• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Disney-filmen «Frozen» gir norgesreklame

Stillbilde fra «Frozen» («Frost»). Foto: Disney
Disney-filmen «Frozen» gir norgesreklame
John Berge
John Berge
5. september 2013

Fra studioet bak Tangled (To på rømmen), Brave (Modig) og årets Wreck-it-Ralph (Rive-Rolf), Walt Disney Animation Studios, kommer Frozen (Frost).

Når en trolldom forhekser et kongedømme til evig vinter, bestemmer den uredde optimisten Anna, seg for å legge ut på en episk reise for å finne sin søster Elsa, Snødronningen og sette en stopper for hennes iskalde forbannelse. Med seg på reisen har hun den erfarne fjellfareren Kristoff og hans gode venn, reinsdyret Sven. På reisen gjennom dal og over fjell i ett landskap som minner om Norge, møter de mystiske troll og en fantastisk morsom snømann som heter Olaf. Det er magiske tilstander på hver en fjelltopp og de må sammen kjempe mot de iskalde elementene for å redde kongeriket fra evig forbannelse.

Regi er ved Chris Buck (Tarzan, Surf's Up) og Jennifer Lee (manusforfatter Wreck-it-Ralph), filmen er produsert av Peter Del Vecho (The Princess and the Frog).

Norgespremiere på kino: 25.12.2013.

Sist var det Skottland som nøt godt av «Brave». Denne vinteren får Norge sole seg i glansen av den nye Disney-filmen «Frozen».

Disney har nemlig latt seg inspirere av Norge i vinterens nye storfilm, Frozen.

Dette ønsker Innovasjon Norge å dra nytte av og har nylig inngått et lukrativt samarbeid med filmgiganten. Nå samarbeider de med Disney for å inspirere kinogjengere verden over til å ville reise til Norge.

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin undertegnet onsdag 4. september kontrakten med Disney.

– Fremover vil det bli satt i gang flere spennende aktiviteter både i Norge og utlandet, knyttet til promotering av Frozen. Vårt mål er å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape aktiviteter som kan gi langsiktig gevinst for Norge som turistdestinasjon, sier Per-Arne Tuftin.

Handlingen i Frozen – som på norsk kalles Frost og får norgespremiere på kino første juledag, 25. desember – er sterkt inspirert av Norge. Disneys folk har tilbrakt mye tid i Norge, for å hente inspirasjon og det mangler ikke på norgesreferanser i den nye familiefilmen fra Disney. Her finner man norske fjorder, stavkirker, vikingskip, Nidarosdomen, Bryggen i Bergen, troll som snakker norsk og en handelsmann som selger lutefisk.

– Frozen er årets store familiefilm fra Disney, og nå har filmgiganten invitert norsk reiseliv og Innovasjon Norge til å være med på et opplegg rundt markedsføring og lansering av filmen. Det er et Hollywood-tilbud vi bare ikke kunne si nei til, sier Per-Arne Tuftin om det nye samarbeidet.

– Vi ønsker å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape en større bevissthet rundt Norge som reisemål og tilrettelegge for aktiviteter som kan gi en langsiktig gevinst for Norge som turistdestinasjon, forteller Tuftin.

Disneys norske videosjef, Espen Chr. Solberg, forteller til VIDEOMAGASINET at han synes klippene fra filmen så langt ser veldig bra ut med strålende animasjon, flotte landskap og i tillegg mye humor.

– Dette er en film som bør bli veldig stor, og særlig i Norge, sier han.

– Dette er en fantastisk mulighet til å markedsføre Norge. En helt unik mulighet til å knytte Norge til en merkevare i verdenstoppen, som vi ellers aldri hadde hatt mulighet til å samarbeide med i en slik skala, sier Tuftin.

Innovasjon Norge og Visitnorway vil bruke alle tilgjengelige kanaler i markedsføringen av filmen. Blant annet vil det være egne sider på visitnorway.com som er dedikert til filmen.

Forrige gang Disney gjorde noe tilsvarende, var da de lanserte filmen Brave, der historien er lagt til Skottland. VisitScotland var Disneys samarbeidspartner i den forbindelse, og skottene har mange positive erfaringer.

Undersøkelser gjort av VisitScotland viser at en tredjedel av de som logget seg på visitscotland.com/brave ble inspirert til å besøke Skottland. Disneys egen turoperatør opplevde også å fylle opp turene til Skottland, der målet var å se og oppleve steder omtalt i filmen. VisitScotland antar at filmen totalt sett har bidratt til en interesse for Skottland verdt over en milliard kroner for skotsk økonomi.

– Disney er en anerkjent merkevare blant millioner av mennesker over hele verden. At Norge er scenen i en film av slike dimensjoner som dette, som vil ha alle generasjoner som seere, gjør at vi har stor tro på at filmen og våre investeringer vil gi gode resultater både på kort og lang sikt, sier Per Arne Tuftin.

– Nå er det Norge Disney velger å samarbeide med, noe vi er stolte av og takknemlige for.

Stillbilde fra «Frozen» («Frost»). Foto: Disney Stillbilde fra «Frozen» («Frost»). Foto: Disney
Stillbilde fra Frozen – eller Frost på norsk.
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
5. september 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker

Siste saker fra FILMLANSERING

Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström

admin15. januar 2021
Les mer

Her er årets første planlagte norske kinofilmer

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Fin filmvår presentert mens kinoene fortsatt er i unntakstilstand

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Wonder Woman 1984 gjorde det sterkt hos HBO Max

John Berge30. desember 2020
Les mer

Regissøren var usikker på om vi ville få se Sjel

admin29. desember 2020
Les mer

Relanserer kommende tiårsjubilant på norske kinoer

John Berge10. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Pornopung»-tabbe kan koste dyrt
«RoboCop» remake-trailer klar