• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Den store forskjellen: IMAX før og nå

Andrew Cripps – IMAX-sjefen for Europa, Midt-Østen og Afrika – under Den norske kinokonferansen 2015 i Drammen, hvor han la ut i detalj om IMAX-systemet. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Den store forskjellen: IMAX før og nå
John Berge
23. november 2015

DRAMMEN: Med nye IMAX-saler på plass i København og Stockholm, og i Oslo fra 2017, er IMAX for alvor tilbake i den norske kinobransjen.

IMAX forbindes av mange med flotte undervisnings- og dokumentarfilmer, men faktum er at selskapet etter digitaliseringen er blitt en viktig omsetningskanal for de store Hollywood-blockbusterne.

Ikke bare er flere filmer fotografert helt eller delvis med IMAX-kameraer, men alle filmene som vises på IMAX-kinoene spesialtilpasses nettopp for dette formålet.

«UTÅLMODIGE»

IMAX-sjefen for Europa, Midt-Østen og Afrika, Andrew Cripps, gjestet nylig Norge og Den norske kinokonferansen 2015 i Drammen. KINOMAGASINET overvar hans presentasjon og snakket også med Cripps i etterkant.

– Vi er veldig utålmodige med hensyn til å bygge flere IMAX-kinoer. Suksessen er allerede sikret etter Stockholm-åpningen og vi vet styrken til varemerket vårt. Vi håper også å installere det i andre byer i Norden, fortalte Cripps.

Han mener IMAX nå er mye mer finansielt interessant for kinokjeder.

– Vi pleide å selge utstyr til kinoene, men nå er det mer fleksibelt. Nå inngår vi ulike forretningsavtaler med kinoene.

– Hvordan utvikler dere lyden? Dolby Atmos er nå i skuddet.

– Vi liker ikke å sammenligne. 5.1-kanaler er standard, og nå er det et nytt 12.0-system fra oss, med fire takkanaler og to ekstra sidekanaler. Dolby Atmos har mange flere kanaler, men vi tror også vårt er veldig godt.

30 ÅRS ERFARING

Andrew Cripps har også ledet Paramount Pictures og United International Pictures i løpet av sine 30 år i bransjen.

I foredraget slo han fast at «folk har bedre utstyr hjemme, så hva må vi gjøre for å få folk til å komme på kino?»

– Etter 100 år vil ikke kino forsvinne. Vi er sosiale av natur, vi liker å sitte sammen og le sammen, men kinoen må tilpasse seg med tanke på Netflix, HBO og andre VOD-leverandører, og alt annet. Den gode nyheten er at forbrukerne i dag ser mer filmer enn noensinne i historien, men på flere plattformer. Man må derfor ha «wowfaktoren» skal folk ta seg tid til å komme på fast basis til kinoene. Der spiller IMAX en rolle, sa en engasjert Cripps.

PARADIGMESKIFTE

Det gamle IMAX var analogt og veldig kostbart. Systemet startet opp i Canada i 1967, med et eget format og etterhvert egne kinoer. Det var først da Hollywood-filmene ble konverterte og IMAX-lanserte ting begynte å endre seg. Milepæler her er The Polar Express i 2004 som ble første 3D-film hos IMAX-kinoene og The Dark Knight i 2008 som delvis ble filmet med IMAX. Skyfall (2012) hadde også mer bildeinformasjon i IMAX-versjonen, mens Transformers: Age of Excintion (2014) var første film fotografert med IMAX 3D-kamera. I 2015 satser IMAX også på laserprojeksjon.

Det største paradigmeskiftet skjedde dog da IMAX gikk digitalt både med hensyn til kameraet og kinovisningene.

KJENT VAREMERKE

– Vi beskytter varemerket sterkt. Når du skal betale en premium pris på kino, må du få en premium differensiert opplevelse. Filmskaperne er våre beste ambassadører. Vi ville ikke vært der vi er i dag uten disse forbindelsene, sa Cripps.

Per høsten 2015 er det i overkant av 1.000 IMAX-saler i verden. Det kom 130 nye bare i 2015. 364 signerte avtaler er på plass videre.

– Har vi nok filmer i IMAX? spurte Cripps selv og sa:

– Ja! Vi jobber med alle studioene. Nå har vi en ny avtale med Fox. Og alle de andre!

Cripps la til at IMAX gjerne vil inn i ikoniske lokaliteter og at de jobber (som regel) med toppkinoene i alle verdensdeler. Her i Norden er det Nordic Cinema Group i Norge, Sverige, Finland og Baltikum og Vue (Cinemaxx) i Danmark.

understreket IMAX-sjef Andrew Cripps. Foto: John Berge BFI IMAX London (bildet bakerst) er verdens mest inntektsbringende IMAX-sal. – Det er alltid fulle hus. Bygget ligger kronglete til og parkering er umulig å finne. Men her vi londonerne se film, fortalte IMAX-sjef Andrew Cripps. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET © – Dagens IMAX-system er noe helt annet enn for bare få år tilbake, understreket IMAX-sjef Andrew Cripps. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
23. november 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Pangåpning for IMAX i Stockholm 18.11.2015
  • Ønsker ikke IMAX/Netflix-testen 30.09.2014
  • SF Bio åpner IMAX i Stockholm 15.05.2014

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Edda kino med Dolby Atmos-anlegg
CE+S og Unique lanserer Cielo i Europe