• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Ukategorisert

Cinerama-filmer til Norge

Seven Wonders of the World (USA 1956) vises torsdag 7. mai kl. 17.30 med engelsk tale, utekstet, DCP, farger, 2t + pause, hos Cinemateket på Filmens hus i regi av Norsk filminstitutt.
Cinerama-filmer til Norge
John Berge
30. april 2015

For første gang presenteres noen av de historiske Cinerama-filmene i en moderne, norsk kinosal, i nyrestaurerte, digitale kopier.

Dette skjer på Cinemateket på Filmens hus i regi av Norsk filminstitutt fra 6. til 9. mai 2015., meldes det på nettsidene til instituttet.

– Vi viser filmene restaurert og digitalisert, remastret for kino i 2K ut fra én projektor, forteller Jan Eberholst Olsen, kinoteknisk ansvarlig hos Norsk filminstitutt (NFI).

– Så det blir som på Blu-ray-utgavene, alle tre «lerrettene» på ett?

– Det stemmer, sier han.

Cinerama var Hollywoods første «svar» på det første mediet som truet kinoens posisjon – den gang fjernsynet. Kinobesøket gikk ned. Studioene og kinoeierne ble bekymret.

For å få folk tilbake på kino tenkte studioene at de måtte gi de en enda bedre kinopplevelse. Ganske enkelt samme tankegang som i 2015.

Og prinsippet som Cinerama innførte, med tre «skjermer» eller rettere sagt lerretter, er også anno vår tid igjen aktualisert med f.eks Barco Escape, et nytt system som i bunn og grunn handler om det samme: å få seeren enda mer «inn i» opplevelsen. Det har også to sidelerretter.

Cinerama-filmene besto av tre 35 mm-filmopptak vist på tre lerretter, mens lyden var sjukanals magnetlyd.

Ifølge NFIs artikkel ble Cineramas første produksjon, This is Cinerama, kun vist på én kino i New York i 1952. Til tross for det, kom filmen på topp-10-listen over mest innbringende filmer det året. I Norge er det kun Windjammer som ble vist i dette teknisk utfordrende og dyre tre-strip-formatet.

Mer informasjon om Cinerama skrevet av Jan Eberholst Olsen:

Cinerama-kameraets objektiver egnet seg ikke til nærbilder. Derimot fungerte det svært godt på totalbilder og som subjektivt kamera plassert på biler, båter og fly. På 50-tallet var det ikke vanlig for amerikanerne å reise til andre land, og Cinerama spesialiserte seg (etter den første filmens enorme kassasuksess) på å lage reisefilmer fra hele verden. Filmene tar deg med på en spektakulær reise verden rundt, og er et godt bilde på hvordan amerikanerne så på både Europa og mer eksotiske reisemå .

Publikum strømmet tilbake til kinosalene, og formatet var en stor suksess. Særlig i USA ble Cinerama utbredt, og de store kinoene fra 20-tallet med 3000 – 5000 plasser ble bygget om for å tilpasses framtidens format. Kinoene måtte installere nye store bredformats-lerret, i tillegg til tre kinomaskiner og en separat 7-kanals lydgjengiver. I tillegg var det fire kinomaskinister til stede på hver forestilling, noe som gjorde systemet kostbart i bruk.

Den store ulempen ved å bruke tre separate filmstrimler ved projeksjon, er at det på lerretet blir to synlige skjøter hvor filmbildene overlapper. Det var store utfordringer ved projeksjonen, da hver kinomaskin måtte gå helt i synk med de to andre. Publikum ble etter hvert lei av å se på skjøtene på lerretet, og reisefilmene sank i popularitet.

De andre Hollywood-selskapene sto ikke på sidelinjen. Både CinemaScope og VistaVision, basert på vanlig 35mm-film, ble introdusert kort tid etter Cineramas suksess, og på midten av 50-tallet ble 70mm introdusert. 70mm ble markedsført som «Cinerama out of one hole», altså like visuelt imponerende som Cinerama, men enklere og billigere å betjene.

Cineramas filmer, inkludert Windjammer, ville gått tapt hadde det ikke vært for David Strohmaier og Randy Gitsch. Ingen ønsket å betale for restaurering av filmene, og både negativer og kopier var lagret i en fuktig kjeller i Los Angeles. Strohmaier laget en dokumentarfilm om Cinerama for noen år tilbake, og fikk innpass hos nåværende eier av filmene, Pacific Theatres. På et lite budsjett har han skannet negativer og kopier, og greid å lage digitale visningskopier av alle Cineramas filmer. David og Randy vil være tilstede for å holde en kort introduksjon foran hver visning i Oslo.

De sju filmene på Cinematekets program er reisefilmer, eller travelogues, en sjanger som passet både formatet og det amerikanske publikummet perfekt. Fra et behagelig kinosete ble man tatt med på spektakulære reiser verden rundt, fra strandferie på Hawaii til ballett i Russland, fra Himalaya til Kheopspyramiden og Taj Mahal. Ofte var kameraet festet på nesetippen av et fly eller en bil, noe som gir spektakulære berg-og-dalbane-aktige tagninger. Magesug garanteres!

This is Cinerama + forfilm
Vises onsdag 6. mai kl. 17.30

Cinerama Holiday
Vises onsdag 6. mai kl. 20.30

Seven Wonders of the World
Vises torsdag 7. mai kl. 17.30

Search for Paradise
Vises torsdag 7. mai kl. 20.30

South Seas Adventure
Vises fredag 8. mai kl. 17.30

Cinerama’s Russian Adventure
Vises fredag 8. mai kl. 20.30

Windjammer – The Voyage of Christian Radich
Vises lørdag 9. mai kl. 13.30

Jan Eberholst Olsen, kinoteknisk ansvarlig hos Norsk filminstitutt (NFI). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Ukategorisert
30. april 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Fjerde Sony 4K-projektor i Filmens hus 04.02.2015
  • Dolby Atmos-maraton i Filmens hus 17.09.2014
  • Dolby Atmos installert i Filmens hus 28.07.2014
  • Filmens hus får Dolby Atmos 06.05.2014

Siste saker fra Ukategorisert

Filmguide til 100-årsjubilanten Roald Dahl

Trond Sätre13. september 2016
Les mer

Disse vant Amandaprisene 2016

Ann Mari Nettum27. august 2016
Les mer

Disse tror vi vinner Amanda 2016

Ann Mari Nettum25. august 2016
Les mer

Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg»

John Berge17. august 2016
Les mer

Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet

John Berge17. august 2016
Les mer

30-årsjubileumsfest for Aliens

Per Mork24. juli 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Disney-skatt funnet i Norge
Her er ti av de beste katastrofefilmene