• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Digitaliseringen ikke bare fryd og gammen

Kjemper for småkinoene: Fra venstre: Marianne Hoff (Balestrand, og leder i Norsk kinoforbund), Berit Rafdal (Etne), Merete Sande (Friberg), Ole Grotle (Bremanger) og Kåre Antonisen (Fjaler). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Digitaliseringen ikke bare fryd og gammen
John Berge
25. oktober 2013

Norsk kinoforbunds medlemmer er fortvilet over effektene av digitaliseringen av kinonorge.

– Problemet er filmtilgangen. Vi får ikke filmene vi vil ha, fordi byråene sier at de taper på å sette de opp hos oss, sier leder Marianne Hoff fra Norsk kinoforbund til kinobransjens fagblad, KINOMAGASINET.

Interesseorganisasjonen ble dannet for 42 år siden og organiserer de aller minste ikke-kommunale kinoene i Norge, i alt ca 20 stykker. Hoff driver kinoen i Balestrand i Sognefjorden. Blant medlemmene er eksempelvis ungdomslag, samfunnshusforeninger og dugnadskinoer.

Hvordan få sikret tilgangen på film er det som opptar medlemmene i forbundet aller mest for tiden, sier Hoff til kinobransjens fagblad.

– Vi håper på en særordning for kinoer under 10.000 besøkende i året. De utfører en tjeneste til lokalsamfunnene og de burde hatt lavere filmleie. Vi er så få at det ikke ville betydd mye for byråene, sier Hoff.

Debatten internt i bransjen går mye på hvorvidt avtalen med Hollywood-studiene om spleiselaget for digitaliseringen var bra eller ikke.

Småkinoenes representanter fra ulike hold uttrykker overfor KINOMAGASINET at de opplever at byråene, enten de er Hollywood-eide eller nordisk eide, «prøver å skyve kostnadene over på kinoene». Prislappen for digitalseringen ble fordelt på Film & Kino (via NKFF-midler), kinoene selv og distributørene, via en Virtual Print Fee (VPF).

Også andre småkinoer, organisert i Norske kinosjefers forbund, er av denne oppfatningen.

– Vi blir ikke tatt på alvor som små kinoer. Vi blir for små i den store sammenhengen, sier Gunnvor Haug, kinosjef i Årdal kommune, til KINOMAGASINET.

– Den valgfriheten vi trodde vi skulle få med digitaliseringen, har vi ikke fått. Vi får ikke filmer som vi gjerne ønsker å vise, siden vi ikke kan garantere nok besøkende. Dermed har vi mindre utvalg enn før. Riktig er det flere premierer, men det er blitt mindre bredde, fordi byråene ikke finner det lønnsomt å sette de opp hos oss, sier kulturhusleder Ingvar Hopland i Florø kommune til KINOMAGASINET.

– Kinopublikummet mister troen på kinoen hvis vi ikke viser filmene. Publikum vet vi er digitale. Filmen er et tastetrykk unna, slik de ser det. Og ofte tror vi også at vi får filmene. Vi viser trailere og reklamerer for de på Facebook-siden i god tro. Det er da selvsagt uforståelig for publikum når vi sier at vi ikke kan vise filmene, sier Angelika Ludvig fra Høyanger.

– Ja, hva er det som gjør dette?

Ingvar Hopland fra Florø kommune forsøker seg på en forklaring av innfløkte problemstillinger og avtaleverk:

– Det har med leien av filmene å gjøre. Noen byråer mener at når man ikke har nok publikum til at det dekker minsteleien pluss VPF, så de vil tape på å sette opp filmen på en lang rekke småkinoer. Det er et smutthull i avtalen som er gjort mellom distributørene og Film & Kino, som gjør at man viderefakturerer VPF-en i filmleien, slik jeg ser det. UIP har reforhandlet avtalen. Dermed kan vi velge alle filmer fra UIP, men da må vi ta en større del av det økonomiske ansvaret. Da koster det 1950 kroner, pluss moms og ekstraavgifter, forteller Hopland.

Kulturhusleder Ingvar Hopland i Florø kommune. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
25. oktober 2013
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene

admin10. juni 2022
Les mer

Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap

John Berge3. juni 2022
Les mer

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    ANMELDELSE26. mai 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dobbelt så stor kiosk i Bergen
85 Dolby Atmos-filmer