
Fakta om CinemaCon og vår dekning av konferansen
CinemaCon arrangeres av Official Convention of The National Association of Theatre Owners (NATO). 2019-konferansen foregår hos Caesars Palace i Las Vegas, Nevada, USA fra 1. til 4. april 2019.
KINOMAGASINET dekker CinemaCon for sjette år på rad. Årets konferanse dekkes takket være reisestøtte fra Sundlings og Skeie.
LAS VEGAS, NEVADA, USA: Med over 30 år i underholdningsbransjen feide Jon Taffer bortimot over publikum med sine erfaringer på Cinemacons første dag i Las Vegas.
Tempoet var hesblesende, lydnivået opp mot grensen av hva den vesle PA-en kunne takle, og i det hele tatt – «typisk amerikansk», med en vri.
Hovedtemaet var nemlig det for oss noe ukjente «reaksjonsbasert ledelse» – og tempoet beslutninger tas i innenfor hva han kaller «lokasjonsbasert underholdning». Eller rettere sagt – mangel på nevnte beslutninger – for her haster det – og det fort.
Og Jon Taffer, det er ikke hvem som helst «over here». Men selv i Norge vil en del kjenne Taffer fra det populære TV-programmet «Bar Rescue». Den store Mr. Taffer har gjennomført over tusen snuoperasjoner for bedrifter i USA – med det ett tempo og forsåvidt desibelnivå ledere her hjemme nok ikke er vante med.
Så hva slags kloke, høye ord hadde Mr. Taffer å komme med for kinobransjefolkene i salen? Han hadde ikke mye til overs for lange beslutningsprosesser, i alle fall. Og la ut om hvor raskt han klarer å endre ting i barene han får sving på.
Taffer slo fast: Konkurransen om publikums tid blir bare tøffere og tøffere. Film finnes over alt og det gjør innsatsen både må intensiveres og det må tenkes annerledes. Lokasjonsbasert underholdning konkurrerer både mot seg selv, mot digital og mobil underholdning.

Jon Taffer i aksjon under CinemaCon 2019. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Gaffers første bud er: alt som du gjør i dag må du gjøre enda raskere. Tid er penger og kinoene blir svakere og svakere markedsmessig på grunn av alle andre distribusjonskanaler.
Invasjonen av andre kanaler – med akkurat det samme produktet som kinoene selger – blir bare større.
Da kan man ikke bruke lang tid på avgjørelser og man må forandre hvordan man gjør business. Tid, innovasjon og forretningsmessig aggressivitet var stikkord – og hvis ikke så går toget. Man kan ikke gjøre i morgen hva vi gjør i dag.
Også kinobransjen må ta innover seg endringene, og det må skapes reaksjoner og det var hele poenget med Joe Taffers foredrag.
Det må skapes reaksjoner eller handlinger fra kundene. Alle andre aktiviteter er veien til en handling. Ingen reaksjon, ingen handling – ergo ikke noe salg.
«Vi selger ikke kinobilletter vi selger reaksjoner og handlinger og det å framprovosere reaksjoner er selve produktet. For gode opplevelser gjør selv middelmådige filmer gode.»
Taffer sa at han i sitt lange liv aldri hadde blitt spurt av noen kinoansatte om han vil kjøpe noe, eller prøve et nytt produkt.
– Kinoene er livredde for alt nytt. Men folk ønsker opplevelser nå mer enn noensinne. Kino er en fantastisk og relevant aktivitet, men vi trenger fler aktiviteter rundt det som bidrar til reaksjoner. Lag et sted som er bra selv om filmen suger, sa Taffer.
Facebook
RSS