• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Dette er reklamefilmen som skal lokke publikum tilbake på kino

Dette er reklamefilmen som skal lokke publikum tilbake på kino
John Berge
17. juni 2021

Fakta om Velkommen tilbake på kino-kampanjen

Prosjektet er støttet med 3,5 millioner kroner fra Norsk Filminstitutt (NFI). Distributørene og kinoene bidrar med ytterligere 900.000 kr. Bak kampanjen står en gruppe bestående av representanter fra Film & Kino, Capa, Virke Produsentforeningen, Norske filmdistributørers forening, Nordisk Film Distribusjon, UIP, Filmweb, Nordisk Film Kino og Norsk filminstitutt.

Kampanjegruppen for ny, nasjonal kinokampanje:
Linn Barholt, CAPA Kinoreklame AS (prosjektleder)
Jørgen Stensland, Film & Kino
Åse Kringstad, Virke Produsentforeningen
Morten Christoffersen og Ole Telle Thomsen – Nordisk Film Distribusjon
Agnethe Sophie Buss Jensen, Norske filmdistributørers forening
Vegard Urke, UIP
Elisabeth Brinch, Filmweb
Erlend Bøksle, Nordisk Film Kino
Marianne Hjerpseth, NFI
Julie Ova, NFI

Reklamebyrået Anorak fikk tilslaget om å lage Velkommen tilbake på kino-kampanjen. Reklamefilmen er laget av produksjonsselskapet Babusjka med regissør Trond Kvig Andreassen og produsent Håkon Sørensen. Musikken er ved Susanne Sundfør.

 

Hvilke følelser får du når ser filmen som heter Velkommen tilbake på kino?

Med handling i «revers» og et uttalt fokus på en mangfoldig befolkning skal man forsøke å nå kinopublikummet gjennom feriemåneden over alle – juli.

Det er en samlet film- og kinobransje som står bak kampanjen, hvor målet er å få publikum inn i kinosalene igjen, melder Norsk filminstitutt (NFI).

De ga i 2020 hele 3,5 millioner kroner til kampanjen.

I tillegg til støtten fra NFI har distributørene og kinoene gått sammen og bidrar med ytterligere 900.000 kroner, får KINOMAGASINET.no opplyst av prosjektleder Linn Barholt fra CAPA Kinoreklame AS.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

Opprinnelig skulle kampanjen starte høsten 2020, men den lanseres nå først sommeren 2021, grunnet over et halvt år nedstenging av kinosalene i Oslo og omegn.

Det var en nedgang i frekvensen på kinobesøket hos norsk ungdom før COVID-19, og bransjen ønsker nå å engasjere spesielt disse til å gå mer på kino.

Den landsdekkende kinokampanjen skal markedsføres via Filmweb, via distributørenes lanseringer av aktuelle kinofilmer, og «i andre mediekanaler», som er spesifisert som YouTube – og sosiale medier som Instagram, Snapchat og Facebook.

Filmen skal også vises som reklamefilm før alle kinoforestillinger i Norge fra juli til desember – og på lineært TV i juli måned, hos TV 2.

Linn Barholt uttalte i 2020 at man «ønsker å begeistre, røre og få målgruppen til å glede seg til å gå på kino igjen. Publikum skal minnes på hvor god kinopplevelsen er.»

 

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

 

Det er tre hovedmålgrupper:

• Ungdom mellom 12 – 24 år, som ser på kino som en fritidsaktivitet med venner.

• Unge voksne 26 – 40 år, som benytter kino som underholdning og kultur.

• Foreldre mellom 30 – 45 år, som har kino som en familieaktivitet.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt kaller i en pressemelding kampanjen for «vakker».

– Den skal gi publikum tilbake følelsen av hvor fint det er å se film på kino, og den gode stemningen som oppstår når man sammen har fine filmopplevelser i en mørk kinosal, sier hun.

– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, sier Mo videre.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

Intensjonen er at kampanjen skal henvende seg «til hele befolkningen, uavhengig av hvor de bor, kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse».

Dette er presisert i kampanjens mål.

Og dette reflekteres i stor grad i filmen, som viser flere etnisk norske par, en eldre hvit mann sammen med en afrikansk jente, en guttegjeng med bakgrunn fra Midt-Østen og Afrika, og flere andre etnisiteter i kinosetene.

Seksuell orientering og funksjonsnedsettelse er det vanskelig å se tegn til i selve filmen.

– Vi ønsker å lage en kampanje som rører ved folk og er emosjonell, og skaper en reaksjon, som trigger til et kinobesøk, sa Linn Barholt under en presentasjon av kampanjeplanene under et bransjearrangement på Den norske filmfestivalen 2020, onsdag 19. august.

 

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

LES OGSÅ:

3,5 millioner kroner til den nye kinokampanjen

En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene

Relaterte sakerForsidenKinoreklamefilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. juni 2021
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinoreklamefilm

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Frogner kino har fått en bra start med «din kino»-konseptet
Gi kinokundene en fin sommergave – KINOMAGASINET!