
BARCELONA: Et meget inspirerende og nyttig besøk! Slik oppsummerer duoen fra SF Kino Stavanger årets CineEurope.
Frode Eikeland, salgs- og driftssjef og Frode Nilsen, kinodirektør, tok seg tid til en prat med den norske kinobransjens fagblad for å oppsummere hva de synes om årets CineEurope.
De har jobbet i selskapet hhv. siden 2006 (Eikeland) og 2002 (Nilsen).
Slik Nilsen ser det, var det to spesielt gode ting han tar med seg fra årets store fagmesse for kinobransjen.
SOLIDE FILMER
– For det første ser det bra og interessant ut når det gjelder filmer for 2015 og 2016. Det kan se ut som om de som har påstått at disse årene blir gode kinoår, har rett. Det har vi nå fått en bekreftelse på, sier Nilsen.
– Hva peker seg ut?
– Jeg har tro på barnefilmene fra flere av studioene. Penguins of Madagascar, f.eks, sier Nilsen.
Eikeland supplerer:
– Det blir en ny James Bond neste år, en nye Avengers og flere nye superheltfilmer. Alle disse oppfølgerfilmene blir store, er duoen enig om.
COCA COLA INSPIRERTE
Det andre som var meget bra med årets CineEurope, var Coca Cola-seminarene. Drikkegiganten er hovedsponsor for hele messen og sterkt tilstede med gratis utdeling av alle selskapets hoveddrikker.
– Coca Colas concessionseminarer var blant de beste noensinne, i forhold til faglig innhold og inspirasjon. Presentasjonen fra markedsdirektør i Europa var briljant og fantastisk, forteller Frode Nilsen.
– Det var mye matnyttig de hadde trukket frem, med gode eksempler, hvor kinoer har gjort noe med det konseptuelle, f.eks. menyer og levert gode resultater i samspill med Coca Cola.
– Hva tar dere med hjem til Stavanger?
– Det besøket styrker oss i troen på å hele tiden satse på profilering og markedsføring av menyer. Det er viktig å få et høyt snittsalg, det er der fortjenesten ligger. Et annet aspekt er at det er avgjørende at de ansatte yter kundene høy service.
– Det hele var inspirerende i den forstand at markedsføring handler om følelser. Du må treffe folk i hjertet for å nå frem og det er midt i Coca Colas ånd gjennom årtier.
KINOTEKNIKK
– Hva har dere lært innen feltet kinoteknikk?
– Vi er styrket i troen på at valget av Dolby Atmos i sal 10 i Stavanger var riktig. Og vi ser at de profilerer seg sterkt. Vi noterer oss fortsatt utvikling på lyd og bilde, men ikke minst innen 3D-systemer og nye lerretter, f.eks. Real D med hvite duker – i stedet for doble duker og en egen for 3D. Det er også en trend mot luksusstoler med bord, med servering i salen, men det tror jeg ligger et stykke frem i Norge.
– Vi ser også at kinokonseptene blir mer forskjellige. Det legges til rette for de som vil bruke mer penger.
Frode Nilsen slår fast:
– Du må bygge på kvalitet i alt det du gjør. Det vinner du på i lengden.

Facebook
RSS