
Disney-sjef Bob Chapek sier at Disney holder seg til en fleksibel plan fremover.
– Vi er fortsatt usikre på hvordan markedet reagerer når familiefilmer kommer tilbake med et kinovisningsvindu, sa Disney-sjefen 10. november i anledning fremlegging av The Walt Disney Companys nye regnskapstall.
Chapek sa at Disney ser «veldig nøye på hva slags filmsjangre for å se hvordan de gjør det på kino. Det er familiefilmene som er fokus for kinolanseringene.
Uten å røpe detaljer om kommende filmer i 2022, sa Chapek at kinovinduet i alle tilfeller blir «ganske kort».
– Vi gjør det slik at vi kan få filmene raskere til Disney+, men samtidig se om kinomarkedet kan komme tilbake i fullt gir. Vi er fortsatt i en mellomperiode. Men når pandemien havner i bakspeilet tror jeg forbrukeroppførselen er mer permanent. Alt dette ser vi ukentlig på.
Av årets topp 12-filmer i USA så langt i 2021 troner Disney på toppen med fem av dem, herav nr. 1 i billettsalg: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, med 224 millioner dollar i kinoomsetning i hjemlandet og 430 millioner dollar totalt på verdensbasis. Denne filmen fikk et eget kinovindu.
Chapek sa også følgende:
– Vi vil til syvende og sist gjøre det som er best for våre aksjonærer.
Disney+ har nå 118 millioner abonnenter, og er tross noe svakere vekst de siste månedene fortsatt den raskest voksende strømmeplattformen, ifølge JustWatch. Netflix har pr. november 2021 214 millioner abonnenter.
– Vi er enormt stolt over hva vi har oppnådd med strømmetjenesten disse to første årene. Det har overgått våre villeste forventninger, og vi er veldig spente på hva som skjer videre, sa Chapek.

Administrende direktør Bob Chapek i The Walt Disney Company. Foto: Disney. (Skjermbilde.)
LES OGSÅ:
Facebook
RSS