
Ole Henrik Kristiansen, teknisk sjef hos Videvox Norge AS, har jobbet tett med kinobransjen siden 90-tallet. To år etter at kinonorge ble digitalisert, ser Kristiansen seg tilbake og fremover.
– Hva er status over to år siden fullføringen av digitalisering ble fullført?
– Slik jeg ser det har det vært en suksesshistorie. Norge fikk gjort det samlet og ganske tidlig. Vi var et av de første landene hvor alt ble digitalisert. Det gikk ganske smertefritt med tanke på hvor mye som skulle gjøres på kort tid, både det vi var involvert i, og vår konkurrent. Jeg tror de fleste synes det gikk veldig bra. Det har vært litt diskusjon etterpå med tilgjengelighet av filmer, men jeg tror de fleste føler at de har fått et mye bedre filmtilbud nå enn de hadde før. De får store titler raskere. Man slipper å vente på en gammel, slitt kopi.
– Har digitaliseringen endret måten kinoene drives?
– Ja, det har skapt nye utfordringer for de som programmerer, mer frihet og muligheter. Det som tradisjonelt var en kinomaskinist, er nå blitt en tekniker. De har fått frigjort tid til å gjøre andre ting på kinoen. Dette har vært en prosses over flere år hvor maskinisten har fått flere oppgaver. Når alt fungerer som det skal, trenger du bare å sjekke at du har bilde og lyd, og det kan du i de fleste tilfeller ta for gitt du har.
– Merker dere at nye eiere stiller andre krav enn de kommunale?
– Ikke på min side, men man merker at det blir andre konstellasjoner å forhandle med. Det er mer på det nivået det merkes. Kanskje blir det mer felles krav fra større konstellasjoner, hvordan de ønsker tilbud og service.
– Hva er kinosjefene mest opptatt?
– De er opptatt av gode filmer som tjener inn gode penger, slik at de kan ha bra besøk. De bør være opptatt av det å ha så høy kvalitet som mulig på forestillingene sine. Det er viktig med et bra filmtilbud, og skape blest rundt kinoen. Da må man ha gode tekniske løsninger, lyd, bilder, stoler. Jeg tror alle bør prioritere noe man vil være god på. Det er utopi alle saler f.eks skal ha Dolby Atmos. Kanskje satser man på 4K, eller kjempegode stoler, eller serving, som mange satser på, og så markedsfører man det som unik opplevelse. Filmen kommer tross alt dit først. Selv om vinduet mot hjemmemarkedet har krympet får kinoene aktuelle filmene først, og digitaliseringen gir den store fordelen at de får filmene tidlig på veldig mange kinoer enn man klarte før.
Se videointervju under!
Facebook
RSS