• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Dro inspirerte hjem fra CineEurope

Frode Nilsen, kinodirektør og Frode Eikeland, salgs- og driftssjef i SF Kino Stavanger. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
Dro inspirerte hjem fra CineEurope
John Berge
John Berge
20. juni 2014

BARCELONA: Et meget inspirerende og nyttig besøk! Slik oppsummerer duoen fra SF Kino Stavanger årets CineEurope.

Frode Eikeland, salgs- og driftssjef og Frode Nilsen, kinodirektør, tok seg tid til en prat med den norske kinobransjens fagblad for å oppsummere hva de synes om årets CineEurope.

De har jobbet i selskapet hhv. siden 2006 (Eikeland) og 2002 (Nilsen).

Slik Nilsen ser det, var det to spesielt gode ting han tar med seg fra årets store fagmesse for kinobransjen.

SOLIDE FILMER

– For det første ser det bra og interessant ut når det gjelder filmer for 2015 og 2016. Det kan se ut som om de som har påstått at disse årene blir gode kinoår, har rett. Det har vi nå fått en bekreftelse på, sier Nilsen.

– Hva peker seg ut?

– Jeg har tro på barnefilmene fra flere av studioene. Penguins of Madagascar, f.eks, sier Nilsen.

Eikeland supplerer:

– Det blir en ny James Bond neste år, en nye Avengers og flere nye superheltfilmer. Alle disse oppfølgerfilmene blir store, er duoen enig om.

COCA COLA INSPIRERTE

Det andre som var meget bra med årets CineEurope, var Coca Cola-seminarene. Drikkegiganten er hovedsponsor for hele messen og sterkt tilstede med gratis utdeling av alle selskapets hoveddrikker.

– Coca Colas concessionseminarer var blant de beste noensinne, i forhold til faglig innhold og inspirasjon. Presentasjonen fra markedsdirektør i Europa var briljant og fantastisk, forteller Frode Nilsen.

– Det var mye matnyttig de hadde trukket frem, med gode eksempler, hvor kinoer har gjort noe med det konseptuelle, f.eks. menyer og levert gode resultater i samspill med Coca Cola.

– Hva tar dere med hjem til Stavanger?

– Det besøket styrker oss i troen på å hele tiden satse på profilering og markedsføring av menyer. Det er viktig å få et høyt snittsalg, det er der fortjenesten ligger. Et annet aspekt er at det er avgjørende at de ansatte yter kundene høy service.

– Det hele var inspirerende i den forstand at markedsføring handler om følelser. Du må treffe folk i hjertet for å nå frem og det er midt i Coca Colas ånd gjennom årtier.

KINOTEKNIKK

– Hva har dere lært innen feltet kinoteknikk?

– Vi er styrket i troen på at valget av Dolby Atmos i sal 10 i Stavanger var riktig. Og vi ser at de profilerer seg sterkt. Vi noterer oss fortsatt utvikling på lyd og bilde, men ikke minst innen 3D-systemer og nye lerretter, f.eks. Real D med hvite duker – i stedet for doble duker og en egen for 3D. Det er også en trend mot luksusstoler med bord, med servering i salen, men det tror jeg ligger et stykke frem i Norge.

– Vi ser også at kinokonseptene blir mer forskjellige. Det legges til rette for de som vil bruke mer penger.

Frode Nilsen slår fast:

– Du må bygge på kvalitet i alt det du gjør. Det vinner du på i lengden.

KINOMAGASINET © Frode Eikeland (t.v.), salgs- og driftssjef og Frode Nilsen, kinodirektør i SF Kino Stavanger under CineEurope 2014. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
20. juni 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINODRIFT

Kinosjefene på Romerike om kinoåret 2020

John Berge12. januar 2021
Les mer

Feirer 30 år som kino

John Berge23. desember 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Fire militærkinoer i Nord-Norge investerte i laserprojektorer



John Berge24. september 2020
Les mer

Satser i koronatidene – bygger to nye kinosaler

John Berge18. september 2020
Les mer

Nordisk vil konkurrere mot ODEON i Skien

John Berge14. september 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nordisk vurderer Super Ticket-test
«Kinokulturen er annerledes på bygda»