
Fakta om iHuman
VOD-premiere: 13.03.2020
Pris: 169 kroner hos Viaplay. Selges også som digital leiefilm hos andre VOD-leverandører.
Medvirkende: Ilya Sutskever, Ben Goertzel, Max Tegmark, Jürgen Schmidhuber, Hao Li, Silvina Seres m.fl.
Sjanger: Dokumentar
Regi: Tonje Hessen Schei
Nasjonalitet: Norge
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Euforia
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Denne dokumentarfilmen har en urovekkende stemning og tematikk. Den inneholder enkelte skremmende effekter og får derfor aldersgrense 12 år.
Dokumentar-thrilleren iHUMAN tar oss med på en reise inn i den «usynlige revolusjonen», hvor kunstig intelligens forandrer oss som mennesker og som samfunn. Vi er besatt, avhengig og kontrollert av teknologi. Men, hvem har egentlig kontrollen? Kunstig intelligens er blitt så avansert at vi står overfor en rekke etiske dilemmaer. Er vi i ferd med å gjøre oss selv overflødige?
iHUMAN er den første internasjonale kinodokumentaren som viser den akselererende industriens politiske og sosiale konsekvenser gjennom møter med noen av de største pionerene i vår tid. Hvordan sikrer vi at kunstig intelligens blir brukt i det godes tjeneste og ikke til overvåking, undertrykking og krigføring? Teknologifirmaene oppleves som de nye supermaktene. Kommer teknologien til å ta strupetak på demokratiet? Menneskeheten står foran et veiskille.
iHUMAN hadde verdenspremiere på prestisjetunge IDFA i Amsterdam før jul, med Edward Snowden i aftertalk. Filmen har også vært vist på FN-konferanse i Genève, presentert på G7-toppmøte og i EU, og skal vises på World Economic Forums "Global Technology Governance Summit" i april.
«Historisk» kaller den prisbelønte dokumentarfilmskaperen Tonje Hessen Schei arbeidet med å få hennes nye film iHuman tilgjengelig på andre plattformer da landets kinoer stengte salene sine dagen før premieren, 13. mars 2020.
Nå er filmen, som tar for seg kunstig intelligens, ute på en hærskare plattformer og er blant de mest etterspurte på Streamingguiden. Men det var en tøff situasjon, medgir hun:
– Det er skikkelig hardt å ikke få vist den på det store lerretet etter fem års arbeid med å lage en storslagen kinofilm, sier Hessen Schei:
– Viktigst for meg som regissør er jo at filmen når ut til folk. Jeg synes det er skikkelig rørende å se hvordan folk støtter hverandre i denne krisesituasjonen – og da er det godt å kunne bidra til at folk kan se dokumentarer som egentlig skulle vært på kino, hjemme i stuen.
Nå håper hun på en ny kinomulighet «når verden snur seg rundt igjen etter dette».
For noen kinoer har allerede gitt uttrykk for at de ønsker å vise filmen «post-korona», med paneldebatt eller samtale med regissøren i etterkant, ifølge filmens produsent Vibeke Skistad i Euforia film.

Etter en rad sterke kritikker og et sterkt løp lagt opp rundt kinopremieren for langdokumentaren «iHuman», måtte man kaste seg rundt og gå på nett med den. Foto: Euforia film
Letter trykket
iHuman er den første kinodokumentaren om kunstig intelligens, og interessen er stor. Mandag ble den for eksempel vist på den virtuelle versjonen av dokumentarfilmfestivalen Cph: Dox i København, i tilknytning til et direkteintervju der Edward Snowden snakket om bruken av kunstig intelligens i overvåkning.

Edward Snowden var med – per videolink – også da verdenspremieren på «iHuman» sto under dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam tidligere. Foto: Euforia film
Samtidig er Vibeke Skistad klar i talen.
– Alle filmer kan ikke flyttes til senere, det blir umulig for kinoene å få plass. En digital lansering letter på trykket, fastslår Eufora film-sjefen.
Festpremieren for iHuman på Colosseum tirsdag 10. mars 2020 ble et av de siste, store arrangementene før Norge gikk i tilnærmet lockdown. Allerede mens filmen rullet over kinolerretet, ble det avgjort å stenge større kinosaler. Torsdag 12. mars ble alle kinoer koronastengt. Men da var Skistad allerede i febrilsk sving for å klargjøre et alternativt slipp.
– Gode nyheter
– Vi så hvor det bar onsdag og begynte å undersøke mulighetene. Torsdag bestemte vi oss, og fredag var filmen ute hos de første tilbyderne. I løpet av premierehelgen var iHuman tilgjengelig hos Altibox, Get og Telenor/T-We, og tidlig i forrige uke hos SFAnytime og Viaplay. Snart kommer Google og iTunes med. Vi selger eller leier ut filmen til en pris tilsvarende en kinobillett, oppsummerer Skistad, som poengterer at den imidlertid ikke strømmes hos for eksempel Netflix og HBO.
Før helgen lå iHuman på topp hos Streamingguiden til Filmweb og flere av aktørene, noe Skistad kaller «meget gode nyheter».
– Tatt i betraktning at intet var klargjort eller levert til de ulike plattformene, var dette en rekordrask og fleksibel lansering. At dette skulle gå så fort, hadde jeg ikke trodd.

Ansiktsgjenkjenning demonstrert i «iHuman». Foto: Euforia film
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
Les anmeldelsen av iHuman på KINOMAGASINET her:
Test på mange områder
Nå håper den erfarne produsenten på «greie tall» for iHuman og sier videre:
– Jeg er spent på det videre løpet nå som filmen er på plass hos flere store. Vi har uansett moderate estimater, basert på sammenlignbare titler, men vi har jo aldri sluppet en film så kjapt før, og folk vil ha fersk film, så vi kan håpe på i hvert fall greie tall. For et godt resultat er vi avhengig av synlighet hos alle tilbydere over tid, og kampen om plassen er stor, og alltid en utfordring, sier hun og påpeker at alt over null i inntekt er en bonus, i og med at kinopremieren ble kansellert. Og uansett kroner og øre, er det veldig spennende å ha vært med på noe ingen har gjort før, sier den erfarne produsenten.
– Blir dette også en slags test på en ny, virtuell fremtid for filmbransjen?
–Dette blir en test på mange områder, ikke minst i forhold til i hvor stor grad folk ser fersk film hjemme – og da en film som ikke er blockbuster eller for barn. Det blir også en test på om det er mulig å gjøre det bra selv om vi mistet «buzzet» som bygges opp gjennom et kinoløp. Det er en stor utfordring, sier Vibeke Skistad.
– Et skikkelig sjokk
Hjemme sitter regissør Tonje Hessen Scheie, som kaller det å gå fra full intensitet i kinolanseringen til full lockdown «et skikkelig sjokk».
– Det vil sitte i kroppen lenge. Situasjonen for filmen og selskapet vårt nå er jo under stort press – som så mange andre filmer, selskaper og bransjer rundt i verden nå.
(NTB)
Facebook
RSS