• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Derfor sier SF Kino nei til Kinoklubb Norge

Jon Einar Sivertsen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Derfor sier SF Kino nei til Kinoklubb Norge
John Berge
John Berge
4. februar 2016

Norges nest største kinokjede har ikke sans for Kinoklubb Norge, som er et nytt konsept rettet mot et godt voksent publikum. De startet i stedet sin egen fordelsklubb, Store filmopplevelser.

I korte trekk koster et medlemskap i den kommende Kinoklubb Norge 149 kroner for tolv måneder medlemskap. Dette kan kjøpes når som helst på året og varer i 365 dager. Medlemskapet gir 50 % rabatt på sju utvalgte filmer som et filmutvalg plukker ut. Målet til klubben er 40.000 medlemmer i løpet av første driftsår. Konseptet er bygd på den danske Biografklubben. Klubben ble lansert 2. lanserert februar 2016. Filmweb står bak, med Nordisk Film som majoritetseier.

Og det er ingen hemmelighet at forholdet mellom Nordisk Film og erkekonkurrenten SF Kino ikke er det varmeste …

Hva konseptet går ut på kan du lese i en større artikkel her.

Her kan du lese om lanseringen, som nylig fant sted.

– Hvorfor ble dere ikke med i Kinoklubb Norge?

– Det er en helhetsvurdering, basert på konseptet og avtalen, forklarer salgs- og markedsdirektør Jon Einar Sivertsen hos SF Kino AS.

– Våre undersøkelser på målgrupper viser ikke at det er et stort behov for prisreduksjon mot den godt voksne målgruppen. Vi har ikke en betalingsutfordring med de i Norge. Det er ungdommer som har innvendiger på pris og til en viss grad barnefamilier, mener Sivertsen.

Etter SF Kinos mening er det mangel på tid og andre sosiale aktiviteter som er «konkurrenten» for å få de godt voksne mer på kino.

– Vi er usikre på om det er behov for en så aggressiv prispolitikk. Så kan man diskutere hvor billig det er siden det er en betalt medlemsavgift og halv pris på billettene. At medlemmene betaler til Filmweb for å bli medlem blir ikke en del av vårt regnestykke, sier Sivertsen.

Han sier at SF Kino kjenner suksessen fra Danmark gjennom 20 år, men er usikre på om den er direkte overførbar til det norske markedet.

– Å betale for å være i en kundeklubb er et ukjent konsept i Norge. Nå har jo alle type virksomheter kundeklubber. Du får slike medlemskap kastet etter deg. Da er mekanismene i tillegg bonus og ekstrating. Og ikke at du skal betale for å være medlem, for så å få halv pris på hovedproduktet.

– Er det ikke noe med konseptet dere liker?

– Vi liker kundeklubbens del om at dette er filmene du «bør se». Men også der har vi vårt eget konsept gjennom et par år, Store filmopplevelser, og vi vil bygge videre på det. (Les mer om dette i en egen sak her.)

– Hva med første film, Birkebeineren?

– Det er en for stor film til å markedsføres i et slikt konsept. I Danmark er Biografklubben til for å få opp interessen for gode filmer som i utgangspunktet er litt smale. Men å rabattere Birkebeineren for å få folk inn i klubben? Er det riktig for oss i bransjen og for filmlanseringen? Da lover de kanskje mer kommersielle og større filmer enn det de vil levere over tid, spekulerer Sivertsen.

– Hva med å satse på ungdom?

– Her spriker undersøkelsene noe. Det er relativt bra med ungdom på norske kinoer sammenlignet med andre europeiske land. Men vi skal være oppmerksom på trenden. Spør du ungdom en uke etter The Hunger Games, sier de at de vil gå på kino. Er det ikke store ungdomsfilmer på kino er de ikke så interesserte. Det er veldig filmavhengig. De går veldig i flokk. En ungdomsfilm som slår gjennom blir kjempestor. Da har vi gode tall på at de går på kino. men det er tøffere å løfte en smal og ukjent ungdomsfilm – nesten umulig.

FILMWEBS INITIATIV: Fordelsklubben Kinoklubb Norge startet opp 2. februar 2016.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
4. februar 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • SFs alternativ til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • 2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert 02.02.2016
  • SF Kino blir ikke med i Kinoklubb Norge 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge starter på nyåret 2016 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge utsettes 28.04.2015
  • Elisabeth Brinch leder Kinoklubb Norge 13.01.2015
  • Skal starte «kinoklubb» for folk over 40 30.10.2014

Siste saker fra KINODRIFT

Norges eldste kino får konkurrent

John Berge21. januar 2021
Les mer

Kommunekino vil starte kino nummer to

John Berge21. januar 2021
Les mer

Gladnyhet fra Asker

John Berge21. januar 2021
Les mer

Kinosjefene på Romerike om kinoåret 2020

John Berge12. januar 2021
Les mer

Feirer 30 år som kino

John Berge23. desember 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Endringer hos Nordisk Film Kino
SFs alternativ til Kinoklubb Norge