• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FESTIVAL

Dette er Kanonpris-vinnerne 2015

Eskil Vogt fikk prisen for beste regi og beste regissør for sin film Blind. Foto: Jitapriya Das, Kosmorama
Dette er Kanonpris-vinnerne 2015
John Berge
6. mars 2015

Torsdag den 5. mars 2015 ble Kanonprisen – filmbransjens egne prisutdeling - arrangert på Clarion Hotel & Congress i Trondheim under Kosmorama 2015.

Årets konferansier: Mona Grudt

Medlemmene i bransjens fagforbund har brukt vinteren til å stemme fram sine kolleger til priser og nominasjoner i elleve kategorier. Det er medlemmene i Norsk filmforbund, Produsentforeningen, Norske filmregissører, Norske dramatikeres forbund, Norsk filmlydforening, Skuespillerforbundet, NOPA og Norsk komponistforening som har stemt i de ulike kategoriene.

TRONDHEIM: Blind fikk hele fem av prisene under Kosmorama, og Mot naturen fikk to.

Eskil Vogt debuterte som spillefilmregissør med Blind. Han fikk Kanonprisen for både beste regi og beste manus.

I tillegg gikk filmen hen og vant prisene for beste lyddesign (Gisle Tveito), beste klipp (Jens Christian Fodstad) og ikke minst beste kvinnelige hovedrolle, til Ellen Dorrit Petersen.

Sistnevnte takket for prisen via eget videopptak fra sykesengen, og sa hun fortsatt var veldig glad for å ha fått hovedrollen i filmen, men var i tvil om hun var rett person til rollen. Å få prisen derimot var en god forsikring om at hun kanskje var den rette likevel, antydet hun.

Blind ble laget i 2013, produsert av Motlys og lansert 28. februar 2014 av Norsk Filmdistribusjon.

I sine to takketaler sa Eskil Vogt at det ikke finnes noe vanskeligere enn å sitte foran skjermen og fylle den med gode ideer som folk skal tenne på.

– Blind er et underlig manus, men det er takket være skuespillerne det fungerer som film, sa han.

Etter å ha vunnet regiprisen sa Vogt at han ville takke regikollegene, som hadde stemt ham frem.

– Dette er min første film som regissør, så det betyr mye for meg. Jeg var en filmnerd på videregående. Kanskje dette er et signal fra bransjen hva slags filmer man vil skal lages, sa han.

Gisle Tveito vant for beste lyddesign for samme film, men var også nominert for Kraftidioten.

– Jeg vil takke for alle som lar oss leke. Det er en evigvarende barnehage. Vi får betalt for å tøyse og eksperimentere, så nei, jeg vil ikke klippe meg og få meg ordentlig jobb!

Ole Giæver fikk prisen for beste mannlige hovedrolle for sin innsats i sin egen film, Mot naturen.

– Jeg kan ikke ta imot prisen uten å takke alle som har vært med og jobbet med filmen, sa han.

Filmens andre pris gikk til Maria Ekerhovd, som ble beste produsent for nettopp Mot naturen.

– Det handler om å være med å virkeliggjøre en visjon. Det er en ære å få jobbe med Giæver.

Mens det har vært medlemmene i Norsk filmforbund, Produsentforeningen, Norske filmregissører, Norske dramatikeres forbund, Norsk filmlydforening, Skuespillerforbundet, NOPA og Norsk komponistforening som har stemt i de ulike kategoriene, fikk også publikum stemme frem en pris.

Det var Filmwebs kanonpris, som ble delt ut for andre gang. Prisen gikk i år til Børning.

Direktør Harald L. Sæther kom på scenen og fortalte at det er en pris som stemmes frem av brukerne på Filmweb.no, som har oppimot to mill brukere i måneden.

Sæther kunne fortelle at i fjor var det 37 norske filmer som ble satt opp på norske kinoer. De fikk 2,7 millioner besøk og sto for 24,4 % av omsetningen. Fem av topp ti-filmene for 2014 var norske og fire av de fem best besøke var norske.

– Denne festivalen er viktig for Filmweb. Vi gikk tungt inn i Kosmorama i 2014 og bidrar gjennom å sponse pitchekonkurransen. Vi er opptatt av å selge mye kinobilletter, og med mange gode filmer vil vi lykkes.

Juryen fortalte at det var et særdeles høyt nivå på de åtte pitchene, og at det kom inn i alt 133 ideer. I et stadig strammene kinomarked er det lett å bomme, men juryen håper prisvinneren blir akkurat den filmen som treffer blink. Valget falt på en lite brukt sjanger i norge, og prisen gikk til filmideen Zombietrikken av Johan Fasting.

Vinnere av Kanonprisen 2014:

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE 2014:
ELLEN DORRIT PETERSEN, ”BLIND”

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE 2014:
OLE GIÆVER, MOT NATUREN”

BESTE BIROLLE 2014:
MARYON EILERTSEN, ”PERMAFROST”

BESTE REGI 2014:
ESKIL VOGT, ”BLIND”

BESTE MANUS 2014:
ESKIL VOGT, BLIND”

BESTE PRODUSENT 2014:
MARIA EKERHOVD, MOT NATUREN”

BESTE LYDDESIGN 2014:
GISLE TVEITO, ”BLIND”

BESTE KLIPP 2014:
JENS CHRISTIAN FODSTAD, BLIND”

BESTE FOTO 2014.
JOHN CHRISTIAN ROSENLUND, 1001 GRAM

BESTE FILMMUSIKK 2014:
GINGE ANVIK, DOKTOR PROKTORS PROMPEPULVER”

BESTE PRODUKSJONSDESIGN 2014:
JØRGEN STANGEBYE LARSEN, KAPTEIN SABELTANN OG SKATTEN I LAMA RAMA

FILMWEBS KANONPRIS 2014:
BØRNING

Kosmorama Sveinung Andreas Golimo (tidl. Filmkameratene) mottok prisen for Filmwebs Kanonpris for Børning. Foto: Jitapriya Das, Kosmorama
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FESTIVAL
6. mars 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FESTIVAL

Amandavinnere 2022 under Den norske filmfestivalen

admin21. august 2022
Les mer

Anerkjent britisk sjangerregissør til Oppdal

John Berge18. august 2022
Les mer

Fransk veteranfilmskaper til Haugesund

John Berge4. august 2022
Les mer

«Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»

Arne Bakkevold15. juli 2022
Les mer

Dette er nominasjonene til den norske filmprisen Amanda 2022

admin16. juni 2022
Les mer

Krigsseileren er åpningsfilmen under Den norske filmfestivalens 50-årsjubileum

John Berge10. juni 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Slik blir Kosmorama 2015
Kosmorama øker i popularitet