
Trondheims kinodirektør introduserer begrepet Programming by Demand (PBD) i forbindelse med at norske kinoer setter opp jubileumsepisoden av TV-serien «Doctor Who».
For i disse sosiale medier og internettpregede tider er det enklere enn noensinne før å få ting til å skje, og det raskt.
Doctor Who: The Day of the Doctor – 50th Anniversary Episode 3D har premiere lørdag 23. november på 18 norske kinoer (se oversikten under – gitt oss av BBC).
Arild Kalkvik – direktør for Trondheim kino – forteller til kinobranjsens fagblad om bakteppet for dette.
Flere personer tok initiativet via en Facebook-side – Doctor Who – The Day of the Doctor på kino i norge – å få norske kinoer til å sette opp episoden.
Det kom en lang rekke henvendelser via ulike kinoers Facebook-sider.
– Vi hadde masse korrespondanse, oss kinoene i mellom, hvordan får vi tak i rettighetshaver. Vi fikk så mange henvendelser fra publikum Men det var som å stange hodet i veggen, ingen fant ut av det, helt til Volda kino klarte å knekke koden, sier Kalkvik.
Han sier at BBC ikke var inne på dette og hadde ingen dialog med norske kinoer.
– Det som er interessant med dette, er at til og med når publikum ber om det, så sier vi Doctor Who, who? Hva er dette? Vi har hørt om det, men kjenner ikke til det. Jeg visste ikke om en 50-årsjubileums 3D-greie, fordi det er jo et TV-produkt, sier Trondheims kinosjef.
Det hele spredte seg «som ild i tørt gress». Plutselig var Fredrikstad, Oslo, Trondheim, Bergen med og mange flere.
– Da BBC blitt gjort oppmerksom på den norske interessen, sier Kalkvik.
Han introduserer begrepet Programming by demand (PBD).
– Vi må rydde plass i programmet på noe vi ikke så for oss, Husk vi vet produktene våre i lang tid i forveien, selv om vi har fleksibilitet i forhold til programmering.
– Vi blir «tvunget» til å programmere forestillingen. Men, er det bare mas på nettet eller et reelt ønske? Vi solgte ut 250 plasser på noen timer og måtte sette opp ekstravisning. Det er ganske fascinerende.
– Du har tidligere sagt at du vil satse mer på alternativt innhold?
– Ja. Her er bransjen utenfor komfortsonen. Kanskje er det andre grupper som finner lignende produkter og gjør oss klar over det. Dette er en forretningsmulighet, fremfor at vi pusher et produkt, sier Kalkvik.
Disse setter opp Doctor Who: The Day of the Doctor – 50th Anniversary Episode 3D
Bølgen kulturhus
Buen kino Mandal
Fredrikstad Kommune
Oslo Kino
Asker Kino
Askim Kino
Halden Kino
Horten Kino
Hønefoss Kino
Kilden Kino
Kristiansund Kino
Verdal Kino
Trondheim Kino
Storstova – Bryne Kino
Volda Filmteater
Bergen Kino
Føniks Kino
KinoCity, Drammen
Kilde: BBC, liste gitt KINOMAGASINET

Facebook
RSS