• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Digitaliseringen en suksesshistorie»

Ole Henrik Kristiansen, teknisk sjef hos Videvox Norge AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
«Digitaliseringen en suksesshistorie»
John Berge
17. november 2013

Ole Henrik Kristiansen, teknisk sjef hos Videvox Norge AS, har jobbet tett med kinobransjen siden 90-tallet. To år etter at kinonorge ble digitalisert, ser Kristiansen seg tilbake og fremover.

– Hva er status over to år siden fullføringen av digitalisering ble fullført?

– Slik jeg ser det har det vært en suksesshistorie. Norge fikk gjort det samlet og ganske tidlig. Vi var et av de første landene hvor alt ble digitalisert. Det gikk ganske smertefritt med tanke på hvor mye som skulle gjøres på kort tid, både det vi var involvert i, og vår konkurrent. Jeg tror de fleste synes det gikk veldig bra. Det har vært litt diskusjon etterpå med tilgjengelighet av filmer, men jeg tror de fleste føler at de har fått et mye bedre filmtilbud nå enn de hadde før. De får store titler raskere. Man slipper å vente på en gammel, slitt kopi.

– Har digitaliseringen endret måten kinoene drives?

– Ja, det har skapt nye utfordringer for de som programmerer, mer frihet og muligheter. Det som tradisjonelt var en kinomaskinist, er nå blitt en tekniker. De har fått frigjort tid til å gjøre andre ting på kinoen. Dette har vært en prosses over flere år hvor maskinisten har fått flere oppgaver. Når alt fungerer som det skal, trenger du bare å sjekke at du har bilde og lyd, og det kan du i de fleste tilfeller ta for gitt du har.

– Merker dere at nye eiere stiller andre krav enn de kommunale?

– Ikke på min side, men man merker at det blir andre konstellasjoner å forhandle med. Det er mer på det nivået det merkes. Kanskje blir det mer felles krav fra større konstellasjoner, hvordan de ønsker tilbud og service.

– Hva er kinosjefene mest opptatt?

– De er opptatt av gode filmer som tjener inn gode penger, slik at de kan ha bra besøk. De bør være opptatt av det å ha så høy kvalitet som mulig på forestillingene sine. Det er viktig med et bra filmtilbud, og skape blest rundt kinoen. Da må man ha gode tekniske løsninger, lyd, bilder, stoler. Jeg tror alle bør prioritere noe man vil være god på. Det er utopi alle saler f.eks skal ha Dolby Atmos. Kanskje satser man på 4K, eller kjempegode stoler, eller serving, som mange satser på, og så markedsfører man det som unik opplevelse. Filmen kommer tross alt dit først. Selv om vinduet mot hjemmemarkedet har krympet får kinoene aktuelle filmene først, og digitaliseringen gir den store fordelen at de får filmene tidlig på veldig mange kinoer enn man klarte før.

Se videointervju under!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • I full gang med to nye Atmos-installeringer 07.11.2013
  • Videvox’ mann i London 26.10.2013
  • AAM og Videvox tester ut elektronisk levering 29.10.2013
  • Videvox med 4K-system 20.08.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Sommerkinokampanjen 2013 oppsummert
To nye kinosaler på Notodden