
Cinemateket i Oslo måtte kjøpe inn ny, spesiallagd 70 mm-optikk spesielt for The Hateful Eight.
– Det har kostet, medgir seksjonsleder for Cinemateket i Oslo, Jan Langlo, overfor KINOMAGASINET.
– I tillegg er filmkopien av The Hateful Eight svært dyr, og visningene våre gjør vi og Norsk Filmdistribusjon bare for å forsøke å dekke noen av kostnadene. Dette gjør vi av kjærlighet til filmen. Og Tarantino, legger han til.
Det var fredag 11. desember 2015 det endelig ble kjent at filmen skal få norgespremiere også i 70 mm 8. januar 2016.
(Les saken om dette her.)
Langlo og hans kolleger er ikke uvante med 70 mm-formatet. 70-mm-festivalen på Cinemateket i Oslo er verdenskjent.
(Les mer om festivalen her.)
– Det er helt spesielt for oss å få muligheten til å vise The Hatefull Eight på 70 mm. Vi pleier å kalle 70 mm «filmens Rolls Royce», og vi har lagt inn betydelig innsats og ressurser i å bygge opp 70 mm-festivalen vår til å bli en av de ledende i Europa. Så 70 mm har en veldig spesiell posisjon på Cinemateket. Som den eneste kinoen i Oslo som fremdeles viser film analogt, er det ekstra gledelig at flere av de profilerte Hollywood-regissørene, som Tarantino, Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson og Todd Haynes*, nå vender tilbake til analog film.
Langlo sier at en ny Quentin Tarantino-film er alltid en begivenhet, men at det denne gangen er ekstra spesielt, ettersom det er den største og bredeste 70mm-lanseringen siden Far and Away (1992).
– Hvis dette går bra, vil vi sikkert se flere filmer på 70 mm i årene som kommer, tror Langlo.
(*Carol vises på 35 mm film på kino i London for tiden.)
Facebook
RSS