
Fakta om CinemaCon og vår dekning av konferansen
LAS VEGAS, NEVADA, USA: Markedsleder The Walt Disney Company leverte den mest businesspregede CinemaCon-presentasjonen. Filmene på plansjer taler for seg.
Der flere andre studioer slår til og inviterer filmskapere og skuespillere– f.eks. gjør Warner, Paramount, Universal og Lionsgate dette – så lar Disney filmene tale for seg.
Studioet vet at de har de største merkevarene, og bryr seg ikke om ekstragavansen som enkelte andre legger for dagen.
At Disney nå er Fox-eier ble behørig nevnt.
Dermed gikk CinemaCon-publikummet for første gang glipp av Fox-presentasjonen, som alltid pleier å være et høydepunkt.
Fox Searchlight Pictures er i 2019 25 år.
20th Century Fox og Blue Sky Studios er nå, sammen med Pixar, Marvel Studios og Lucasfilm, det som utgjør det nye, fullendte Disney-filmkonsernet.
Med Fox i folden, er Disney den ubestridte Hollywood-kongen, nå enda mer enn tidligere.
– Fox åpner en hel ny verden for Disney, sa Disney-sjefene.
Medregnet Fox-tallene for 2018 så hadde Disney fem av topp ti-filmene i USA og seks av topp ti på verdensbasis.
Avengers: Endgame er den 21. filmen i rekken fra Marvel, og publikum i salen fikk se kort scene fra filmen, et utvidet glimt av nye The Lion King og de 17 første minuttene av Toy Story 4.
PS! Marvel fortsetter visstnok med Doctor Strange 2 og Black Widow i 2020.
Noen lanseringsdatoer vil bli endret utover 2019 og 2020, sa Disney, slik at deres egne filmer ikke kolliderer med hverandre på premierehelgene.

Alan Horn. Foto: Matt Winkelmeyer/Getty Images for CinemaCon.
Styreformann Alan Horn understreket at kinolanseringen er grunnsteinen i Disney, til tross for at de snart lanserer strømmetjenesten Disney + snart (som ikke ble nevnt.)
«Jeg prøver fortsatt bare å forstå dette. Jeg har laget en del «sizzle reels», men denne er «blows my mind», sa Horn etter at et showreel med masse filmer ble vist, øyensynlig overveldet over antallet.
Emma Watts fra Fox sa at det var «sjokkerende» å stå på scenen med Disney som kolleger.
– Vi er spente på å være en del av dette teamet. Det er en historisk tid i vår bransje – og spesielt for Fox, sa Watts.
– Men formelen for en god film og studioet er den samme: kreativitet – og det å gi filmskaperne muligheter til å tøye grensene.
– Jeg mener at vårt ettermæle skapes hver dag. Det er ingen hemmelighet at Disney har de største franchisene, men Fox har Kingsman, Alien, Planet of the Apes, Avatar, og vi jakter på det som blir vår neste Deadpool, neste The Maze Runner, Bohemian Rhapsody, The Greatest Showman, The Martian … Strategien og ambisjonene er de samme, og vi skal ikke ta publikum for gitt, sa Watts.
Publikum fikk se glimt fra Dark Phoenix, som blir den siste X-Men-filmen i denne runden, og det storslagne bildramaet Ford v. Ferrari.

Emma Watts, 20th Century Fox Film Vice Chairman & 20th Century Fox President of Production. Foto: Matt Winkelmeyer/Getty Images for CinemaCon.
Ingenting fra den nye Star Wars-filmen ble vist.
Det ble vist glimt fra Maleficent: Mistress of Evil (regissert av vår egen Joachim Rønning – på amerikansk uttale ble det til (for oss) humoristiske «Jokke Ronnig») og Will Smiths syngescene av «Friend Like Me» fra nytolkningen av Aladdin.
Om Disneys store hang til å spille inn animasjonsfilmene ble det sagt:
– Vi gjenforteller ikke bare, men vi spør: hvordan tar vi disse tidløse historiene og ekspanderer dem og tilpasser dem vår moderne verden.

Cathleen Taff, President of Walt Disney Distribution Franchise Management, Business & Audience Insights. Foto: Matt Winkelmeyer/Getty Images for CinemaCon.
Om Toy Story 4 ble det sagt at Pixar startet med den første og at de ansatte ser på det som «vår Mikke Mus, vår kjerne».
Jonas Rivera, produsent av den fjerde filmen i serien, startet hos Pixar som lærling i 1994 da den første Toy Story–filmen var under produksjon.
At selskapet sparket mannen bak hele serien, John Lassetter, er velkjent.
Men Toy Story-skaperen ble ikke nevnt en gang!
Kan man se for seg Mikke Mus uten at Walt Disney nevnes?
– Vi har snakket mye om den tredje filmen, at den var veldig emosjonell, og det føltes som slutten. Toy Story handler alltid om Woody, og det var Andys historie som tok slutt i film nummer tre. Nå fortsetter vi med andre eventyr, sa Rivera.

Produsent Jonas Rivera. Foto: Matt Winkelmeyer/Getty Images for CinemaCon.

Foto: whatsondisneyplus.com

Foto: whatsondisneyplus.com
Facebook
RSS