• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Digitaliseringen ikke bare fryd og gammen

Kjemper for småkinoene: Fra venstre: Marianne Hoff (Balestrand, og leder i Norsk kinoforbund), Berit Rafdal (Etne), Merete Sande (Friberg), Ole Grotle (Bremanger) og Kåre Antonisen (Fjaler). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Digitaliseringen ikke bare fryd og gammen
John Berge
25. oktober 2013

Norsk kinoforbunds medlemmer er fortvilet over effektene av digitaliseringen av kinonorge.

– Problemet er filmtilgangen. Vi får ikke filmene vi vil ha, fordi byråene sier at de taper på å sette de opp hos oss, sier leder Marianne Hoff fra Norsk kinoforbund til kinobransjens fagblad, KINOMAGASINET.

Interesseorganisasjonen ble dannet for 42 år siden og organiserer de aller minste ikke-kommunale kinoene i Norge, i alt ca 20 stykker. Hoff driver kinoen i Balestrand i Sognefjorden. Blant medlemmene er eksempelvis ungdomslag, samfunnshusforeninger og dugnadskinoer.

Hvordan få sikret tilgangen på film er det som opptar medlemmene i forbundet aller mest for tiden, sier Hoff til kinobransjens fagblad.

– Vi håper på en særordning for kinoer under 10.000 besøkende i året. De utfører en tjeneste til lokalsamfunnene og de burde hatt lavere filmleie. Vi er så få at det ikke ville betydd mye for byråene, sier Hoff.

Debatten internt i bransjen går mye på hvorvidt avtalen med Hollywood-studiene om spleiselaget for digitaliseringen var bra eller ikke.

Småkinoenes representanter fra ulike hold uttrykker overfor KINOMAGASINET at de opplever at byråene, enten de er Hollywood-eide eller nordisk eide, «prøver å skyve kostnadene over på kinoene». Prislappen for digitalseringen ble fordelt på Film & Kino (via NKFF-midler), kinoene selv og distributørene, via en Virtual Print Fee (VPF).

Også andre småkinoer, organisert i Norske kinosjefers forbund, er av denne oppfatningen.

– Vi blir ikke tatt på alvor som små kinoer. Vi blir for små i den store sammenhengen, sier Gunnvor Haug, kinosjef i Årdal kommune, til KINOMAGASINET.

– Den valgfriheten vi trodde vi skulle få med digitaliseringen, har vi ikke fått. Vi får ikke filmer som vi gjerne ønsker å vise, siden vi ikke kan garantere nok besøkende. Dermed har vi mindre utvalg enn før. Riktig er det flere premierer, men det er blitt mindre bredde, fordi byråene ikke finner det lønnsomt å sette de opp hos oss, sier kulturhusleder Ingvar Hopland i Florø kommune til KINOMAGASINET.

– Kinopublikummet mister troen på kinoen hvis vi ikke viser filmene. Publikum vet vi er digitale. Filmen er et tastetrykk unna, slik de ser det. Og ofte tror vi også at vi får filmene. Vi viser trailere og reklamerer for de på Facebook-siden i god tro. Det er da selvsagt uforståelig for publikum når vi sier at vi ikke kan vise filmene, sier Angelika Ludvig fra Høyanger.

– Ja, hva er det som gjør dette?

Ingvar Hopland fra Florø kommune forsøker seg på en forklaring av innfløkte problemstillinger og avtaleverk:

– Det har med leien av filmene å gjøre. Noen byråer mener at når man ikke har nok publikum til at det dekker minsteleien pluss VPF, så de vil tape på å sette opp filmen på en lang rekke småkinoer. Det er et smutthull i avtalen som er gjort mellom distributørene og Film & Kino, som gjør at man viderefakturerer VPF-en i filmleien, slik jeg ser det. UIP har reforhandlet avtalen. Dermed kan vi velge alle filmer fra UIP, men da må vi ta en større del av det økonomiske ansvaret. Da koster det 1950 kroner, pluss moms og ekstraavgifter, forteller Hopland.

Kulturhusleder Ingvar Hopland i Florø kommune. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
25. oktober 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dobbelt så stor kiosk i Bergen
85 Dolby Atmos-filmer