• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Dette er reklamefilmen som skal lokke publikum tilbake på kino

Dette er reklamefilmen som skal lokke publikum tilbake på kino
John Berge
17. juni 2021

Fakta om Velkommen tilbake på kino-kampanjen

Prosjektet er støttet med 3,5 millioner kroner fra Norsk Filminstitutt (NFI). Distributørene og kinoene bidrar med ytterligere 900.000 kr. Bak kampanjen står en gruppe bestående av representanter fra Film & Kino, Capa, Virke Produsentforeningen, Norske filmdistributørers forening, Nordisk Film Distribusjon, UIP, Filmweb, Nordisk Film Kino og Norsk filminstitutt.

Kampanjegruppen for ny, nasjonal kinokampanje:
Linn Barholt, CAPA Kinoreklame AS (prosjektleder)
Jørgen Stensland, Film & Kino
Åse Kringstad, Virke Produsentforeningen
Morten Christoffersen og Ole Telle Thomsen – Nordisk Film Distribusjon
Agnethe Sophie Buss Jensen, Norske filmdistributørers forening
Vegard Urke, UIP
Elisabeth Brinch, Filmweb
Erlend Bøksle, Nordisk Film Kino
Marianne Hjerpseth, NFI
Julie Ova, NFI

Reklamebyrået Anorak fikk tilslaget om å lage Velkommen tilbake på kino-kampanjen. Reklamefilmen er laget av produksjonsselskapet Babusjka med regissør Trond Kvig Andreassen og produsent Håkon Sørensen. Musikken er ved Susanne Sundfør.

 

Hvilke følelser får du når ser filmen som heter Velkommen tilbake på kino?

Med handling i «revers» og et uttalt fokus på en mangfoldig befolkning skal man forsøke å nå kinopublikummet gjennom feriemåneden over alle – juli.

Det er en samlet film- og kinobransje som står bak kampanjen, hvor målet er å få publikum inn i kinosalene igjen, melder Norsk filminstitutt (NFI).

De ga i 2020 hele 3,5 millioner kroner til kampanjen.

I tillegg til støtten fra NFI har distributørene og kinoene gått sammen og bidrar med ytterligere 900.000 kroner, får KINOMAGASINET.no opplyst av prosjektleder Linn Barholt fra CAPA Kinoreklame AS.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

Opprinnelig skulle kampanjen starte høsten 2020, men den lanseres nå først sommeren 2021, grunnet over et halvt år nedstenging av kinosalene i Oslo og omegn.

Det var en nedgang i frekvensen på kinobesøket hos norsk ungdom før COVID-19, og bransjen ønsker nå å engasjere spesielt disse til å gå mer på kino.

Den landsdekkende kinokampanjen skal markedsføres via Filmweb, via distributørenes lanseringer av aktuelle kinofilmer, og «i andre mediekanaler», som er spesifisert som YouTube – og sosiale medier som Instagram, Snapchat og Facebook.

Filmen skal også vises som reklamefilm før alle kinoforestillinger i Norge fra juli til desember – og på lineært TV i juli måned, hos TV 2.

Linn Barholt uttalte i 2020 at man «ønsker å begeistre, røre og få målgruppen til å glede seg til å gå på kino igjen. Publikum skal minnes på hvor god kinopplevelsen er.»

 

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

 

Det er tre hovedmålgrupper:

• Ungdom mellom 12 – 24 år, som ser på kino som en fritidsaktivitet med venner.

• Unge voksne 26 – 40 år, som benytter kino som underholdning og kultur.

• Foreldre mellom 30 – 45 år, som har kino som en familieaktivitet.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt kaller i en pressemelding kampanjen for «vakker».

– Den skal gi publikum tilbake følelsen av hvor fint det er å se film på kino, og den gode stemningen som oppstår når man sammen har fine filmopplevelser i en mørk kinosal, sier hun.

– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, sier Mo videre.

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

Intensjonen er at kampanjen skal henvende seg «til hele befolkningen, uavhengig av hvor de bor, kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse».

Dette er presisert i kampanjens mål.

Og dette reflekteres i stor grad i filmen, som viser flere etnisk norske par, en eldre hvit mann sammen med en afrikansk jente, en guttegjeng med bakgrunn fra Midt-Østen og Afrika, og flere andre etnisiteter i kinosetene.

Seksuell orientering og funksjonsnedsettelse er det vanskelig å se tegn til i selve filmen.

– Vi ønsker å lage en kampanje som rører ved folk og er emosjonell, og skaper en reaksjon, som trigger til et kinobesøk, sa Linn Barholt under en presentasjon av kampanjeplanene under et bransjearrangement på Den norske filmfestivalen 2020, onsdag 19. august.

 

Skjermbilde fra reklamefilmen Velkommen tilbake på kino (2021).

LES OGSÅ:

3,5 millioner kroner til den nye kinokampanjen

En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene

Relaterte sakerForsidenKinoreklamefilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. juni 2021
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinoreklamefilm

Siste saker fra KINOBRANSJEN

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer

Slik gikk det med julens nye kinofilmer

John Berge13. januar 2022
Les mer

For første gang på fire år fikk tre filmer 18-års aldersgrense for kinovisning

admin4. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Memory
    ANMELDELSE10. mai 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Frogner kino har fått en bra start med «din kino»-konseptet
Gi kinokundene en fin sommergave – KINOMAGASINET!