• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Coca Cola og kinoene

Corinne Thibaut, International Director Cinema & Leisure hos The Coca-Cola Company i aksjon under foredraget på Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Coca Cola og kinoene
John Berge
John Berge
3. januar 2014

Coca Cola og kinokjedene har i årevis hatt en sterk forbindelse, forteller Corinne Thibaut, International Director Cinema & Leisure hos The Coca-Cola Company.

Corinne Thibaut holdt foredrag under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim i november, med tittelen «Driving retail growth in a challenging environment.» (SE VIDEOINNSLAG UNDER.)

Hva er vel et kinobesøk uten popcorn, M, eller (i undertegnedes tilfelle) Fox og Nox? Alle og enhver har sine kinofavoritter.

Coca Cola vil naturligvis at gjestene skal føle at intet kinobesøk er komplett uten en iskald Cola-flaske.

Thibaut fortalte at Cola vært med i filmene siden 1905, men at det var først i 1947 at den første salgsboden ble innført på kinoene. Og i 1950 oppsto begrepet «combos» med Cola og andre varer.

– Coca Cola har alltid hatt en sterk forbindelse med studioene og kinoene. Mens det i markedet ellers er 50/50 mellom Cola og Pepsi, har vi en 88 prosent stor markedsandel i Nord-Amerika på kino og 85 prosent her i Europa, sa Thibaut.

Hun pekte på at kinobransjen nå er innovative, og har både Dolby Atmos, Higher Frame Rate, 4K og 3D å skilte med. Derfor vil også Coca Cola forsøke å være mer innovative, og kanskje bruke de nye kinoteknologiene i større grad, antydet Coca Cola-direktøren.

Utfordringer det norske markedet står overfor er eventuell nedgang i kinobesøket.

Coca Cola er bekymret over at færre unge besøker kinoene og at de drikker også mindre cola.

– Vi må rekruttere neste generasjon coladrikkere. Drikker de det nens de er unge vil de drikke det hele livet, sa Thibaut.

Hun sa videre at tidliger vekststrategier ikke virker og at det å øke prisene heller ikke er hensiktsmessig.

– Det kan skape en negativ prisoppfatning, det er en risiko. Med høy pris åpner du for at kiosker utenfor kinoene din kan selge mer til lavere priser enn hos deg. Vi kan ikke øke prisene. 91 prosent av de spurte i en undersøkelse synes allerede at de er for dyre. «Smuglere» kjøper godteri og drikke ved siden av kinoen. De er smarte kjøpere og gjerne tenåringer.

– Så når vi ikke kan øke priser og heller størrelse. Hva kan vi gjøre. Vi kan selge til flere. 1 av 2 kjøper ikke når de er på kino. Vi kan vise frem popcornmaskinen. Lukt er effektivt. Vi kan ha smaksprøver. Vi gir bort Cola hele tiden. Og vi er i et unikt miljø – ikke i et dyrt supermarked.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
3. januar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • De arrangerte Den norske kinokonferansen 22.11.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tønnes: «Store forventninger»
Norsk Kino i gang i Ålesund