å vise ting på skjerm i foajeområdene på kinoene.

Men, medgir daglig leder Oddvar Haug Jenssen:

— Det har vært et sideprosjekt for billettsystemet. Vi har satt oss ned og tenkt over hva er kjernevirksomheten vår? Det er bilettsystemer og vi vil ha mer fokus på det.

Matcher bra

Jenssen beskriver det hele som en «perfekt match»:

– Vi installer Incode på de skjermene som kjører vårt system, E-front, i dag. Vi blir salgsleddet overfor bransjen på Incode og kundene får all support fra oss.

Videvox-sjef Marius Christiansen beskriver det som «kjempespennende».

– Dette vil komme kundene til gode og gir selskapene spillerom til å gjøre det vi er best på.

Han mener at både DX og Videvox er firmaer som er «dynamiske».

– Vi ønsker å være tidlige ute med nye ting, sier Jenssen.

Incode

Incode har fire innholdstyper: postere, trailere, programinfo og egen, lokal kinoinfo.

Det er nå åtte år siden de første informasjonsflatskjermen ble hengt opp på kinoer og kulturhus. Blant de første kundene til DX var Oppdal kulturhus og Kolben kulturhus på Kolbotn i Oppegård.

Endringer på åtte år

Hva har endret seg siden dengang? Vel, som de fleste vet er skjermene blitt tynnere/flatere, med bedre oppløsning og til en viss grad rimeligere. Nå velger kinoene som regel 48″ og 55″.

– For en del år tilbake var det å kjøpe slike skjermer en stor investering for kinoene, som de så på som en mulighet for å få reklameinntekter på. Det viste seg å ikke fungere, da det var vanskelig å selge slik reklame. Men nå vil kino og kulturhusene ha det som egenreklame og det er ikke en så stor investering, forteller Oddvar Haug Jensssen.

Et tydelig trendtegn er at fysiske plakater fases ut til fordel for nettopp disse skjermene. Bransjefolkene sier de ser at dette øker. På en skjerm kan et uendelig antall plakater vises, fremfor fysiske plakater som tar mye plass for å få vist flere. Såkalte bevegelsespostere (motionposters) er også i skuddet å vise på informasjonssskjermene.

KINOMAGASINET © LUNSJMØTE: Mats Klevjer (salgs- og partneransvarlig, Videvox), Oddvar Haug Jenssen (daglig leder DX) og Marius Christiansen (adm. dir, Videvox Norge). KINOMAGASINET ble invitert på lunsjmøte for å orientere kinobransjen om avtalen mellom selskapene. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
10. mars 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Tester fremtidens DX-billettsystem 19.10.2015
  • Stor interesse for Videvox’ minimesse 19.08.2015
  • Her er den nye Videvox-sjefen 17.03.2015

Siste saker fra KINODRIFT

– Vi vet ikke når vi kan åpne igjen

John Berge25. april 2023
Les mer

Vil kun selge til de som skal drive kino videre

John Berge13. april 2023
Les mer

Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak

admin21. mars 2023
Les mer

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fredrikstad vil ha Dolby Atmos i fire saler
KinoNor samlet for fremtidsplanlegging