• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

DX har samlet inn en million kroner til Redningsselskapet

Fra venstre: Endre Hestnes fra DX, selskapet bak e-billettløsningen. Cecilie Iversen, Pål Misje og Glenn Pettersen fra «Det Norske Veritas» på Ballstad, Rolf Erik Stenersen i Redningsselskapet, og kinosjef Paul Einar OIsen på Meieriet kultursenter. Foto: Lise Fagerbakk, Lofotposten. (Gjengitt med tillatelse.)
DX har samlet inn en million kroner til Redningsselskapet
John Berge
23. januar 2018

I løpet av seks og et halvt år har norske menn og kvinner, som har brukt eBillett-systemet levert av Bodø-selskapet DX, samlet inn en million kroner til Redningsselskapet (RS).

Helt nederst i kjøpssekvensen, når du betaler med eBillett, får kundene hos kinoene og kulturhusene som bruker systemet, et spørsmål om de vil donere ti kroner til Redningsselskapet.

Dette har vært en del av systemet helt siden sommeren 2012 og på nyåret 2018 rundet man en million kroner gitt i støtte til det som opprinnelig het Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning.

For å markere begivenheten valgte DX ut en heldig vinner av de mange giverne. Det var vanskelig å finne ut hvem som betalte nøyaktig tikroningen som gjorde at man nådde en million kroner, så DX tok loddtrekning blant giverne på samme tidsrom/dag som beløpet ble nådd.

Det ble Cecilie Iversen fra Leknes i Lofoten som ble den heldige vinneren. Hun fikk fikk et gavekort på 500 kroner som kan brukes i eBilettt, og en redningsvest. Under en overrekkelse på Meieriet kultursenter traff hun Endre Hestnes fra DX,  Rolf Erik Stenersen, daglig leder i Redningsselskapet Nordland og kinosjef Paul Einar OIsen på Meieriet kultursenter.

Til lokalavisen Lofotposten forteller Cecilie Iversen at hun av og til trykker på for å gi ti kroner.

«Jeg har sett den noen ganger når jeg har bestilt kinobillett. Ti kroner er ikke så mye, men det gjør en forskjell», sier hun til Lofotposten. Som mange i Nord-Norge har hun fiskere og sjømenn i familien, og flere har hatt bruk for hjelp fra Redningsselskapet da de har fått motorstopp.

Slik er skjermbildet forbrukerne som betaler via eBillett blir møtt med i slutten av kjøpsprosessen.

Endre Hestnes i DX forteller til KINOMAGASINET at det ble samlet inn 400.000 kroner i 2017, så trenden er absolutt at flere og flere gir.

– Kan man gi til andre enn Redningsselskapet?

– Nei, det blir for avansert å ha flere organisasjoner å gi til. Ideen kom i forbindelse med et kurs i Kabelvåg i 2012. At det er Redningsselskapet kundene er med å gir penger til skyldes at det er en hjertesak fra daglig leder Oddvar Haug Jenssen, forteller Endre Hestnes.

De aller fleste av DX-kundene har denne muligheten i eBillett, men noen få har det ikke, og dermed er det opp til kulturhuset/kinoen selv å velge om man skal gi forbrukerne denne muligheten.

– Vi håper på enda mer giverglede i 2018, sier Endre.

Redningsselskapet (RS), opprinnelig Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, ble stiftet av Kristiania Kjøbmandsforening 9. juli 1891. Redningsselskapets formål er å redde liv, berge verdier og drive forebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for de som ferdes på sjøen.

Endre Hestnes er nyansatt markedsansvarlig i DX. Foto: John Berge, Kinomagasinet.no ©

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
23. januar 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • DX med ny markedssjef 31.10.2017
  • Storslagen fest og festligheter for 20-årsjubilantene DX og Unique 23.08.2017
  • Hipp, hurra for DX – som er 20 år i 2017 11.05.2017
  • Filmprogrammering på nett fra DX 26.08.2016

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tine konkurrerer om årets beste kinoreklamefilm i 2017
Livekino blir eget selskap. Skal satse på å få konseptet enda mer utbredt i Norge.