
Dialog eXe AS – kjent som DX – har våren 2016 mistet tre av sine største kunder, henholdsvis Edda Kino i Haugesund, Ski og Drammen kino. Men selskapet fortviler ikke. De er sikre på at de vil ta igjen omsetningssvikten med nye kunder.
Ski Kino ble i 2015 en del av SF Kino-kjeden og nå i april 2016 gikk kinoen over til kjedens eget billettsystem.
En tettere tilknytning til hovedeier Nordisk Film Kino er også årsaken til at KinoCity Drammen Kino i mai 2016 går over til kjedens valgte system, Vista.
Edda Kino gikk også ut av DX-avtalen denne våren og over til Ticket International, sammen med sine KinoNor-partnere Aurora Kino IKS og Trondheim Kino.
Mens Ski gjerne har rundt 250.000 besøkende per år, har Drammen ca. 350.000 i året. Hos Haugesund var årsbesøket i 2015 på nærmere 190.000 besøkende. Hvis vi forsiktig anslår at 45 prosent av salget skjer via nettbillettsalgssystemet til DX, og avgiften i utgangspunktet er på fem kroner per billett, snakker vi fort om en omsetning på nærmere 1,5-1,8 millioner kroner for Dialog eXe AS, bare for disse to kinoene.
Daglig leder Oddvar Haug Jenssen ønsker ikke å kommentere tallene, men bekrefter endringene.
– Det er helt klart surt å miste de største kundene. Da må vi kompensere med å få flere kunder, men det finnes ikke tilsvarende store kinoer å hente inn, sier han.
– Det er likevel et jevnt tilsig av kunder. Bare nå denne våren har vi sju-åtte nye innen kino og kulturhus, eksemplevis Melhus, Surnadal, Riksteatret, Harstad kulturhus, med flere.
DX-selskapet har i alt rundt 150 kunder innen kino- og kulturhus. Nå skal de også forsøke å få flere innenfor teaterscener, konsertsteder, utelivsbransjen med flere.
Jenssen sier at endringene med Ski og Drammen ikke kom overraskende på selskapet.
– Det har ligget i kortene en god stund, siden i fjor høst. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Drammen og Ski kino. Det blir synd å miste de. Vi har fått mange gode innspill fra Carl Henrik og Steinar i Drammen opp gjennom årene. De har bidratt til å utvikle systemet. Vi ønsker de lykke til!
– Nå har alle de store kinoene og kjedene valgt nye billettsystemer. Hva gjør dere videre?
– Det er hardere konkurranse. Nå har vi snart vår nye plattform klar, så vi har gjort hva vi kan gjøre for å komme i posisjon forhold til kjedene i Norge.
– De har nye avtaler som ofte gjelder for fem år. Så vi må se om det er mulig å komme inn på kjedene når perioden er over eller satse på andre bransjer. Vi har et godt system for kinoer som lett kan tilpasses en god løsning for andre bransjer.
DX-sjefen er optimist videre, tross tapet av storkundene.
– Vi vet at vi klarer å ta dette igjen på nye kunder og segmenter. Det er også viktig for oss å sikre kinoene som er med oss en ny god plattform. Vi kjører nå en pilot med filmprogrammering via nettet og det nye billettsalgssystemet testes ut hos Fram Kino i Bodø og Bryne Kino. Skal Hamar, Nes og Mandal få det utover sommeren, slik at det er klart til lansering for alle til høsten, sier Oddvar Haug Jenssen.
PS! DX’ største kunde nå er Fredrikstad Kino, som fortsatt er med som god kunde!
Saken er oppdatert onsdag 11. mai etter at vi også fikk opplysninger om at Edda Kino i Haugesund er ute som DX-kunde.
Facebook
RSS