
Coca Cola og kinokjedene har i årevis hatt en sterk forbindelse, forteller Corinne Thibaut, International Director Cinema & Leisure hos The Coca-Cola Company.
Corinne Thibaut holdt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim i november, med tittelen «Driving retail growth in a challenging environment.» (SE VIDEOINNSLAG UNDER.)
Hva er vel et kinobesøk uten popcorn, M, eller (i undertegnedes tilfelle) Fox og Nox? Alle og enhver har sine kinofavoritter.
Coca Cola vil naturligvis at gjestene skal føle at intet kinobesøk er komplett uten en iskald Cola-flaske.
Thibaut fortalte at Cola vært med i filmene siden 1905, men at det var først i 1947 at den første salgsboden ble innført på kinoene. Og i 1950 oppsto begrepet «combos» med Cola og andre varer.
– Coca Cola har alltid hatt en sterk forbindelse med studioene og kinoene. Mens det i markedet ellers er 50/50 mellom Cola og Pepsi, har vi en 88 prosent stor markedsandel i Nord-Amerika på kino og 85 prosent her i Europa, sa Thibaut.
Hun pekte på at kinobransjen nå er innovative, og har både Dolby Atmos, Higher Frame Rate, 4K og 3D å skilte med. Derfor vil også Coca Cola forsøke å være mer innovative, og kanskje bruke de nye kinoteknologiene i større grad, antydet Coca Cola-direktøren.
Utfordringer det norske markedet står overfor er eventuell nedgang i kinobesøket.
Coca Cola er bekymret over at færre unge besøker kinoene og at de drikker også mindre cola.
– Vi må rekruttere neste generasjon coladrikkere. Drikker de det nens de er unge vil de drikke det hele livet, sa Thibaut.
Hun sa videre at tidliger vekststrategier ikke virker og at det å øke prisene heller ikke er hensiktsmessig.
– Det kan skape en negativ prisoppfatning, det er en risiko. Med høy pris åpner du for at kiosker utenfor kinoene din kan selge mer til lavere priser enn hos deg. Vi kan ikke øke prisene. 91 prosent av de spurte i en undersøkelse synes allerede at de er for dyre. «Smuglere» kjøper godteri og drikke ved siden av kinoen. De er smarte kjøpere og gjerne tenåringer.
– Så når vi ikke kan øke priser og heller størrelse. Hva kan vi gjøre. Vi kan selge til flere. 1 av 2 kjøper ikke når de er på kino. Vi kan vise frem popcornmaskinen. Lukt er effektivt. Vi kan ha smaksprøver. Vi gir bort Cola hele tiden. Og vi er i et unikt miljø – ikke i et dyrt supermarked.
Facebook
RSS