
Er Magi Pod den nye IMAX? Vi har detaljene om det spennende, nye kinokonseptet.
Det nye oppslukende kinoformatet Magi Pod kan bli den største utfordrereren overfor Imax.
Magi Pod-konseptet, utviklet av guruen for visuelle effekter Doug Trumbull, gir plass til 60-70 mennesker, men bruker de aller nyeste utviklingene innen kinoteknologi for å skape en opplevelse og en rival mot Premium Large Format (PLF), men til en mye lavere pris.
Premium Large Format er et storformat med ekstra store lerreter som strekker seg fra gulvet og helt opp til taket. Dette gir publikum en større opplevelse enn tidligere.
Opplevelsen er ikke kun en gigantisk skjerm, men kombineres med oppgraderte seter, nyutviklede lydsystemer og andre spesielle funksjoner.
Det har vært andre rivaler på markedet som RealD Luxe, Dolby Cinema og China Film Giant Screen, men ingen av disse har laget så mye som en bulk i Imax sin globale dominans.
Magi Pod har nå muligheten til å være en utfordrer ved å skapet et helt nytt marked: Premium Small Format (PSF).
Screen Daily har i detalj beskrevet systemet.
Magi Pod har kun 8 meter med luft over hver tilskuer, sammenlignet med 29 meter som er typisk for et PLF-auditorium.
Det hevdes at Magi Pod kommer til å være billigere og mer effektiv bruk av plassen i et kinohus enn PLF. Prisen per sete skal være en sjettedel av en PLF-kinosal. Det vil ta en uke å installere den prefabrikerte «boksen» i en eksisterende kinosal, eksempelvis i en mellomstor nåværende kinosal. Men kinoteknisk må DCI- og SMTPE-standarden måtte endres før man kan vise filmer med 3D 4K 120 bilder i sekundet, som Trumbull legger opp til.
Turnbull er sitert på følgende:
«Vår prototype er ulik noe noen annet kinohus noen gang har sett. Det er ikke en rektangulær boks og den har ikke en flat skjerm. Det er mer som et hologram-plattform, eller tomrom, eller noe som omfavner tilskuerne. Det gir storskjerm-opplevelsen på en relativt liten plass med et beskjedent budsjett.»
Magi Pod posisjonerer seg selv til å være den perfekte passen til å vise Ang Lees Billy kommende fim, Bill Lynn’s Long Halftime Walk, som ble filmet i 120-bilder per sekund, 3D 4K.
(Les mer om Ang Lees nye film og de tekniske fremskrittene i KINOMAGASINETs artikkel her.)
Lee er en av mange regissører og studioledere som har besøkt Trumbulls prototypeinnstallasjon for å evaluere dens potensial. Det er allikevel sannsynlig at hans film kommer ut før Magi Pod er klar flere steder. Det er dog større håp for at oppfølgeren til Avatar kan bli vist via Magi Pod.
Magi Pod vil konkurrere mot andre PLF-formater som Dolby Cinema, RealD’s Luxe, China Film Giant Screen, EclairColor m.v.
Imax er allikevel den mest sårbare basert på det faktum at de allerede har lansert en variant av IMAX, men at de ikke kan lansere sin egen konkurrerende PLF.
Imax fikk en del kritikk da de gjorde om på vanlige kinosaler, som av kritikerne ble kalt LieMax, før Imax deretter endret fokus til digital projeksjon og fokuserte på nye markeder som Kina.
Om Imax på nytt skal sikte mot mindre multiplekser vil risikere å skape en forvirring rundt merkevarebyggingen som Imax ønsker å ha.
Det skal nevens at Imax allerede har lansert et lignende format som Magi Pod, men kun for de ekstremt rike, som ønsker å ha et hjemmekinoannlegg ulikt noe annet. Det er derfor ikke sikkert at Imax ikke ønsker å lansere en mindre multipleks-versjon. Men før dette skjer må vi avvente å se om Imax er forberedt på å gå inn i high frame-markedet (HFR), som Imax så langt har motstått fristelsen av – med filmer som The Hobbit-trilogien.
En annen potensiell utfordrer ville vært Dolby Cinema, som ligner på Imax ved å posisjonere seg selv som de med den ultimate teknologi for den totalt oppslukende filmopplevelsen. Den passer lettere (men dog ikke billigere) for eksisterende multipleksers infrastruktur.
Det er for øyeblikket ikke lønnsomt å bygge et Dolby Cinema auditorium, med tanke på kostnaden rundt modifiserte Christie 6P laser, Dolby Atmos-lyd, spesielle seter og veggdekke m.m.
Det er her Magi Pod kommer inn ved å tilby denne totalt oppslukende filmopplevelsen til en signifikant lavere pris, noe som betyr at den kan kapre en andel av markedet.
Til tross for mulighetene Magi Pod tilbyr, er den største utfordringen å få noen av kjedene til å gå for konseptet.
Problemet har en slags «kylling og egget»-problemstilling, som har plaget alle de nye kinoformatene.
Billy Lynn-filmen er en flott måte å demonstrere mulighetene for Magi Pod, men den vil ikke kunne lansere konseptet i stor skala. Det er derfor Trumbull har satt sitt håp mot de neste Avatar-filmene. Det var også Avatar som skapte gjennombruddet for 3D på kino. Det er derfor ikke rart at Trumbull for tiden pleier sitt forhold med James Cameron og Jon Landau og ønsker å få vist sin Magi Pod-prototype til de.
Prototypen er bygd i Douglas Trumbulls base i Massachusetts og dit valfarter den ene Hollywood-toppen og toppregissørene nå for tiden for å ta det hele i øyesyn.
– For å skape en opplevelse for forbrukerne som er drastisk annerledes enn det å laste ned eller streame film til datamaskiner eller TV, må vi redesigne hva en kino kan være. Dolby Cinema tar ting i en flott retning, men installasjonen er kostbart. Magi Pods er et paradigmeskifte i filmopplevelsen og bransjen, hevder Trumbull overfor Screen Daily.
I all hovedsak basert på en artikkel hos CelluloidJunkie.com og gjengitt med tillatelse.
Oversettelse av Katrine Wang Svendsen og John Berge.
ØVRIGE KILDER: Movietickets.com og Screen Daily


Facebook
RSS