• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Dette sier norske filmanmeldere om Tenet

Dette sier norske filmanmeldere om Tenet
John Berge
26. august 2020

VGs anmelder er slett ikke fornøyd og lander på en laber treer på terningen, mens en del andre medier gir terningkast fem.

Adresseavisen gir terningkast fem:

«Den er ikke av hans aller beste filmer, men en underholdende og ganske heftig blanding av agentaction og sci-fi, delvis på norsk jord. Som avansert, storslått popkorn-film har «Tenet» ekstreme kvaliteter, som et forrykende landeveisrøveri og heftig action på flere tidsplan samtidig. Oslo og Gardermoen sklir godt inn i framtidsretta agentaction, selv om fly- og fraktselskapet Norsk Freight låter noe gammeldags. Om «Tenet» ikke er en Nolan-film fra øverste hylle er det spektakulær kinofilm og begavet underholdning av typen det begynner å bli lenge siden vi sist fikk se på kino.»

Aftenposten gir terningkast fire (som man ikke kan se da artikkelen er bak betalingsmur.) Men av tittel og ingress kan vi tolke dette:

«Spionthrilleren Tenet har gåsehudfremkallende øyeblikk, men historien holder ikke helt i mål. Tenet har nok av spektakulære actionscener, med en original twist, til at kinobilletten er verdt pengene.»

I etterkant har en leser sendt oss hele anmeldelsen. Vi sakser videre:

«Etter et halvt år med Netflix i sofaen er det vanvittig deilig å være tilbake i en kinosal. Skuespillerne ser glamorøse og stilige ut i skreddersydde dresser og drakter, men filmen har en kjølig og distansert atmosfære. Vi får vite minimalt om rollefigurenes bakgrunn, og humoren kan i beste fall kalles tørrvittig.»

Dagbladet gir terningkast fire:

«Jeg tør egentlig ikke spørre om «Tenet» egentlig henger på greip. Det er godt mulig den gjør det. Men selv etter å ha forsøkt å følge omhyggelig med på alle u-svinger og v-svinger i Christopher Nolans etterlengtede nye film, synes jeg det er umulig å si. Én ting er i alle fall sikkert: Nolan er fremdeles i aller høyeste grad besatt av tanken på tidens relativitet og fascinasjonen for hva som kan skje hvis forskjellige tidsregninger kolliderer inn i hverandre. Nolan lager filmer som er for enorme symfonier å regne. Det er snakk om store linjer og ambisiøse konsepter, som blir eksistensielle og iblant litt pompøse baktepper for velregissert action. Det er derfor han er blitt en av ganske få regissører som kan trekke folk til kinosalen utelukkende i kraft av sitt eget navn. Men selv om ingen kan gjøre det Nolan gjør, merkes det iblant litt for godt at han har blikket festet nettopp på de store linjene sine, og ikke så mye på det intime, det menneskelige, det som også må fungere for at vi skal bry oss om folka han fanger i tid og rom. Litt mer varme, litt mer ro, og litt flere forklaringer, så ville «Tenet» vært topp.»

Cinema gir terningkast tre:

«Mens jeg så filmen satt jeg stadig og tenkte på hvor godt Tenet kunne fungert uten Nolans innviklede krumspring. Det hele virker som en gimmick, og historien ville i all hovedsak vært den samme om tidsgymnastikken hadde blitt fjernet. Det er interessant nok helt i starten. Her får vi noe originalt fra Nolan, tenkte jeg. Både gjenstander og mennesker er «snudd» i fremtiden, og begynner å gå «tilbake i tid». Dette fører til møter mellom de som går framover i (normal) tid, og de som går bakover. Legg så til en god dose pretensiøst tåkeprat og noen skumle planer om verdensødeleggelse, og voila! James Bond à la Nolan. Ikke misforstå, Tenet er en spennende nok film. Store deler av handlingen er tatt opp i Oslo, og det er lett å la seg sjarmere. Men filmen kunne med fordel vært kortere. Det blir mye repetisjon og lange kvasivitenskapelige forklaringer om fysikk og tidreising. Kanskje dette ville fungert bedre som en serie?»

Dagens Næringsliv (bak betalingsmur!) gir ikke terningkast og vi aner ikke hva de skriver, bortsett fra bildetekst og ingress:

«Katastrofer ser sjelden så bra ut som når Christopher Nolan regisserer dem, men om «Tenet» til tider er altoppslukende, er den også for intrikat for sitt eget beste.»

KINOMAGASINET gir terrningkast fem:

«Hvis du liker «de gode, gamle» James Bond-filmene er det svært mye å glede seg over i Christopher Nolans nye storfilm. Fans av Christopher Nolan, og de er det mange av, vil la seg forføre av filmfortellingens kompleksitet, mens det nok også er en del seere som bare vil føle seg forvirret og kanskje lurt av det hele. Men jeg tror at mest av alt så vil vel Nolan lure folk tilbake på kino igjen. Det er all grunn til å la seg lure av Tenet: den er virkelig verdt kinobilletten.»

NRK P3 Filmpolitiet gir terningkast fem:

«Tenet» er best når det smeller, og det er prisverdig at Nolan har gått for en «gammeldags» måte å lage actionfilm på. Her er det nemlig ingen åpenbare digitale triks å spore.
Jeg skulle bare ønske at historien i tillegg hadde en sterkere emosjonell resonans. Selv om begivenhetene krever skjerpede sanser, er det forholdsvis lett å forstå hva som skjer på lerretet, men det hadde gjort filmen enda bedre å vite mer om hvorfor det skjer. Når det er sagt, er det åpenbart at «Tenet» har langt flere gode kvaliteter enn dårlige. Dette er en stilsikker sjangerfilm fra en regissør med stålkontroll over historiefortelling, uttrykk og virkemidler. Derfor er «Tenet» et selvsagt kinovalg denne høsten.


Montages gir ikke terningkast. De skriver:

«Det er rimelig å hylle Tenet for dens renskårede filmenergi og Nolans tøylesløse, spinnville selvbravur, men prisen å betale for tempoet og muskelkraften er for høy.»

Stavanger Aftenblad gir terningkast fem:

«Ahh, så herleg å sjå ein skikkeleg hollywoodsk blockbusterfilm på stort lerret igjen! «Tenet» er full av både action og forvirring. Det er så godt som umogleg å forklara nøyaktig kva filmen handlar om. Eit sterkt skodespelarlag leverer imponerande fysiske prestasjonar og Nolans til tider kompliserte replikkvekslingar. Det som går tapt i all denne effektiviteten og når alt er så gjennomtenkt, så kalkulert, så smart, er den emosjonelle dimensjonen og den eventuelle varmen du måtte føla for det du ser. Etter eit halvt år med heimestrøyming i sofaen og små- og mellomstore filmar på kino, er det herleg å sokke ned i stolen i mørket, sjå ambisiøs film på svært lerret, kjenna det dundra i magen når det eksploderer – og nesten vera litt sliten når det er over. «Tenet» er ei påminning om at det er noko anna å sjå ein storfilm på kino enn heime. «Tenet» er ikkje laga for det vesle formatet. «Tenet» er ein film du må sjå på kino.»

VG gir terrningkast tre:

«På overflaten og i begynnelsen er «Tenet» en agentfilm – James Bond for folk med høye tanker om seg selv. «Tenet» vil nok, i alle fall innledningsvis, appellere til selvbestaltede eksperter fra livets harde kvantemekanikk-skole. Men vi som tenker at Nolan gjennom hele karrieren har danset elegant langs den tynne linjen mellom fantasistimulerende «mindfucks» og bombastiske, utmattende hodepiner, vil føle at han med «Tenet» for første gang har krysset den.»

730 gir terningkast tre:

«Det er rett og slett aspekter ved Tenet som bare ikke holder mål. Ideen er knallgod, men uten noe som helst emosjonelt driv så blir det bare enda et kaldt og kalkulert forsøk på å skape spenning. Dette er ikke første gang Nolan rokker ved publikums virkelighetsoppfatning og det blir garantert ikke siste. Gjennom detaljorientert finesse og storstilt produksjon har Nolan skapt et teknisk mesterverk som utfordrer filmens fysiske grenser. Det er dog synd at han denne gangen ikke klarer å skape en handling man blir investert i innenfor disse rammene. Ideen er sterk, men filmopplevelsen lider av overdrevent teknisk fokus og lite spillerom for det menneskelige. Tenet kunne blitt så mye, men snubler der det teller.»

PS! Vet du om flere anmeldelser av filmen, så tips oss gjerne!

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
26. august 2020
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMLANSERING

Her er Warner Bros. Pictures sitt 2022

John Berge20. juni 2022
Les mer

To år etter blir det krigsfilmpremiere

John Berge19. mai 2022
Les mer

Fortsatt fantastisk fra J.K. Rowling

John Berge5. april 2022
Les mer

Slik ble Lange flate ballær III-åpningen

John Berge4. april 2022
Les mer

Ønsker gjerne anmeldelser av Lange flate ballær III. Men ville ikke pressevise filmen i forkant: «En ressurskrevende del av en lansering som sjelden tjener en komedie», sier produsent Veslemøy Ruud Zwart.

John Berge31. mars 2022
Les mer

Harald Zwart er klar med Lange flate ballær III: «I midten av filmene er det et stort hjerte»

Jørgen Søderberg Jansen24. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tenet blir lakmustesten på «blockbuster» i koronaens tid
Utsetter den tredje Kingsman-filmen