• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

Det er tid for sommer-blockbustere!

Det er tid for sommer-blockbustere!
Katrine Wang Svendsen
30. juli 2021

Fakta om JAWS

JAWS poster

Haisommer (originaltittel: Jaws) er en amerikansk thriller og eventyr-grøsser fra 1975 regissert av Steven Spielberg.

Filmen handler om en fryktinngytende hvithai som terroriserer en idyllisk amerikansk ferieøy. Stedets politisjef vil stenge stranda, men lokalpolitikerne nekter i frykt for at stedet skal tape store inntekter fra sommergjestene.

Hovedrollen spilles av Roy Scheider, Robert Shaw og Richard Dreyfuss, mens sentrale biroller spilles av Lorraine Gary og Murray Hamilton.

Manus er basert på Peter Benchleys roman Jaws fra 1974. Den fikk tre oppfølgere; Haisommer 2 (1978), Haisommer 3 (1983) og Haisommer – hevnen (1987).

For over 45 år siden endret noe seg for evig og alltid på kinomarkedet. Fra da av var ikke sommeren lenger «dumpingplass» for filmer som var «til overs»! Det var Jaws – med den fantastiske norske tittelen Haisommer – som skulle endre på spillereglene.

Det var antatt at folk flest ikke ønsket å trekke til kinosalene om somrene. Det var ikke før 20. juni 1975 at dette skulle endre seg, i alle fall i USA. Før dette tidspunktet hedde nemlig sommeren vært brukt for å lanser filmer man ikke hadde særlig forventning til, man kan godt si man «dumpet» de filmene man ikke hadde tro på om sommeren.

Haien forsøker seg på Martin Brody (Roy Scheider).

Stephen Spielbergs film Jaws ble lansert den sommeren for 46 år siden og plutselig sto publikum i lange køer for å komme inn på filmen. I hele fjorten uker på rad var filmen på toppen av mest besøkte filmer. Folket elsket den, og det gjorde kritikerne også. Roger Ebert skrev da for Chicago Sun-Times og gav filmen fire stjerner. Han sa filmen var en «sensasjonelt effektiv action-film, en skremmende thriller som virker enda bedre fordi den har karakterer som har blitt utviklet som mennesker». Ebert var bare en av en lang lang rekke som priset filmen. Pr. i dag har filmen fra 1975 98 % friskhetsrating på Rotten Tomatoes fra kritikere basert på 91 anmeldelser. Ikke verst for en så gammel «filmtomat»!

Det var et samspill av faktorer som skjedde under lanseringen av Jaws, som senere hadde en enorm påvirkning på Hollywood og det som ble en ny blockbuster-sesong. Tidligere hadde store lanseringer blitt lansert kun på få kinoer, før de senere fikk en bredere lansering. Med premieren av Jaws var det hele 409 kinoer som viste filmen samme premierehelg. Det var også en stor nøkkelfaktor for suksessen – at filmen ble lansert med en stor markedsføringskampanje, noe som senere skulle bli modellen for hvordan sommerblockbusterfilmene skulle lanseres. Det var selvsagt ikke alltid det gikk som planlagt, men det er en annen historie.

Steven Allan Spielberg ble født 18. desember 1946 i Cincinnati, Ohio. Familien hans var ortodokse jøder. Spielbergs besteforeldre fra faren var fra Ukraina, som bosatte seg i Cincinnati i USA på 1900-tallet. Steven Spielberg er den finansielt mest suksessrike filmregissør gjennom tidene.

Tidligere hadde blockbusterfilmene belaget seg i stor grad på jungeltelegrafen. Med begrenset åpning kunne publikum gjøre opp sin mening, og de gode filmenes opplevelser ble spredt av publikum selv. Det tok tid å få en suksess. Filmkopiene var analoge og de måtte jo sendes rundt.

Måten Universal lanserte Jaws på var tidligere en metode kun brukt av filmer ansett som dårligere enn de store blockbusterne. De brukte store summer på TV-reklame og ved å lansere filmen samtidig på landsbasis kom de også kritikerne i forkjøpet. Det hjalp selvsagt at publikum virkelig elsket filmen og at det amerikanske publikum som en helhet snakket om filmen på samme tid. Publikum ville se filmen, og så ville de se filmen igjen og igjen.

Haien hadde et eget navn – Bruce.

Jaws spilte inn svimlende 470 millioner dollar på verdensbasis. Mot et budsjett på ni millioner dollar (det forventede budsjettet var dog på tre millioner dollar) var det ingen som satte spørsmålstegn verken om filmens suksess eller muligheten for suksess ved å lansere store filmer i sommersesongen. Med andre ord skulle det kun én storfilm til, satt sammen av en relativt uerfaren regissør, for å gjøre en drastisk endring i Hollywood og filmverden som industri, slik publikum kjente den.

I Norge uteble sommerblockbusteren en god stund. Jaws kom for eksempel ikke ut i Norge før midt på neste vinter – 16. februar 1976. Dette var som en følge av tiden man levde i hvor det tok lang tid før filmer ble lansert verden rundt. Filmene var på rull og det var store kostnader med kopiering og frakt av ruller rundt på kinoer. Også innad i Norge gjorde dette til at man kunne vente lenge på en filmpremiere, spesielt i små byer.

Sommeren 1975 ble en sommer utenom det vanlige.

Denne hindringen ble fjernet da Norge ble det første landet i hele verden som fikk heldigitaliserte kinoer. Dette var ferdigstilt sommeren 2011 og gjorde mulighetene langt enklere for at premierene i Norge kunne skje samtidig som i andre land. Etter digitaliseringen kunne Film & Kino rapportere at det var blitt raskere tilgang på filmpremierer, og spesielt de mindre kinoene hadde fått langt bedre tilgang til film.

Det er vanskelig å spore konkret informasjon om når sommerblockbusteren gjorde sitt inntog i Norge, men i en artikkel fra 2014 i Dagens Næringsliv ble det skrevet en artikkel som omfattet at sommeren nå også var blitt en gjev kinosesong. I samme artikkel fremheves juli 2009, som en ekstremt god sommersesong for kinofilm innen norsk kinodrift, med storfilmer som Istid 3: Dinosaurene kommer og Harry Potter Halvblodsprinsen som begge trakk enormt publikum til norske kinoer. Det kan derfor se ut som om 2009 kan fremheves som året hvor sommerblockbusteren virkelig var blitt etablert i Norge, og at heldigitaliseringen videre har gjort det mulig å dyrke den amerikanske tradisjonen med store blockbustere i sommermånedene.

En scene fra Harry Potter – Halvblodsprinsen.

Det vil dog alltid være Jaws som satte i gang det hele med sommerblockbusteren. De åpnet døren for sjangermiks av filmer, for store science-fiction filmer, tegneseriehelter på kinoskjermen og temaparker som Disney og Universal. Siden lanseringen av Jaws i 1975 har ikke Hollywood vært det samme som det en gang var, og heller ikke kinobransjen verden over. Nå håper vi alle at det også blir noen blockbusterfilmer å snakke om for sommeren 2021!

Artikkelen er opprinnelig publisert i KINOMAGASINET nr. 2-2021, som kan leses her (krever abonnement).

Relaterte sakerForsidenHaisommerJawssommerSteven Spielberg
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
30. juli 2021
Katrine Wang Svendsen https://www.facebook.com/catbeist

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET og kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss.

Relaterte sakerForsidenHaisommerJawssommerSteven Spielberg

Siste saker fra FILMHISTORIKK

De lystige skurkene i Sherwood-skogen

John Berge16. januar 2023
Les mer

Filmjubilanten: Con Air – en actionfest vi aldri glemmer!

Ole-Kristian Solberg30. desember 2022
Les mer

De beste filmene med innslag av casino og pengespill

John Berge29. desember 2022
Les mer

Filmjubilanten: 80 år siden Walt Disney fortryllet kinopublikum med Bambi

Ole-Kristian Solberg28. desember 2022
Les mer

Nå er jubileumsfeiringen av Bond i gang

John Berge22. september 2022
Les mer

Slik feires James Bond i den hemmelige agentens hjemland

John Berge2. august 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Se en av disse Las Vegas-filmene for å lette på stemningen etter dystopiske Army of the Dead
Realisme i film: hvor mye betyr det?