Fakta om Velkommen tilbake på kino-kampanjen
Prosjektet er støttet med 3,5 millioner kroner fra Norsk Filminstitutt (NFI). Distributørene og kinoene bidrar med ytterligere 900.000 kr. Bak kampanjen står en gruppe bestående av representanter fra Film & Kino, Capa, Virke Produsentforeningen, Norske filmdistributørers forening, Nordisk Film Distribusjon, UIP, Filmweb, Nordisk Film Kino og Norsk filminstitutt.
Kampanjegruppen for ny, nasjonal kinokampanje:
Linn Barholt, CAPA Kinoreklame AS (prosjektleder)
Jørgen Stensland, Film & Kino
Åse Kringstad, Virke Produsentforeningen
Morten Christoffersen og Ole Telle Thomsen – Nordisk Film Distribusjon
Agnethe Sophie Buss Jensen, Norske filmdistributørers forening
Vegard Urke, UIP
Elisabeth Brinch, Filmweb
Erlend Bøksle, Nordisk Film Kino
Marianne Hjerpseth, NFI
Julie Ova, NFI
Reklamebyrået Anorak fikk tilslaget om å lage Velkommen tilbake på kino-kampanjen. Reklamefilmen er laget av produksjonsselskapet Babusjka med regissør Trond Kvig Andreassen og produsent Håkon Sørensen. Musikken er ved Susanne Sundfør.
Hvilke følelser får du når ser filmen som heter Velkommen tilbake på kino?
Med handling i «revers» og et uttalt fokus på en mangfoldig befolkning skal man forsøke å nå kinopublikummet gjennom feriemåneden over alle – juli.
Det er en samlet film- og kinobransje som står bak kampanjen, hvor målet er å få publikum inn i kinosalene igjen, melder Norsk filminstitutt (NFI).
De ga i 2020 hele 3,5 millioner kroner til kampanjen.
I tillegg til støtten fra NFI har distributørene og kinoene gått sammen og bidrar med ytterligere 900.000 kroner, får KINOMAGASINET.no opplyst av prosjektleder Linn Barholt fra CAPA Kinoreklame AS.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).
Opprinnelig skulle kampanjen starte høsten 2020, men den lanseres nå først sommeren 2021, grunnet over et halvt år nedstenging av kinosalene i Oslo og omegn.
Det var en nedgang i frekvensen på kinobesøket hos norsk ungdom før COVID-19, og bransjen ønsker nå å engasjere spesielt disse til å gå mer på kino.
Den landsdekkende kinokampanjen skal markedsføres via Filmweb, via distributørenes lanseringer av aktuelle kinofilmer, og «i andre mediekanaler», som er spesifisert som YouTube – og sosiale medier som Instagram, Snapchat og Facebook.
Filmen skal også vises som reklamefilm før alle kinoforestillinger i Norge fra juli til desember – og på lineært TV i juli måned, hos TV 2.
Linn Barholt uttalte i 2020 at man «ønsker å begeistre, røre og få målgruppen til å glede seg til å gå på kino igjen. Publikum skal minnes på hvor god kinopplevelsen er.»

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).
Det er tre hovedmålgrupper:
• Ungdom mellom 12 – 24 år, som ser på kino som en fritidsaktivitet med venner.
• Unge voksne 26 – 40 år, som benytter kino som underholdning og kultur.
• Foreldre mellom 30 – 45 år, som har kino som en familieaktivitet.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).
Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt kaller i en pressemelding kampanjen for «vakker».
– Den skal gi publikum tilbake følelsen av hvor fint det er å se film på kino, og den gode stemningen som oppstår når man sammen har fine filmopplevelser i en mørk kinosal, sier hun.
– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, sier Mo videre.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).
Intensjonen er at kampanjen skal henvende seg «til hele befolkningen, uavhengig av hvor de bor, kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse».
Dette er presisert i kampanjens mål.
Og dette reflekteres i stor grad i filmen, som viser flere etnisk norske par, en eldre hvit mann sammen med en afrikansk jente, en guttegjeng med bakgrunn fra Midt-Østen og Afrika, og flere andre etnisiteter i kinosetene.
Seksuell orientering og funksjonsnedsettelse er det vanskelig å se tegn til i selve filmen.
– Vi ønsker å lage en kampanje som rører ved folk og er emosjonell, og skaper en reaksjon, som trigger til et kinobesøk, sa Linn Barholt under en presentasjon av kampanjeplanene under et bransjearrangement på Den norske filmfestivalen 2020, onsdag 19. august.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).
LES OGSÅ:
En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene
Facebook
RSS