• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

DX og Videvox med samarbeidsavtale

AVTALEN SIGNERT: Oddvar Haug Jenssen fra DX og Marius Christiansen fra Videvox møttes nylig i Oslo og i Sandvika for møter og avtalesignering. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
DX og Videvox med samarbeidsavtale
John Berge
John Berge
10. mars 2016

Billettsystemleverandøren DX og kinoteknikkleverandøren Videvox Norge har inngått en forpliktende samarbeidsavtale.

Det mener de to selskapene – basert hhv. i Bodø og Sandvika i Bærum kommune utenfor Oslo – vil gavne ikke bare dem selv, men også kinokundene.

DX og Videvox sier dette er den første store avtalen som er gjort på tvers av kinoleverandørsidene i Norge.

I første omgang dreier avtalen seg om et samarbeid om «signage» – digitale informasjonsskjermer.

Mens selskapene har holdt på med dette hver for seg og kjempet om markedsandeler, skal de nå altså presentere en felles løsning.

Haugesund-møte

En dialog innledet under filmfestivalen i Haugesund i august 2015 ble startskuddet for det som nå presenteres i mars 2016.

I praksis betyr avtalen at DX nå legger ned sin egen visningsløsning og går for Videvox’ løsning: Incode.

Dette systemet har Videvox hatt stor suksess med de senere årene. I selskapets morland, Sverige, er det nær 30 kinoer som bruker systemet og på Kastrup flyplass i Danmark er flaggskipet. Der er det hele 160 skjermer som bruker Icode.

DX har hatt en egen programvare for å vise ting på skjerm i foajeområdene på kinoene.

Men, medgir daglig leder Oddvar Haug Jenssen:

— Det har vært et sideprosjekt for billettsystemet. Vi har satt oss ned og tenkt over hva er kjernevirksomheten vår? Det er bilettsystemer og vi vil ha mer fokus på det.

Matcher bra

Jenssen beskriver det hele som en «perfekt match»:

– Vi installer Incode på de skjermene som kjører vårt system, E-front, i dag. Vi blir salgsleddet overfor bransjen på Incode og kundene får all support fra oss.

Videvox-sjef Marius Christiansen beskriver det som «kjempespennende».

– Dette vil komme kundene til gode og gir selskapene spillerom til å gjøre det vi er best på.

Han mener at både DX og Videvox er firmaer som er «dynamiske».

– Vi ønsker å være tidlige ute med nye ting, sier Jenssen.

Incode

Incode har fire innholdstyper: postere, trailere, programinfo og egen, lokal kinoinfo.

Det er nå åtte år siden de første informasjonsflatskjermen ble hengt opp på kinoer og kulturhus. Blant de første kundene til DX var Oppdal kulturhus og Kolben kulturhus på Kolbotn i Oppegård.

Endringer på åtte år

Hva har endret seg siden dengang? Vel, som de fleste vet er skjermene blitt tynnere/flatere, med bedre oppløsning og til en viss grad rimeligere. Nå velger kinoene som regel 48″ og 55″.

– For en del år tilbake var det å kjøpe slike skjermer en stor investering for kinoene, som de så på som en mulighet for å få reklameinntekter på. Det viste seg å ikke fungere, da det var vanskelig å selge slik reklame. Men nå vil kino og kulturhusene ha det som egenreklame og det er ikke en så stor investering, forteller Oddvar Haug Jensssen.

Et tydelig trendtegn er at fysiske plakater fases ut til fordel for nettopp disse skjermene. Bransjefolkene sier de ser at dette øker. På en skjerm kan et uendelig antall plakater vises, fremfor fysiske plakater som tar mye plass for å få vist flere. Såkalte bevegelsespostere (motionposters) er også i skuddet å vise på informasjonssskjermene.

KINOMAGASINET © LUNSJMØTE: Mats Klevjer (salgs- og partneransvarlig, Videvox), Oddvar Haug Jenssen (daglig leder DX) og Marius Christiansen (adm. dir, Videvox Norge). KINOMAGASINET ble invitert på lunsjmøte for å orientere kinobransjen om avtalen mellom selskapene. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
10. mars 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Tester fremtidens DX-billettsystem 19.10.2015
  • Stor interesse for Videvox’ minimesse 19.08.2015
  • Her er den nye Videvox-sjefen 17.03.2015

Siste saker fra KINODRIFT

Kortvarig kinodrift i Vanvikan

John Berge25. februar 2021
Les mer

452.000 kroner til seks kinoer

admin24. februar 2021
Les mer

Politikerne sier ja til ny å bygge ny kommunal kino og utvide den gamle

John Berge23. februar 2021
Les mer

Kommunelegen i Drammen mener det er «ingen god idé» at kinoen åpnet igjen

John Berge20. februar 2021
Les mer

Kinoansatte på Østlandet gleder seg over å være i gang igjen

John Berge20. februar 2021
Les mer

Norges eldste kino får konkurrent

John Berge21. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fredrikstad vil ha Dolby Atmos i fire saler
KinoNor samlet for fremtidsplanlegging