CinemaCon 2015: Ingen mørke skyer i sikte?

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

LAS VEGAS: Under kinobransjens største storstevne i USA er alt selvsagt stort og storslagent! Er det ingenting som kan true kinoenes posisjon?

Stort? Intet annet er å vente, det er tross amerikanere vi snakker om, og det er studioene selv som er vertskap.

I alle fall for de storslåtte presentasjonene inne i The Colosseum på luksushotellet Caesars Palace. Scenen der vanligvis storstjerner som Celine Dion (med flere års residens), Elton John, og i senere tid også Shania Twain, Rod Stewart med flere holder hus.

Årets CinemaCon var den femte i rekken og som vanlig var et par håndfulle nordmenn over dammen for å få med seg siste nytt.

Som våre intervjuer med bransjefolkene viser (og vil vise – det er flere som blir lagt ut fremover), var de alle fornøyde.

Det var også undertegnde, som i år hadde gleden av å dra til messen for andre gang på rad. Jeg har vært i Las Vegas svært mange ganger de siste femten årene. Først som deltaker på de årlige messene til den amerikanske videobransjens forbund, og senere noen ganger på elektronikkbransjens storstevne, Consumer Electronics Show.

Å ha et «show» eller nå et «con» («convention) i Las Vegas passer som hånd i hanske for de som skal slå på stortrommene. Det er NATO – National Association of Theatre Owners – som er arrangør. Altså: kinoeiernes forening.

Det er mye å sette pris på. De solide studiopresentasjonene, hvor vi får se langt mer enn den gemene hop, med spesialscener, klipp og ikke minst eksklusive besøk av filmmannskap og skuespillere. Veldig gode seminarer og en lunsj med selveste Clint Eastwood, up, close and personal. To flotte messehaller som omhandler alt innen kinoteknikk og kinodrift.

For nå er det hallelujasteming – igjen! Året i år virker på papiret, og så langt, til å bli større enn størst. For studioene er det dollaren som teller. De anerkjenner hvor viktig det internasjonale markedet er. Det står nå for godt over 60 prosent og mer på mange av filmene. Og de er ekstremt opptatt av omsetningen for filmene.

Men at det i 2014 var en annen ny, negativ rekord, snakket ingen om. Nemlig det faktum at det ikke har gått så få amerikanere på kino i USA siden 1995. Det man heller snakket mer åpent om var hvor vanskelig det er å få tenåringene til å gå på kino, et tema som ble viet mye oppmerksomhet i flere seminarer. Viktigheten av sosiale medier og moderne markedsføring ble også poengtert. Økt omsetning er dermed kun oppnådd med høyere billettpriser.

Studiosjefenes taler på scenen i The Colosseum bar alle preg på en anerkjennelse av hvor viktig kinoene er for å få markedsført de store filmene. «We are all in this together». Nå som det fysiske markedet har kræsjlandet, er det samling i bransjen som overlever alle nye medier og former for filmvisning.

Det samme vitneutsagnene kom også fra en lang rekke filmskuespillere og regissører, som enten i person eller via opptak, formidlet budskapet til CinemaCon-publikummet.

«Jeg husker ikke den første filmen jeg så på en iPad, men på kino», sa en snart 40 år gammel filmstjerne. Det er sikkert og visst for ham, som vokste opp i en tid hvor alle de herlige dingsene ikke fantes. Men nå finnes de. For noen barn og unge i dag blir faktisk de første filmmøtene via slike kilder.

Det var en annen studiosjef helt åpen om og viste frem et bilde fra sin egen seng en søndagsmorgen, hvor alle de tre guttene i familien satt med henholdvis en iPhone, iPad og en bærbar Mac, mens far jobbet med omsetningstall på sin enhet. «Hvordan skal vi få disse på kino?» sa studiosjefen.

Ja, alle spurte og undret, men ingen ga faktisk noen klare svar.

Ingen snakket om elefanten i det store, imponerende rommet. Nemlig at nå kan alle som vil se filmene når de vil, men ingen betaler noe for de. Man vil jo ikke skape dårlig stemning og begynne ubehagelig prat om «day-and-date» VOD-lanseringer og annet nymotens.

Takk til Media Direct Norge, Unique Cinema Systems og Film & Kino for reisestøtte til CinemaCon 2015.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom