
Norges nest største kinokjede har ikke sans for Kinoklubb Norge, som er et nytt konsept rettet mot et godt voksent publikum. De startet i stedet sin egen fordelsklubb, Store filmopplevelser.
I korte trekk koster et medlemskap i den kommende Kinoklubb Norge 149 kroner for tolv måneder medlemskap. Dette kan kjøpes når som helst på året og varer i 365 dager. Medlemskapet gir 50 % rabatt på sju utvalgte filmer som et filmutvalg plukker ut. Målet til klubben er 40.000 medlemmer i løpet av første driftsår. Konseptet er bygd på den danske Biografklubben. Klubben ble lansert 2. lanserert februar 2016. Filmweb står bak, med Nordisk Film som majoritetseier.
Og det er ingen hemmelighet at forholdet mellom Nordisk Film og erkekonkurrenten SF Kino ikke er det varmeste …
Hva konseptet går ut på kan du lese i en større artikkel her.
Her kan du lese om lanseringen, som nylig fant sted.
– Hvorfor ble dere ikke med i Kinoklubb Norge?
– Det er en helhetsvurdering, basert på konseptet og avtalen, forklarer salgs- og markedsdirektør Jon Einar Sivertsen hos SF Kino AS.
– Våre undersøkelser på målgrupper viser ikke at det er et stort behov for prisreduksjon mot den godt voksne målgruppen. Vi har ikke en betalingsutfordring med de i Norge. Det er ungdommer som har innvendiger på pris og til en viss grad barnefamilier, mener Sivertsen.
Etter SF Kinos mening er det mangel på tid og andre sosiale aktiviteter som er «konkurrenten» for å få de godt voksne mer på kino.
– Vi er usikre på om det er behov for en så aggressiv prispolitikk. Så kan man diskutere hvor billig det er siden det er en betalt medlemsavgift og halv pris på billettene. At medlemmene betaler til Filmweb for å bli medlem blir ikke en del av vårt regnestykke, sier Sivertsen.
Han sier at SF Kino kjenner suksessen fra Danmark gjennom 20 år, men er usikre på om den er direkte overførbar til det norske markedet.
– Å betale for å være i en kundeklubb er et ukjent konsept i Norge. Nå har jo alle type virksomheter kundeklubber. Du får slike medlemskap kastet etter deg. Da er mekanismene i tillegg bonus og ekstrating. Og ikke at du skal betale for å være medlem, for så å få halv pris på hovedproduktet.
– Er det ikke noe med konseptet dere liker?
– Vi liker kundeklubbens del om at dette er filmene du «bør se». Men også der har vi vårt eget konsept gjennom et par år, Store filmopplevelser, og vi vil bygge videre på det. (Les mer om dette i en egen sak her.)
– Hva med første film, Birkebeineren?
– Det er en for stor film til å markedsføres i et slikt konsept. I Danmark er Biografklubben til for å få opp interessen for gode filmer som i utgangspunktet er litt smale. Men å rabattere Birkebeineren for å få folk inn i klubben? Er det riktig for oss i bransjen og for filmlanseringen? Da lover de kanskje mer kommersielle og større filmer enn det de vil levere over tid, spekulerer Sivertsen.
– Hva med å satse på ungdom?
– Her spriker undersøkelsene noe. Det er relativt bra med ungdom på norske kinoer sammenlignet med andre europeiske land. Men vi skal være oppmerksom på trenden. Spør du ungdom en uke etter The Hunger Games, sier de at de vil gå på kino. Er det ikke store ungdomsfilmer på kino er de ikke så interesserte. Det er veldig filmavhengig. De går veldig i flokk. En ungdomsfilm som slår gjennom blir kjempestor. Da har vi gode tall på at de går på kino. men det er tøffere å løfte en smal og ukjent ungdomsfilm – nesten umulig.

Facebook
RSS