
Trondheim kino vant på tampen av 2019 den interne bransjeprisen «Årets kino: stor klasse» – for tredje år på rad. Hvorfor?
– Hemmeligheten er at alle er involverte, sier kinosjef Arild Kalkvik til Kinomagasinet.no.
– Vi satser veldig tungt på Den store kinodagen, og får med oss alle de ansatte. Det er en så travel dag at alle må være på jobb, sier kinodirektøren til kinobransjens fagblad.
Det er nettopp innsatsen under den årlige store kinodagene, som så å si alle kinoer i landet er med på, som er med på og avgjør hvem som vinner den interne bransjekåringen. Utdelingen fant sted 3. desember 2019 under kinobransjens julebord i Oslo. Alle prisene er en pengepremie på kr. 10.000 fra Film & Kino, samt et diplom. Den store kinodagen 2019 fant sted 2. november 2019.
– Tradisjonen hos oss i Trondheim kino er at alle ansatte stiller opp, kler seg ut og gjør hele dagen til en fest, forteller Kalkvik.
– Hvorfor vant dere, tror du?
– Vi booker filmserier til «Den store kinonatta» i samarbeid med de andre kinoene i KinoNor-kjeden, og vi startet jo dermed nesten dagen før. Vi viser filmer hele natten i forkant og har full rulle hele dagen, sier han.
Totalt hadde Trondheim kino 14.000 besøkende på Den store Kinodagen i 2019.
Samtidig forteller han om en samlet nedgang i antallet besøkende hos Trondheim kino i 2019 i forhold til 2018. I 2019 var det 667.925 solgte kinobilletter mot 754.102 i 2018, en nedgang på 11,43 prosent. Kinoen er fortsatt landets tredje største i antall solgte billetter.
– Det var dårligere enn året før, det var det. Selv om vi hadde en fantastisk oppgang i desember, så endte vi likevel med en nedgang for hele året på elleve prosent, sier Kalkvik.

Arild Kalkvik. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Han ser likevel lyst på 2020.
– Filmvåren 2020 ser veldig interessant ut og det virker som om tilbudet norske filmer kan gi året et løft. Det virker også som om Hollywood leverer bra i år, der både Black Widow, No Time to Die og Chris Nolans nye film, Tenet, alle er delvis er spilt inn i Norge. Vi opplevde jo både med Snømannen og Mission Impossible: Fallout at filmer med norsk deltakelse gir et større løft enn ellers, forteller Arild Kalkvik.
Trondheim kino liker å ligge i forkant av andre kinoer og har også tanker om ytterligere oppjustering av teknisk utstyr i løpet av 2020.
– Vi var først i Norden med D-BOX, det såkalte ristekinokonseptet. Der følger man filmens bevegelser og lar publikum føle hver scene på kroppen. Det er veldig populært, sier han.
– Vi fikk programmert Tunnelen i D-BOX, og det har ført til en oppsving på den filmen hos oss. Samtidig oppgraderer vi en del projektorer forhold til laser.
– Vi ser også at siden det blir laget mer og mer filmer som folk vil se, så ligger det store ansvaret på oss å lage en best mulig opplevelse for folk når de kommer hit. Derfor ønsker vi å ha en enda mer målrettet kontakt med kundene våre gjennom CRM-systemer, forteller kinosjef Arild Kalkvik.

Arild Kalkvik mottar den gjeve prisen for «Årets kino». Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
Facebook
RSS