
De ansatte ved det nasjonale Cinemateket i Oslo er enig med regjeringen i at deres virksomhet skal skilles ut fra Norsk filminstitutt og foreslår gjenforening med Nasjonalbiblioteket.
Det fremgikk av høringsinnlegget som de tillitsvalget ved Cinemateket i Oslo i Norsk tjenestemannslag (NTL), avdeling Norsk filminstitutt (NFI), holdt under den åpne høringen i Stortingets familie- og kulturkomité tirsdag 13. oktober 2015 i anledning «En framtidsrettet filmpolitikk» (Meld. St. 30 (2014-2015).
Tilstede var forbundssekretær Joachim Frivold hos LO-forbundet NTL sentralt, samt hovedtillitsvalgt og nestleder i NTL NFI, Jakob Berg og Jan Eberholst Olsen, til vanlig hhv. informasjonsrådgiver og tekniskansvarlig kino hos NFI.
Da den forrige filmmeldingen ble gjennomført i 2008 resulterte det at det nasjonale filmarkivet ble flyttet fra Filmens hus og NFI til Nasjonalbiblioteket. Etter det har Cinemateket i Oslo vært assosiert medlem av Den internasjonale føderasjonen av filmarkiv (FIAF).
– Filmmeldingen er jevnt over bra, men vi har et forslag: flytte ansvaret for det nasjonale Cinemateket til Nasjonalbibiloteket, innledet Jakob Berg.
Historisk sett har filmarkivet og Cinemateket vært samme enhet.
– Siden å drive et filmarkiv er et nasjonalt ansvar er det et krav fra den internasjonale filmarkivføderasjonen at vi må ha nasjonal drift for å få tilgang til filmer fra arkivet. Hvis man ikke er tilknyttet mister man medlemskap og grunnlaget for driften. Det nasjonale Cinemateket i Oslo forhandler også for de regionale cinematekene. Hvis vi blir en del av Nasjonalbiblioteket får vi raskere og bedre tilgang til filmarkivet enn i dag. Og en optimal utstillingsarena får Nasjonalbiblioteket på Filmens hus.
Det ble også redegjort for hva et cinematek er. Det er, ifølge Berg, «ikke alminnelig kino med popcorn og dispenserbrus».
– Ordet cinematekt betyr filmsamling. Vi er et slags nasjonalmuseeum for film. Vi formidler den norske og internasjonale filmarven. I tillegg finnes også seks regionale cinematek. Og det er et statlig ansvar å drive filmformidling, står det i filmformidlingen, sa han videre.
NTL-tillitsvalgt Berg fortsatt med å poengtere at Cinemateket i Oslo – og de regionale – er de eneste stedene som nå kan vise alle typer film, hvorpå hans kollega Eberholst Olsen holdt opp en god gammel 70 mm og 35 mm analog film.
– Det er bare på cinematkene du kan se film på de analoge formatene. Cinemateket i Oslo har det beste lyd og bilde i noen kinosal i landet, hevdet berg og fortalte at det i 1996 ble brukt hele 60 millioner kroner på å bygge opp de to kinosalene, Tancred og Lillebil. De ble senere oppgradert til en kostnad av ti millioner kroner.
– Analogutstyret produseres ikke lengre i markedet og er spesialbygd. Hvis man vil flytte det til et annet sted, må salen bygges helt identisk som salen i Filmens hus. Det ser ikke vi helt nytten i og vil være en enorm utgift. Derfor bør det forbli der det er i dag, sa Berg.
Facebook
RSS