• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Digitallansering 17 dager etter kinopremieren

Paramount Pictures har inngått en avtale med to kinokjeder om å lansere to nye filmer digitalt kun 17 dager etter kinopremierene.
Digitallansering 17 dager etter kinopremieren
John Berge
23. juli 2015

Paramount Pictures har skrevet en avtale med to store kinokjeder som tillater digitallansering av to nye filmer kun 17 dager etter at filmene er kinolansert.

Det dreier seg om de kommende filmene Paranormal Activity: The Ghost Dimension and Scouts Guide to the Zombie Apocalypse, som i USA lanseres på kino hhv. 23.10. og 30.10.2015. (Førstnevnte er også satt opp med samme kinolanseringsdato i Norge.)

AMC Theatres i USA og Cineplex Entertainment i Canada er de to kinokjedene som har inngått avtalen. Det er første gang en slik avtale er inngått mellom en filmdistributør og noen kinokjeder i Nord-Amerika. I praksis kan det bety at filmene blir digitalt tilgjengelig mens de fortsatt vises på kino, skriver Home Media Magazine.

Dette er ikke hvem som helst av kjeder. AMC er nr. to i USA og Cineplex er markedsleder i nabolandet.

Gulroten for de to kinokjedene – og eventuelt andre som blir med på avtalen – er at de vil få en prosentandel av distributørens inntjening av digitalfilmsalg- og utleien av de overnevnte filmene inntil 90 dager etter kinolanseringsdatoen. Nøyaktig hvor mye avhenger av kjedens totale omsetning på hver enkelt film.

Generelt er en film ferdig på kino etter alt fra en til tre måneder, avhengig av dens suksess. Men på tross av dette har kinokjeder i USA og i andre terriorier insistert på et mye lengre vindu til videolanseringen, uavhengig om den er fysisk eller digital. Selv i en stadig mer digital film- og serievirkelighet har bransjen standhaftig stått på dette standpunktet. Mens studioene på sin side ønsker å maksimere inntjeningen, men samtidig har de strevd med å få kinokjedene med på den minste endring. De hevder som regel at forbrukerne ikke vil orke å dra på kino hvis de vet at en film er tilgjengelig på en annen plattform ila. kort tid.

«For første gang har kinobransjen vært mer åpen til å utvikle bransjen i stedet for å stikke hodet i sanden og ignorere det som skjer rundt oss», uttaler Rob Moore fra Paramount til The Hollywood Reporter.

Planen etter testen er selvsagt å analysere det hele i det vide og brede, slik at man kan finne ut hvorvidt dette kan forsøkes på flere. Både konkurrenter, hos studioene og kinokjedene, vil nok følge det hele med stor spenning.

Studioet mener at en slik løsning for filmlanseringen kan forhindre og minimere piratkopiering og fildeling. Samtidig er det viden kjent at SVOD-operatøren Netflix utfordrer også vinduet med snart sine nye filmlanseringer, rett på nettjenesten. Netflix har gang på gang påpekt at i opptil to måneder etter kinolanseringen er over, så er en ny film kun på markedet via pirattjenester. (M.a.o. etter at en film er ferdig på kino, til den er videolansert på noe som helst vis.) Netflix er en av mange aktører som har tatt til ordet for en markant endring av vindusstrukturen.

Paramounts håp og mål er – ifølge en uttalelse – at testen skal være til fordel for alle parter i film-økosystemet – inkludert forbrukernes, hvis vaner er i sterk endring.

AMC-sjefen Gerry Lopez på sin side anerkjenner også at forbrukervanene er i endring. Han mener modellen forener interessene til forbrukerne, filmskaperne og kinokjedene, slik at kinoopplevelsen først blir maskimert og at man deretter får en lovlig digital tilgjengelighet til filmene.

«Forbrukerne vet hva som er en kinofilm med «må se den nå»-faktoren på kino, men hver film er forskjellig, og en forretningsmodell som passer alle filmer har aldri vært fornuftig», sier Lopez.

Se trailerne til filmene nedenfor!

Se også lenker til andre saker om vindustemaet under.

VODTESTES: Paranormal Activity: The Ghost Dimension. VODTESTES: Paranormal Activity: The Ghost Dimension.
VODTESTES: Scouts Guide to the Zombie Apocalypse. VODTESTES: Scouts Guide to the Zombie Apocalypse.
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
23. juli 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • Ønsker ikke IMAX/Netflix-testen 30.09.2014
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014
  • Nordisk vurderer Super Ticket-test 17.06.2014
  • AAM og Videvox tester ut elektronisk levering 29.10.2013
  • Tester Premium VOD i Sør-Korea 26.06.2013
  • Mener at vinduene forsvinner 21.10.2014
  • Netflix utfordrer vindusystemet 30.09.2014
  • Katzenberg spår tre ukers kinovindu 30.04.2014
  • «Kinovinduet blir enda viktigere» 07.01.2014
  • SF-direktøren fokuserte på kinovinduet 26.11.2013
  • UNIC ønsker mer fleksible vinduer 20.11.2013
  • Rekorddkort vindu for «Safe Haven» 17.06.2013
  • Kinoenes eksklusive vindu gjør at folk alltid vil komme 12.06.2013
  • Et vindu åpent for forandring 22.04.2013
  • Fire måneders «Star Trek»-vindu 21.04.2013
  • SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring 21.04.2013
  • Vinduene må endres, men hvordan? 20.04.2013
  • Byråforeningen i Storbritannia vil ha fleksbible vinduer 11.04.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fokus på oppsparte fondsmidler
Bransjearrangementer i Haugesund 2015