• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Digitaliseringen ikke bare fryd og gammen

Kjemper for småkinoene: Fra venstre: Marianne Hoff (Balestrand, og leder i Norsk kinoforbund), Berit Rafdal (Etne), Merete Sande (Friberg), Ole Grotle (Bremanger) og Kåre Antonisen (Fjaler). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Digitaliseringen ikke bare fryd og gammen
John Berge
John Berge
25. oktober 2013

Norsk kinoforbunds medlemmer er fortvilet over effektene av digitaliseringen av kinonorge.

– Problemet er filmtilgangen. Vi får ikke filmene vi vil ha, fordi byråene sier at de taper på å sette de opp hos oss, sier leder Marianne Hoff fra Norsk kinoforbund til kinobransjens fagblad, KINOMAGASINET.

Interesseorganisasjonen ble dannet for 42 år siden og organiserer de aller minste ikke-kommunale kinoene i Norge, i alt ca 20 stykker. Hoff driver kinoen i Balestrand i Sognefjorden. Blant medlemmene er eksempelvis ungdomslag, samfunnshusforeninger og dugnadskinoer.

Hvordan få sikret tilgangen på film er det som opptar medlemmene i forbundet aller mest for tiden, sier Hoff til kinobransjens fagblad.

– Vi håper på en særordning for kinoer under 10.000 besøkende i året. De utfører en tjeneste til lokalsamfunnene og de burde hatt lavere filmleie. Vi er så få at det ikke ville betydd mye for byråene, sier Hoff.

Debatten internt i bransjen går mye på hvorvidt avtalen med Hollywood-studiene om spleiselaget for digitaliseringen var bra eller ikke.

Småkinoenes representanter fra ulike hold uttrykker overfor KINOMAGASINET at de opplever at byråene, enten de er Hollywood-eide eller nordisk eide, «prøver å skyve kostnadene over på kinoene». Prislappen for digitalseringen ble fordelt på Film & Kino (via NKFF-midler), kinoene selv og distributørene, via en Virtual Print Fee (VPF).

Også andre småkinoer, organisert i Norske kinosjefers forbund, er av denne oppfatningen.

– Vi blir ikke tatt på alvor som små kinoer. Vi blir for små i den store sammenhengen, sier Gunnvor Haug, kinosjef i Årdal kommune, til KINOMAGASINET.

– Den valgfriheten vi trodde vi skulle få med digitaliseringen, har vi ikke fått. Vi får ikke filmer som vi gjerne ønsker å vise, siden vi ikke kan garantere nok besøkende. Dermed har vi mindre utvalg enn før. Riktig er det flere premierer, men det er blitt mindre bredde, fordi byråene ikke finner det lønnsomt å sette de opp hos oss, sier kulturhusleder Ingvar Hopland i Florø kommune til KINOMAGASINET.

– Kinopublikummet mister troen på kinoen hvis vi ikke viser filmene. Publikum vet vi er digitale. Filmen er et tastetrykk unna, slik de ser det. Og ofte tror vi også at vi får filmene. Vi viser trailere og reklamerer for de på Facebook-siden i god tro. Det er da selvsagt uforståelig for publikum når vi sier at vi ikke kan vise filmene, sier Angelika Ludvig fra Høyanger.

– Ja, hva er det som gjør dette?

Ingvar Hopland fra Florø kommune forsøker seg på en forklaring av innfløkte problemstillinger og avtaleverk:

– Det har med leien av filmene å gjøre. Noen byråer mener at når man ikke har nok publikum til at det dekker minsteleien pluss VPF, så de vil tape på å sette opp filmen på en lang rekke småkinoer. Det er et smutthull i avtalen som er gjort mellom distributørene og Film & Kino, som gjør at man viderefakturerer VPF-en i filmleien, slik jeg ser det. UIP har reforhandlet avtalen. Dermed kan vi velge alle filmer fra UIP, men da må vi ta en større del av det økonomiske ansvaret. Da koster det 1950 kroner, pluss moms og ekstraavgifter, forteller Hopland.

og leder i Norsk kinoforbund) Kulturhusleder Ingvar Hopland i Florø kommune. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
25. oktober 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Blackbird
    ANMELDELSE13. april 2021
  • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    ANMELDELSE13. april 2021
  • To erkekonkurrenter slo seg sammen. Nå er Allente her.
    VOD (KLIKKEFILM)13. april 2021
  • Paramount utsetter fremtiden enda en gang
    FILMLANSERING12. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: 1919 High Ground
    ANMELDELSE17. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Anmeldelse: Blackbird
    ANMELDELSE13. april 2021
  • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    ANMELDELSE13. april 2021
  • To erkekonkurrenter slo seg sammen. Nå er Allente her.
    VOD (KLIKKEFILM)13. april 2021
  • Paramount utsetter fremtiden enda en gang
    FILMLANSERING12. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dobbelt så stor kiosk i Bergen
85 Dolby Atmos-filmer