• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Disney-ansatte jubler over Star Wars-tall

Et veldig fornøyd team hos Disneys kinoavdeling: (fra venstre): markedssjef Baard Stokke, salgssjef Lene Hjertøy, salgskoordinator Christine Sølberg, presseansvarlig Cathrine Kanck-Vårdal og Inger Warendorph, Executive Director/Branch Manager Motion Picture Norway hos The Walt Disney Company Nordic. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Disney-ansatte jubler over Star Wars-tall
John Berge
17. desember 2015

Dagen etter norgespremieren på Star Wars: The Force Awakens var det tid for oppsummering og feiring. Hvor stor kan filmen bli i antall besøkende?

Inger Warendorph, Executive Director/Branch Manager Motion Picture Norway hos The Walt Disney Company Nordic, har vært med i «gamet» siden 80-årene og har også vært med å lansere en Star Wars-film tidligere, nemlig Star Wars: Episode 1 – Den skjulte trussel (The Phantom Menace) i 1999, da hun jobbet i Kommunenes filmsentral.

Fasiten etter én dag på kino ble at Star Wars: The Force Awakens hadde i overkant av 78.000 besøkende, som plasserer den helt i toppsjiktet i moderne tid hva gjelder åpningsdager. Rekordholderen er Harry Potter & Dødstalismanene – del 2 fra juni 2011, som ble sett av 81.469 besøkende på åpningsdagen. Tidlig på dagen, torsdag 17. desember 2015, sendte Disney ut en pressemelding om at deres film hadde slått denne, med 81.898 besøkende.

– Men det viste seg ikke å stemme. Vi hadde fått opplyst feil tall fra Trondheim Kino. Og det kan fortsatt komme inn tall fra mindre kinoer og bedriftsvisninger og slikt. Likefullt er det et fantastisk resultat og den beste åpningsdagen siden 2011, da Harry Potter-filmen kom, sier Warendorph til KINOMAGASINET.

Hun legger til at inntektsmessig er den nye Star Wars-filmen en definitiv rekordholder, uansett film man sammenligner med.

Mens vi er inne på tall: det som mange selvsagt lurer på er hvor stort besøkstallet kan bli. Bruker man Harry Potter & Dødstalismanene – del 2 som målestokk ble den sett av ca. 550.000 personer.

Star Wars-filmene på sin side har aldri vært oppe i slike tall. Ifølge tall KINOMAGASINET har fått fra Film & Kino ble Star Wars: Episode I – Den skjulte trussel (1999) sett av 426.679 personer, Star Wars: Episode II – Klonene angriper (2002) av 396.471 og Star Wars: Episode III – Sithene tar hevn (2005) av 319.798 personer.

Hvor mye Star Wars: The Force Awakens kan oppnå ønsker ikke Warendorph å uttale seg om før hun ser tallene for hele første visningsuke.

– Den tidligere filmene har hatt sin fanskare, men besøket falt på dne tredje filmen. Jeg håper vi skal favne et nytt pulikum som ikke har de samme referansene. Den nye filmen er så vellaget og så flott – det er en god actionfilm. Selv om man ikke har sett de andre filmene, kan man nyte den. Da er det litt slik, «the sky is the limit», men vi er avhengig av en ny generasjon av Star Wars-tilhengere, ikke bare de gamle. Vi håper å passere tallene fra de forrige filmene og vel så det. Når som både presse og fansen har omfavnet filmen håper vi det «trigger» interessen.

Star Wars: The Force Awakens har oddsene på sin side på andre vis også. Nå er kinostrukturen heldigital. Det betyr at mange flere kinoer teoretisk sett kan vise filmen og de gjør det også i praksis.

– Det er rekordmange kinoer som viser en ny film. Det er snakk om 168 norske kinoer. Hele 301 kinosaler viste den på premieredagen, opplyser Disney-sjefen.

– Hva har vært mest utfordrende med lanseringen sett fra din side?

– Det er vel all sikkerhet og hemmelighetskremmeriet. Vi har fått vite veldig lite. Det har vært holdt lokk på det meste viktig via Lucasfilm. De ga samme informasjon over hele verden. Det var ikke noen steder hvor filmen vises tidligere enn andre steder, unntatt her i Norden, hvor vi startet et par dager før store deler av verden. Det var hyggelig å tilby filmen først, når vi fikk anledning til det. Den starter i Storbritannia og USA fredag 18. desember.

Inger Warendorph sier hun ikke er i målgruppen og ikke spesielt interessert i Star Wars.

– Men jeg er blitt sugd inn i det. det var en festdag i går. Det var utrolig moro med premierepublikum på Colosseum i Oslo. Halvparten kom utkledde. Det var en fantastisk stemning i salen. I dag har jeg gått med stjerner i øynene og i lykkesrus. Det har vært en veldig morsom opplevelse. Jeg gleder meg til å se filmen om igjen. Jeg har jobbet med James Bond- og Pirate of the Carribean-filmer, og med The Karate Kid hadde vi Will Smith her. Det er mange opplevelser som huskes godt. Dette har vært en filmlansering som har vært veldig utfordrende grunnet mye restriksjoner. Men nå er vi i gang og det er kjempegøy! Dette er en flott julepresang å kunne ta med seg på juleferien!

KINOMAGASINETs anmelder var i likhet med mange anmeldere begeistret og ga terningkast fem: «Denne filmen er så spekket med detaljer og slik den fremstår er alt er fullstendig gjennomtenkt. Superfansen får i bøtter og spann av foredlet og kjent scenografi», skriver anmelder Lars Johnsrud.

KINOMAGASINET © Bilde i bakgrunnen: © Walt Disney. Montasje: Per Mork Inger Warendorph, Executive Director/Branch Manager Motion Picture Norway for The Walt Disney Company Nordic. Foto: John Berge, KINOMAGASINET © Bilde i bakgrunnen: © Walt Disney. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
17. desember 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Star Wars: The Force Awakens 17.12.2015
  • Star Wars skviset bort alle andre filmer 16.12.2015
  • 70.000 forhåndsolgte billetter av Star Wars 15.12.2015
  • «Utrolig forhåndsinteresse» for Star Wars 14.12.2015
  • Tror Star Wars når 500.000 besøkende 14.12.2015
  • Traileranalyse: Star Wars: The Force Awakens 22.10.2015
  • Solgte nesten 20.000 Star Wars-billetter 21.10.2015
  • Star Wars-salget slår alle rekorder i USA 20.10.2015
  • I kø for Star Wars: The Force Awakens 18.10.2015
  • Nye Star Wars-filmer i sikte 09.07.2015

Siste saker fra FILMLANSERING

Tok ingen sjanser denne gang. Økte aldersgrensen

admin20. april 2023
Les mer

Ond oppstandelse

Jon Smeland Olsen18. april 2023
Les mer

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Full streik i Hollywood – hva blir konsekvensene?
    FILMSTUDIO3. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Trailer: Dune: Part Two
    TRAILER3. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Star Wars skviset bort alle andre filmer
Kraften er sterk i «J.J.»