
KRISTIANSAND: Daglig leder i det nyoppstartede distribusjonsselskapet Sharing, Dyveke Graver, varsler om Gråtass-feber i 2016.
I tillegg til Barnefilmfestivalen blir det også arrangert filmtreff på Fønix kino Kristiansand i disse dager. Der er blant annet daglig leder i det nyoppstartede distribusjonsselskapet Sharing, Dyveke Graver, tilstede.
– Hva er Sharing?
– Sharing er et nyoppstartet distribusjonsselskap hvor jeg er daglig leder. Vi setter i disse dager opp teamet i selskapet. Utgangspunktet for Sharing er at vi ønsket å starte et distribusjonsselskap hvor vi fokuserer fullt og helt på barnefilm. Jeg har jobbet med lansering i Cinenord i de siste seks årene, og jeg føler at vi har bygd opp en god kompetanse når det kommer til barnefilmer på kino. Og vi synes at tiden er inne for å komme på banen som en ny aktør i dette markedet.
– Hva slags filmer blir distribuert ut på kino av Sharing i første omgang?
– Det er altså Cinenord Kidstory sine filmer vi fokuserer på i første omgang, hvor tre nye filmer om Gråtass er de første vi gar signert. Disse tre har premiere i februar 2016 (Gråtass – Gøy På Landet), august 2016 (Gråtass Redder Gården) og februar 2017 (Gråtass Gir Gass).
– Vil dere kun distribuere Cinenord sine filmer?
– I første omgang blir det det, men vi har et sterkt ønske om å distribuere barnefilmer fra andre filmprodusenter også.
– Kan du fortelle litt mer om disse tre Gråtass-filmene?
– Det startes med opptak nå i midten av mai, og spilles inn hele sommeren til slutten av juli. Første film lanseres i vinterferien 2016. Neste film kommer allerede i august samme år. Vi har med erfaring fra Karsten og Petra-filmene sett at publikum raskt er klare for nye filmer, og vil ha mer!
Graver forteller at målgruppen er ganske lik Karsten og Petra-publikummet, men håper å nå enda bredere med Gråtass.
– Cinenord har mye erfaring fra Karsten og Petra-filmene, dette tar vi med oss, samtidig som vi ser vi på nye måter å jobbe på. Vi er et lite selskap hvor det er disse filmene vi fokuserer på. Dette fører til en veldig tett oppfølging med kinoene og alle samarbeidspartnerne våre. Ettersom vi kjører ut alle tre filmene ganske tett, blir det en helhetlig tankegang, i tillegg til å jobbe med én og én film. Vi håper å gjøre det enda større og enda bedre med denne lanseringen.
Det blir ekstra stas med premieren på Gråtass – Gøy På Landet i vinterferien 2016, siden den lille, grå traktoren fyller 20 år det året.
– Dette ønsker vi å markere, og vi synes det er svært passende med en revitalisering av Gråtass på kino da han har bursdag. Vi har mange samarbeidspartnere, som blant annet Fantasifabrikken, Cappelen Damm og Gråtassland. Disse jobber med merkevarene Gråtass og vil sammen med oss skape en sterk kampanje når Gråtass skal ut til publikum over hele landet.
– Hvor mange kinoer tenker dere å gå ut på?
– Vi tenker å gå ut til alle i Norge (ca. 180 stykker). Vi har jo pratet med en del kinoer allerede, og det vi har fått av tilbakemeldinger er at de ønsker seg filmer til den tiltenkte målgruppen. Dette er vi kjempeglade for, og vi føler at vi fyller et tomrom i markedet. Derfor er vi veldig trygge på å gå ut med filmen til alle kinoene i landet.
I motsetning til mange andre distributører våger Sharing å gå ut med norsk barnefilm på vårparten.
– Vi ser at etterspørselen er stor, derfor har vi valgt å gå ut med den første Gråtass-filmen på vårparten. Gråtass er et godt, kjent, norsk konsept, så vi ser frem til et stort besøk, selv med mange utenlandske konkurrenter.
De tre filmene har lagt stor vekt på humor og moro, forteller den entusiastiske daglige lederen.
– Det er utrolig morsomme manus. Jeg har sittet og ledd godt mens jeg har lest gjennom de. Dette er vi sikre på at vil slå an hos både barn og voksne. Vi håper, og tror, at hele familien vil kose seg på kino.

Facebook
RSS