
Fremtidens kino består av toneangivende aktører i den norske kinobransjen som jobber for å styrke bransjens konkurransekraft.
Fremtidens Kino eies og finansieres av Location med faglig støtte fra Film & Kino. Fremtidens kino støttes økonomisk av Coca-Cola. Prosjektledelse Bennett AS.
Deltakere:
Location (initiativtaker og eier)
Film & Kino (faglig støtte)
Oslo Kino
Norsk Kino
SF Kino
Trondheim Kino
Bergen Kino
Aurora Kino
Haugesund Kino
Fram Kino
Kino Sør
Fremtidens Kino er et faglig samarbeidsprosjekt for alle sentrale aktører i norsk kinobransje, som eies og drives frem av kioskkjeden Location.
«Visjonen er styrende for våre aktiviteter – hvis ikke aktiviteten løfter oss mot visjonen, skal vi ikke gjøre det,» heter det i et presentasjonsnotat for prosjektet.
Og hovedvisjonen er å få hele befolkningen oftere på kino.
Mens snittet nå er 2,7 ganger per år, er målet tre ganger i året. I tilegg skal omsetningen økes: 50 % av billettprisens verdi skal kunden legge igjen i kiosken og man vil at kunden skal bruke 20 % av billettprisen på en utvidet kino-opplevelse, heter det videre i prosjektpresentasjonen.
Nicolai Martens er administrerende direktør i Location Norway AS, som har hovedkontor i Trondheim.
– Ideen vår er at Fremtidens Kino skal være en arena der sentrale aktører i norsk kinobransje kan samles, løfte blikket og tenke utvikling sammen – på tvers av konkurransesituasjon og geografi. Vi driver det i samarbeide med Coca Cola, sier opplyser Martens til KINOMAGASINET.
Location og aktørene bak Fremtidens Kino har også som mål at kinobransjen skal profesjonaliseres til enda høyere standarder, skape enda bedre kundeopplevelser og flere samkjørte markeds- og salgsaktiviteter.
Fremtidens Kino-prosjektet – som først ble presentert under kinoseminaret i Kristiansand i 2012 – vil få en fremdrift under kinoseminarene i Trondheim i november 2013 (Den norske kinokonferansen), arrangert av Film & Kino.
– Her vil vi presentere trender og utvikling innen kino og det vi jobber med, forteller Nicolai Martens.
Location inviterer også bransjen på sin 15-årsjubileumsfest i samme anledning.
Til neste år planlegges det sertifisering av kinoansatte, med fokus på salg/service og gode kundeopplevelser og en nasjonal kampanje for å fremme kinoopplevelsen. På sikt ønsker prosjekteieren også å jobbe med ideer for å sikre produksjon av norsk barnefilm, samt å se mer på hva annet enn film kinoene kan tjene penger på.

Facebook
RSS