• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Disney-filmen «Frozen» gir norgesreklame

Stillbilde fra «Frozen» («Frost»). Foto: Disney
Disney-filmen «Frozen» gir norgesreklame
John Berge
5. september 2013

Fra studioet bak Tangled (To på rømmen), Brave (Modig) og årets Wreck-it-Ralph (Rive-Rolf), Walt Disney Animation Studios, kommer Frozen (Frost).

Når en trolldom forhekser et kongedømme til evig vinter, bestemmer den uredde optimisten Anna, seg for å legge ut på en episk reise for å finne sin søster Elsa, Snødronningen og sette en stopper for hennes iskalde forbannelse. Med seg på reisen har hun den erfarne fjellfareren Kristoff og hans gode venn, reinsdyret Sven. På reisen gjennom dal og over fjell i ett landskap som minner om Norge, møter de mystiske troll og en fantastisk morsom snømann som heter Olaf. Det er magiske tilstander på hver en fjelltopp og de må sammen kjempe mot de iskalde elementene for å redde kongeriket fra evig forbannelse.

Regi er ved Chris Buck (Tarzan, Surf's Up) og Jennifer Lee (manusforfatter Wreck-it-Ralph), filmen er produsert av Peter Del Vecho (The Princess and the Frog).

Norgespremiere på kino: 25.12.2013.

Sist var det Skottland som nøt godt av «Brave». Denne vinteren får Norge sole seg i glansen av den nye Disney-filmen «Frozen».

Disney har nemlig latt seg inspirere av Norge i vinterens nye storfilm, Frozen.

Dette ønsker Innovasjon Norge å dra nytte av og har nylig inngått et lukrativt samarbeid med filmgiganten. Nå samarbeider de med Disney for å inspirere kinogjengere verden over til å ville reise til Norge.

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin undertegnet onsdag 4. september kontrakten med Disney.

– Fremover vil det bli satt i gang flere spennende aktiviteter både i Norge og utlandet, knyttet til promotering av Frozen. Vårt mål er å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape aktiviteter som kan gi langsiktig gevinst for Norge som turistdestinasjon, sier Per-Arne Tuftin.

Handlingen i Frozen – som på norsk kalles Frost og får norgespremiere på kino første juledag, 25. desember – er sterkt inspirert av Norge. Disneys folk har tilbrakt mye tid i Norge, for å hente inspirasjon og det mangler ikke på norgesreferanser i den nye familiefilmen fra Disney. Her finner man norske fjorder, stavkirker, vikingskip, Nidarosdomen, Bryggen i Bergen, troll som snakker norsk og en handelsmann som selger lutefisk.

– Frozen er årets store familiefilm fra Disney, og nå har filmgiganten invitert norsk reiseliv og Innovasjon Norge til å være med på et opplegg rundt markedsføring og lansering av filmen. Det er et Hollywood-tilbud vi bare ikke kunne si nei til, sier Per-Arne Tuftin om det nye samarbeidet.

– Vi ønsker å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape en større bevissthet rundt Norge som reisemål og tilrettelegge for aktiviteter som kan gi en langsiktig gevinst for Norge som turistdestinasjon, forteller Tuftin.

Disneys norske videosjef, Espen Chr. Solberg, forteller til VIDEOMAGASINET at han synes klippene fra filmen så langt ser veldig bra ut med strålende animasjon, flotte landskap og i tillegg mye humor.

– Dette er en film som bør bli veldig stor, og særlig i Norge, sier han.

– Dette er en fantastisk mulighet til å markedsføre Norge. En helt unik mulighet til å knytte Norge til en merkevare i verdenstoppen, som vi ellers aldri hadde hatt mulighet til å samarbeide med i en slik skala, sier Tuftin.

Innovasjon Norge og Visitnorway vil bruke alle tilgjengelige kanaler i markedsføringen av filmen. Blant annet vil det være egne sider på visitnorway.com som er dedikert til filmen.

Forrige gang Disney gjorde noe tilsvarende, var da de lanserte filmen Brave, der historien er lagt til Skottland. VisitScotland var Disneys samarbeidspartner i den forbindelse, og skottene har mange positive erfaringer.

Undersøkelser gjort av VisitScotland viser at en tredjedel av de som logget seg på visitscotland.com/brave ble inspirert til å besøke Skottland. Disneys egen turoperatør opplevde også å fylle opp turene til Skottland, der målet var å se og oppleve steder omtalt i filmen. VisitScotland antar at filmen totalt sett har bidratt til en interesse for Skottland verdt over en milliard kroner for skotsk økonomi.

– Disney er en anerkjent merkevare blant millioner av mennesker over hele verden. At Norge er scenen i en film av slike dimensjoner som dette, som vil ha alle generasjoner som seere, gjør at vi har stor tro på at filmen og våre investeringer vil gi gode resultater både på kort og lang sikt, sier Per Arne Tuftin.

– Nå er det Norge Disney velger å samarbeide med, noe vi er stolte av og takknemlige for.

Stillbilde fra «Frozen» («Frost»). Foto: Disney Stillbilde fra «Frozen» («Frost»). Foto: Disney
Stillbilde fra Frozen – eller Frost på norsk.
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
5. september 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Pornopung»-tabbe kan koste dyrt
«RoboCop» remake-trailer klar