• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

CineEurope 2014: Kinodirektører om bransjens fremtid

CineEurope 2014: «European Exhibitor Roundtable». Fra venstre: moderator Michael Gubbins, Nico Simon (Utopia Group og Europa Cinemas), John Amund Tønnes (Nordisk Film Cinemas), Férnando Evole (Yelmo Cines) og Paul Heth (Karo Film). Foto: Sigurd Moe Hetland
CineEurope 2014: Kinodirektører om bransjens fremtid
John Berge
19. juni 2014

BARCELONA: Ledende europeiske kinokjeder om digitalkino, amerikansk vs lokalt innhold, og Video on Demand.

Hvordan forandrer etterspørselen seg og hvordan holde en vedvarende businessstrategi?

CineEurope 2014 ble innledet med flere seminarer. Michael Gubbins ledet en paneldebatt – European Exhibitor Roundtable – mellom kjente aktører fra europeisk bransje.

Der var også «vår egen» nordiske representant, John Amund Tønnes, fra Oslo Kino-eieren Nordisk Film Biograferne, satt. Av moderatoren ble Tønnes beskrevet som en mann med «friske ideer».

Temaene rundt bordet dreide seg om de velkjente problemstillingene for bransjen, og avstedkom ikke i de helt store debattene. Debattantene var for det meste enige om hva som var utfordringene og hva som må gjøres.

DIGITAL BUSINESS

Nico Simon, fra Utopia Group og Europa Cinemas, utmerket seg som den mest frittalende.

Han hevdet at kinobransjen er en konservativ bransje, men at produsentene og distributørene er enda mer konservative.

– Hva har vi egentlig gjort som kinoer? Vi har erstattet 35 mm, men det betydde ikke at vi ble digitale. Vi bruker bare de samme metoder som med 35 mm. på digitalvisninger. Det sies at kinoer er digitale, men nei – de har bare et digitalt verktøy for å vise film, sa Simon.

– Digitaliseringen er bare verktøy, vi bør snakke om kino. Jeg er helt enig i at kinoen må endres til en moderne tid. Her er markedsføringen viktig. Men jeg tror ikke på en strategi som passer alle land og regioner. Det er folk som vil ha et trykt program, selv i en digital verden. Vi kan ikke si at all nåværende markedsføring er borte om fem år. Men vi må gjøre forskjellig markedsføring. Det blir mye eksperimentering de neste årene, sa Simon.

LOKALT INNHOLD

Så ble spørsmålet bragt på banen om bransjen var «lei av de store blockbusterne?» Det var de ikke, tvert i mot avhengig av de, men mer variert innhold og lokalt innhold, ble fremhevet.

– Tidligere var det to «blockbusters» per år, nå er det en hver fjortende dag, sa Simon.

John Amund Tønnes poengterte at det er store forskjeller i de forskjellige markedene.

– I Norden er de lokale filmene ekstremt viktige. Når amerikanske filmer ikke går så bra som året før, må vi investere mer i å lage våre lokale og regionale produkter, for å dempe fallet for amerikanske blockbusters og dermed gjøre businessen mer stabil, sa Tønnes og fortsatte:

– Vi må bli bedre i å få de lokale filmene bedre også. I Danmark må vi investere mer i filmer fra Sverige, Norge og for den saks skyld, Tyskland.

Nico Simon:

– Det er vanskelig å få folk til å se europeiske filmer i Europa. De er veldig fokusert på såkalte blockbusters og er ikke interessert i filmer fra andre europeiske land. Det er ikke appellerende til dem.

SNITTALDER

Snittalderen i de europeiske landene øker og øker.

– I Danmark har vi jobbet mange år med hvordan få flere eldre til å komme på kino, og primært kvinnene, sa John Amund Tønnes.

– Vi har en nasjonal klubb, hvor vi serverer dem tilbud og det har vært en stor suksess. Vi har klart å øke besøksraten, sammenlignet med andre land. For å få til dette må du ha rett markedsstrategi.

VIDEO ON DEMAND (VOD)

Moderatoren lurte på om kinokjedene i panelet hadde Video on Demand-planer.

– Hjemmeunderholdnig stopper ikke, med teknisk kvalitet, 4K, 8K, og om fire-fem år er det 12K og vi vil fortsatt ha 2K i kinoene. Det blir en stor utfordring for oss, hvor rask utvikler hjemmeunderholdning seg de neste årene, sa Férnando Evole fra Yelmo Cines.

John Amund Tønnes var helt enig.

– Vi må bruke eventene som verktøy for å holde kino i fokus som utenfor hjemmet. Vi vet at publikum vil gå ut, så vi må være godt posisjonert i markedet så de vet det er en god plass å dra.

– For min del tror jeg ikke at vi i lokale markeder vil se at kinoer blir aktive i on demand, men vi må jobbe sammen med distributørene om å skape attraktive businessmodeller. Jeg synes det er interessant å se utviklingen av Super Tickets. Men jeg tror ikke kinokjeder blir on demand-kanaler, det er en annen business. Vi har den veldig verdifulle kontakten med kundene.

Férnando Evole fra Yelmo Cines fortalte at kjeden drev en VOD-tjeneste i Spania, men at de la ned grunnet utviklingen i markedet.

– Vi lærte at driver du VOD må du ha full support fra studioene. Jeg tror ikke vi som kinoer er et nøkkelement for VOD. Jeg tror ikke studioene vil støtte kinoene med egne VOD-løsninger. Det har vi lært de siste tre årene. VOD er kapitalkrevende og krever store investeringer fra starten og det er store konkurrenter der allerede. Men kanskje i USA. Der kan det være profitabelt at kinoene driver VOD-tjenester.

Nico Simon fra Utopia Group og Europa Cinemas sa at VOD nå er å betrakte som DVD og video var i sin tid.

– Vi – som kinoer – likte ikke det. Men det er viktig. Vi solgte videokassetter for 25 år siden, og hvorfor ikke. Hvorfor skal vi la andre gjøre det, om ikke vi kan ta del i det. Om fremtiden vil jeg si, at det er komplisert. Det er vanskelig å få studioene og distributøren med på VOD. Vi har kjempet mot dette så lenge, så det er en vegg mellom oss og studioene, men kanskje det vil falle. Vi er en god plattform.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
19. juni 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Nordisk vurderer Super Ticket-test 17.06.2014
  • Bransjefolk om CineEurope 2014 12.06.2014
  • Klart for CineEurope 2014 10.06.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Informasjon om Den norske kinokonferansen
Fikk se nye Transformers først av alle